Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestadiolaisnuori pohtii, kehtaanko mennä sukujouluun laittautuneena ja korut päällä?

Vierailija
23.12.2020 |

En tiedä miksi edellinen keskustelun poi stettiin. Olen 19v nainen joka muutti hiljattain pois lapsuudenkodista. Tarkoitus olisi viettää jouluaatto suvun kanssa, joista osa hyvin uskonnollisia ja pelkään ilkeitä kommentteja/katseita varsinkin vanhempien sukulaisten osalta. Joulu vietetään vanhempieni luona ja heille on ihan ok että minulla on nykyään korvakorut ja meikkaan näyttävämmin. Mitä tekisit tilanteessani?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko taas miettii!

Tämähän oli jo päivällä!

Vierailija
2/11 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ex vl. Sukujouluja vietin siten, että en laittautunut paljon. Muut olivat vl, joten olisi ollut aika hassua laittaa esim. korvikset, meikit jne. Suosittelen sinullekin. Ymmärrän kyllä, että sinulla on ehkä halua erottautua muista, mutta ei ehkä kannata tehdä sitä juuri jouluna, eikä kai kannata muutenkaan korostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Minä tykkään kun suvun nuoret neidon esittelevät hyveitään. 

Jarkko64 *pus pus*

Vierailija
4/11 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet kuten sinusta tuntuu parhaalta.

Sukukokoontuminen koronan aikaan ei kyllä hyvä idea.

Vierailija
5/11 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enkä oke koskaan ollut vl, mutta ihmettelen, miksi haluat tällaisessa tilanteessa meikata näkyvästi. Sehän tekee sinut paikalla olevan "yleisön" silmissä selvästi rumemman näköiseksi.

Lisäksi en nyt muutenkaan ymmärrä, miksi nimenomaan jouluna pitää tehdä näyttävää pesäeroa muista näin vähäpätöisen asian takia.

Vierailija
6/11 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kelpaa heille, he eivät ole sinun arvoisiasi. 

Tee itsellesi palvelus ja karista ahtaat ja rajoittavat normit pois harteiltasi. 

Vierailija
7/11 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna ei edes saa viettää mitään sukujouluja. Vanhempi polvi erityisesti pitää olla muualla, ettei korona tartu.

Vierailija
8/11 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minust ihan asiallinen kysymys. Näin 40 vuotiaan ”maallisen” näkökulmasta, joka on tuntenut aika paljon erilaisia ihmisiä elämässään ja toisten joulunviettoihinkin osallistunut: yleensä kannattaa pukeutumisessa mennä sen yleisetiketin mukaan, eli samalla tasolla kuin muut. Bileisiin bilejutut, hienoihin juhliin hienojen juhlien jutut, uskonnollisen väen kanssa suht samoin pukeutuen, jos jo etukäteen sen pukeutumiskoodin tietää. Ainahan ei tiedä, varsinkin joulun vietto vaihtelee suomalaissa kodeista pyjamista lähes iltapukumoodiin - sitä vaan toivoo, että silloin jokainen osallistuja tietää etukäteen mikä se yleinen linja on. Oikeastaan sillä, mitä ne muut sinusta ajattelevat, ei ole niin väliä varsinaisesti. Se saattaa kuitenkin siinä juhlatilanteessa pilata omaa juhlatunnelmaasi eikä näin ollen ole millään tavalla itseisarvoista tavallaan julistaa sitä erottautumista siinä tilanteessa. Ajattelisin, että teet niin kuin itsestäsi on mukavinta. Jos haluat erottautua, niin teet sen tiedostaen ja jos et, niin ei se tee sinusta mitään mielistelijää. Minulla on aina ollut ns. lupa meikata ja käyttää koruja, mutta jouluna itse harvoin meikkaan, vaikka muuten laitankin vähän kauniimmat vaatteet (ns. smart casual -tasoa meillä, se lie jouluna ehkä tavallisin?). Juhlan luonne on sellainen, ettei meikkiä oikeastaan tarvita, vaikka voi laittaa jos haluaa. Ja silloin kun osallistun collegevaate-perheen jouluun, niin olin tälläkin tavalla ylipukeutunut. Hupsu poikaystävä jätti mainitsematta, ettei heillä pukeuduta jouluaattona. Ylipukeutuneena oleminen on lähinnä vaan itselle kiusallista. Luulen, että iso osa tavallisista tapaluterilaisista tai meistä kirkkoon kuulumattomistakaan ei kovin paljon laittaudu joulua varten. Useinhan se kun on sitä keittiössä touhuamista ja ehkä vielä saunomistakin.

Valinta kannattaa tehdä tiedostaen, että katseita voi tulla ja niistä viis, mutta oikeasti muista, että kaikki joulusi ovat omiasi ja sinä teet sen valinnan tavallaan itse. Kumpikin on oikein ja voit valita kummin vaan.

Kaikkea hyvää sinulle jatkoon <3

Vierailija
9/11 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Lestadiolaiset eivät vietä sukujouluja, koska suvut ovat niin isoja, ettei kenenkään kotiin mahdu koko suku.

Vierailija
10/11 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5

Lestadiolaiset eivät vietä sukujouluja, koska suvut ovat niin isoja, ettei kenenkään kotiin mahdu koko suku.

Lestadiolaisille sukujoulu on perheen vanhemmat ja heidän lapset lapsineen. Tämä luku saattaa olla siis helposti 20-50. Perheen isä ja äiti, heidän esim 7 lasta ja lasten 7 kumppania, sekä jokaisen seitsemän lapsen omat lapset.

Vierailija
11/11 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun juhlat kerran vietetään vanhempiesi luona, jotka hyväksyvät sinut sellaisena kuin olet, niin en välittäisi kaukaisien sukulaisten (?) mielipiteistä vaan menisin sellaisena kuin itse tuntisin oloni hyväksi.