Unohdin aamulla antaa koiralle ruuan ja nyt se mököttää.
Laitoin aamulla nappulat turpoamaan, mutta töistä tullessa huomasin, että kuppi oli edelleen tiskipöydällä. Olin ihan varma, että annoin sen ja ihmettelinkin miksi koira juoksi koko aamun ihan mun perässä. Komensinkin oikein, että omalle paikalle nyt, olet saanut jo ruuan ja lenkin.
Nyt tuo on ruokansa saanut, mutta mulkoilee mua vaan kulmiensa alta yksikseen nurkasta. Ei suostu leikkeihin, lähtee pois kun yritän mennä luokseen. Mököttävä, syväsi loukattu kiukkupussi.
Kuinkahan tuo leppyisi? Lettulestitkö sille pitää hyvitykseksi järjestää?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 20:18"]Ei se ole loukkaantunut, älä inhimillistä koiraasi. Se on menettänyt luottamuksensa lauman johtajaan eli sinuun. Et hankkinut laumalle ruokaa.
[/quote]
Eikö luottamuspulakin ole melko inhimillinen tunne?
[/quote]
Noo, aika moni inhimillinen tunne taitaa olla eläimellistä perua. Meillä hevonenkin kun meni nurin riekkuessaan, vilkaisi ensimmäisenä ympärilleen, näkikö joku.
Toinen hevonen taas ei antanut minun koskeakaan, kun olin kaksi viikkoa pois kotoa. Yritin silittää, ja värisytti ihoa niinkuin olisin tympeä kärpänen. En myöskään saanut mennä muiden luo, vaan tämä laumanpomo tuli aina väliin osoittamaan, ettei häneen saa koskea eikä kyllä taatusti keneenkään muuhunkaan. Sain toimittaa melkoiset tervehtimisrituaalit, ennen kuin saatettiin palata päiväjärjestykseen. Pari päivää siinä meni.
Suosittelen lettukestejä minäkin...
Älä ala hyvittelemään, johtaja ei hyvittele koirakaumassakaan. Tai hyvittele jos haluat temppuilevan koiran.
Noita sattuu joskus. Koira ei niin ruuan perään ole, mutta kissa kiukuttelee kyllä päivän verran, jos ruokakiposta on vahingossa päässyt pohja näkymään. Lopulta se leppyy ja tulee kutsumatta syliin.
Noi elukat on muuten myös mustasukkasia toisistaan. Täysin tunteettomia olentoja, jotka ei ymmärrä mistään mitään. Miten ihmeessä eläimet pärjää maailmassa??
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 20:18"]
Ei se ole loukkaantunut, älä inhimillistä koiraasi. Se on menettänyt luottamuksensa lauman johtajaan eli sinuun. Et hankkinut laumalle ruokaa.
[/quote]
Tunteet eivät ole ihmisen yksinoikeutta. Miten helkkarissa ne voisivat olla? Ihmisellä on toki enemmän käsittelyvalmiuksia tunteiden nimeämiseen ja niiden erittelyyn ja käsittelyyn. Väsyttää jutut "eläinten inhimillistämistä", kun tarvitaan enemmän sen ymmärtämistä, ettei ihminen ole kaukana kanssaeläimistään. Koirat eivät ole tyhmiä, vaikkeivat aina olekaan niin teräviä kuin niiden omistajat haluaisivat kuvitella.
Mutta ap:lle - katso ettei aamulla kenkiisi ei ole jätetty yllätystä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 20:46"]
Lapsuuden perheen koira mökötti aina, kun isä oli nauttinut alkoholia. Kävi tervehtimässä uskollisesti, mutta vetäytyi sohvalle katsomaan alta kulmien. Muuten olisi pörrännyt enemmän isän kintereillä. Huomasi ettei isäntä ollut täysin samanlainen kuin normaalisti. Varmaan hajukin karkoitti. :) Oli muutenkin ihana koira!
[/quote]
Ehkä isä oli kohdellut humalassa joskus koiraa pikkuisen huonosti ja koira muisti sen ja pelkäsi?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 20:32"]
En jaksa käsittää ihmisiä, jotka kuvittelevat koiran osaavan ajatella noin pitkälle. Koira ei todellakaan "osoita mieltään" rikkoessaan jotain tms. Se on eläin, eikä pysty miettimään syy-seuraus -ajatuksia.
Katso nyt edes, jos koira on vaikka sairas.
[/quote]
Ootko sä aina noin tosikko kaikissa asioissa, vai onko tämä yksittäistapaus? Hankalalta ihmiseltä vaikutat.
Mitä sitten, jos joku kuvittelee koiransa pystyvän ajatteluun? Mä ainakin usein huvitan itseäni sillä, että keksin koiran ja kissan touhuja seuratessa niille vuorosanoja ihan niiden ilmeiden ja eleiden perusteella. Se on hauskaa ja välillä saan oikein kunnon naurut. Nauru pidentää ikää.