Tohtori tolosen E epa auttoi masennukseen.
Ystäväni syönyt sitä toukokuun ja kovasti piristynyt. Olen ihmeissäni, toimiiko se.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 08:15"]Saako tuota tohtori Tolosta ihan tavallisista apteekeista jos pyytää tohtori Tolosen E-Epa tabletteja.
[/quote]
Saa supermarketistakin. On reseptivapaa ravintolisä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 08:15"]
Saako tuota tohtori Tolosta ihan tavallisista apteekeista jos pyytää tohtori Tolosen E-Epa tabletteja.
[/quote]
Tohtori Tolosen tabletit eivät ole reseptilääkkeitä. Ne ovat ravintolisiä ja niitä saa sekä apteekeista että luontaistuotekaupoista.
Ei varmaan ollut kliininen masennus sitten. Siihen ei tri toloset auta.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 21:21"]
Ystäväni syönyt sitä toukokuun ja kovasti piristynyt. Olen ihmeissäni, toimiiko se.
[/quote]
Saattoi olla, että lisääntynyt auringonpaiste on virkitstyttänyt hänet, kuten minunkin talvehtineet ja nuupahtaneet kasvit. Tohtori tolosta eivät ole nähneet!
[/quote]Aikaisina vuosina ei piristynyt. Kyse vakavasta masennuksesta.
[/quote]
Jospa se on rakastunut.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 08:24"]
Ei varmaan ollut kliininen masennus sitten. Siihen ei tri toloset auta.
[/quote]
Varmaan kuitenkin tuumaat että SSRI:t auttaa? Molemmat vaikuttavat aivoihin, joten miksi ei kalaöljystä voisi olla hyötyä? Varsinkin, jos on omegahappojen puutetta.
Auttaako nuo kalaöljy kapselit oikeasti vai onko vain rahojen tuhlausta? Esim. vakavaan masennukseen joka apatisoi. Tuleeko ihmisestä noita syömällä energisempi ja jaksavampi? Haluan kokemuksia.
Nykytiedon mukaan vaikutus ei eroa Placebosta. Toki placebo-vaikutuskin on tärkeä. Kun potilas luulee parantuvansa, luulo saa aikaan mm dopamiinin eritystä, jolla sellaisenaan on pieni mielialaa kohottava vaikutus.
Masennus ei parane kalanmaksaöljyllä!
Mulla auttaa 1,5 g tai 2 g ei epaa masennukseen. 1g ylläpitoannosta syön ja toiminut jo 4 vuotta. Sitä ennen oli masennusta yli 6 vuoden ajan. Tolosen ei epa käytössä. Lisäksi 50 mg q10 , moniveto, magnesium. Joskus sinkkiä. Ruoissa suosin proteiinia ja rasvaa ja vihanneksia ja hedelmiä. En liiku kovin paljoa. Kävelyä ja kevyttä joogaa ja venyttelyä. Ihan hyvä kunto jaksan hyvin töissä ja kotona perheen kanssa :) ssri ym kokeiltu useissa pätkissä ja ei eepa oli ssri lääkityksenkin aikaan ratkaisevintekijä. Tajusin sen kerran kun aloitin ssri uudelleen eikä auttanut kunnolla oloon. Olin lopettanut aiemmin myös että epat. Kun aloitin eepan, alkoi ssri myös toimia. Aiemmin kun aloitin ssri aloitin samalla eepan 1.5 g ja ssri puri yllätyksenä kolmessa viikossa! Myöhemmin tajusin että eepalla oli vaikutuksensa. Eepa on kyllä ihmeellinen tuote. Jos puutetta on paljon 1g ei välttämättä riitä. Toisaalta joskus aloitettaessa liian suurella annoksella esim tuo 2 g tuli epätodellista oloa. Nostin sitten vähitellen. Kannattaa myös kokeilla ottaa tyhjään vatsaan aamulla ei tule röyhyjä. Tai ruoan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin pitkäketjuinen Omega-3-rasvahappo, EPA ja DHA, ovat elintärkeitä elimistölle. Eikä elimistö osaa valmistaa niitä itse, vaan ne on saatava ruoasta.
Kalanrasva on näiden elintärkeiden rasvahappojen ainoa lähde, joten rasvaista kalaa on syötävä monta kertaa viikossa tai otettava EPA ja DHA kalaöljykapseleina.
Kala on niitä harvoja elintarvikkeita, mistä EPAa ja DHA:ta saadaan suoraan ravinnosta. Kolmas välttämätön omega3-rasvahappo on ALA ja elimistö periaatteessa pystyy tuottamaan ALA:sta EPAa ja DHA:ta, tosin kaikilla ihmisillä elimistö ei tuota niitä riittävän hyvin. ALAa saadaan esim. oliivi- ja rypsiöljystä ja esim. pähkinöistä, joten periaatteessa riittää, että ravinnossa on pehmeitä kasviöljyjä. Mutta varmemmin niitä saa kalaöljystä.
Kannattaa vetää kalaöljyä oikein kunnolla, niin saa itselleen vielä kunnon sisäiset verenvuodot. Pahimmassa tapauksessa.
Jos teillä on depistä, niin tutkituttakaa ne B-VITAMIINITASOT ensin.
Ja jos menette leikkaukseen niin kalaöljyt pois 2 viikkoa ennen leikkausta, ettette vuoda kuiviin.
Tolosen pillereistä, ei muuten hyödy kuin tää lekuri itse. Kallista sontaa.
En ostais kyllä itse, mutta jokaisen oma asia mihin euronsa tunkevat.
Minulla käytössä Vitamar 1000. Yhdesaä kapselissa 600 mg E-EPA ja 300 mg E-DHA. Ohjeessa 1-2 kaps/pv, yhtä olen ottanut. Taidanpa kokeilla kuurin kahdella.
Kalaöljy + rauta yhdessä on tosi tehokas <3
Ite oon viisissä kymmenissä oleva mies ja kun aloitan Tolosen E-Epa kuurin niin sen pirteyden mikä tulee aivoista, huomaa melkein välittömästi. Kokeiltu monta kertaa, aina sama juttu. Ja sit kun se jää vaikka puoleksi vuodeksi pois ja aloittaa uudestaan niin taas piristyy.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 22:53"]Semmonen vaikutus sillä e-epalla kyllä oli että kun oli sitä jonkun aikaa syönyt ja kävi verikokeissa, niin sitä verta tuli ihan suihkuamalla ja se verenvuoto ei meinannu loppua millään. Labranhoitajan ilme oli aika hyvä :D
-13
[/quote]
Toi on tosi tärkeä juttu! Joillakin, kuten minulla ja sinulla, kalaöjly vie verestä hyytymisominaisuudet. Mieti, jos olisit joutunut onnettomuuteen, akuuttiin leikkaukseen tai synnytykseen. Mulla menkatkin valuu tolkuttomasti kun syön kalaöljyä ja haavat eivät rupeudu. Syön siis ihan äärimmäisen harvoin jonkun jakson kuuriluontoisesti.