Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meni sitten äitini leikkaamaan poikani tukan!

Vierailija
22.05.2014 |

Poikani, vajaa 3 v oli tänään äitini luona hoidossa. Kiva kun apuja saa silloin kun hoitopaikka on kiinni. Saavuin lasta hakemaan. Juteltiin siinä äidin kanssa niitä näitä, lapsi hääri siinä, enkä kiinnittänyt aluksi mitään huomiota. Kunnes vasta myöhemmin äitini sitten totesi, että leikkasinpa muuten sitten pojan otsiksen. Pistin teippiä ja leikkasin reunoja pitikin.

Voi saamari! Ottaako vähän päähän. Meillä oli huomiseksi parturiaika, joten poika olisi saanut ammattimaisen leikkuun. Nyt otsis on todella epäonnistuneesti nyrhitty, ja hiusmalli, jota ajattelin pojalle ei tietenkään enää onnistu.

En tiedä kumpi vituttaa enemmän nyrsitty tukka vai se, että äitini ihan pokkana ottaa oikeuksia, jotka kuuluvat vanhemmille. Hän tietää, että olen tarkka lapsen tukasta ja olen aina sanonut kiitos ei kun hän on ehdottanut, että voisi leikata pojan tukan. Eli tässä ei ole kyse väärinkäsityksestä.

Ja kun ilmoitin, että jatkossa ei sitten leikellä eikä varsinkaan ilman lupaa niin mitä tekee äitini? Heittäytyy täysin marttyyriksi ja loukkaantuu minulle.

Vanhempien tontille on astuttu jo aiemminkin. Kun vauva oli pieni olin vajaan tunnin neuvolassa jälkitarkastuksessa. Kun palasin, niin löysin äitini lajittelemasta minun ja mieheni henkilökohtaisia papereita. Oli siis avannut eteisen kaapin ja sieltä sitten käynyt hommiin. Tuolloin hän loukkaantui niin, että alkoi valitella kuinka kohta kuolee pois. No, ihan hyvin on hengissä 3 vuoden jälkeen.

Nyt en pääse tästä kiehunnasta. Ottaa niin päähän. Ja kun katson pojan nyrhittyä tukkaa, niin mieleen nousee muitakin kaunoja. En ymmärrä miten osa isovanhemmista on näin ulapalla. Miksi ihmeessä ei malttanut odottaa paria tuntia kun palaan ja KYSYNYT saisiko leikata tukkaa?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 21:36"]

oisit ottanut sakset käteen ja leikannut vähän äitis tukkaa, oiskohan tykänny?

[/quote]

Ei herttinen, en halua lukea lehdestä, että äiti ja tytär joutuivat saksitappeluun ja miten sitten kävikään... Olisiko mitään turvallisempaa ideaa?

Tosin teoreettisesti ajateltuna tuohan on ihan kuningasajatus. Jos ap vaikka juottaisi äitinsä ja aamulla tuo heräisi pulipäänä...

Vierailija
2/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi lasta paperintonkija äidille tai olisin mahd vähän tekemisissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihan sama kokemus täälläkin! Isoäiti on tosin leikannut (ilman lupaa) meidän kaikkien lasten hiukset jos ovat olleet siellä kylässä ilman meitä vanhempia. Ja parturoinut myös koiramme turkin (ajanut sen kokonaan pois)

Vierailija
4/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siks kun sä olisit kieltänyt ja äitisi tietää sen.

Vierailija
5/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään halunnut kysyä lupaa, kun tiesi, että kieltäydyt. Onneksi hiukset kasvaa takaisin. Ja nyt sinun pitää vain miettiä, että onko lapsen hiukset vai oma aika korkeammalla sinun arvoasteikossasi. Enkä siis todellakaan hyväksy anoppisi käytöstä. Itse varmaan rankkaisin sen oman ajan korkemmalle, kuin sellaiset asiat, jotka eivät ole lapsen kannalta kuitenkaan hengenvaarallisia.

Vierailija
6/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 18:47"]

Ei tietenkään halunnut kysyä lupaa, kun tiesi, että kieltäydyt. Onneksi hiukset kasvaa takaisin. Ja nyt sinun pitää vain miettiä, että onko lapsen hiukset vai oma aika korkeammalla sinun arvoasteikossasi. Enkä siis todellakaan hyväksy anoppisi käytöstä. Itse varmaan rankkaisin sen oman ajan korkemmalle, kuin sellaiset asiat, jotka eivät ole lapsen kannalta kuitenkaan hengenvaarallisia.

[/quote]

Niin siis äiti eikä anoppi, tsori!

Vierailija
7/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 18:47"]

[/quote]

Joo, järki sanoo, että tukka kasvaa. Ja työssäkäyvänä äitinä joskus pakko turvautua mummolaan kun hoitopaikka on kiinni. Ehkä se tukka ei tässä ole pahin. Vaan se, että äitini on päättänyt tietää itse mikä on lapselleni parasta. Minulla ei äitinä olen päätäntävaltaa. Sama on makean kanssa. Jokaikinen kerta sanomme, että annamme makeaa vain kerran viikossa. Ja joka kerta saa taistella, että ei, älä anna sitä makeaa. Tänään oli juuri ruoka-aika käsillä kun äitini kiikutti vanukkaan lapsen eteen. On niin laiha, että tarttee energiaa! Ja äitini on korkeakoulutettu nainen, terveysasioista kartalla ja jne. Mutta kun kiellämme, niin hän saa siitä kipinää.

Sanoin hänelle, että minä päätän koska olen se äiti. Hän siihen sanoi jotenkin todella halveksuvasti jotain sen suuntaista, että en ole hyvä äiti. Ei suoraan, mutta helppo oli tulkita.

Vierailija
8/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on peräti kaksi tällaista hiustenleikkaaja-tapausta lähipiirissä. Siis ovat ilman lupaa leikanneet lapsiltani hiukset.

Mitähän he ajattelisivat, jos mä tunkisin samalla lailla heidän asioitaan sössimään... Varmaan tulisi joku kamala loukkaantumis-episodi.

Vierailija
9/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 18:46"]Joo, ihan sama kokemus täälläkin! Isoäiti on tosin leikannut (ilman lupaa) meidän kaikkien lasten hiukset jos ovat olleet siellä kylässä ilman meitä vanhempia. Ja parturoinut myös koiramme turkin (ajanut sen kokonaan pois)

[/quote]

:D

Vierailija
10/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta edelleen sinun pitää vain päättää, että kumpi on tärkeämpi. Tuommoista ihmistä ei kovinkaan helpolla muuteta. Se vaatii paljon riitaa ja huutoja ja suoraa puhetta. Sen jälkeen rajat ovat varmaan selvät, mutta voi olla että hoitoaika vähenee merkittävästi. Enkä näe mitään herkkuhetkiä mammam kanssa minään ongelmana, jos tapaamisia on tyyliin kerran kuussa. Tottakai isoäiti haluaa palluttaa pienoista, kun näkee harvoin. Jos hoitoja on useampi kuukaudessa, niin sitten vanukkaat on tietty ongelma.

Ja ens kerralla voit vihjasta äidillesi, keneltä on oppinsa saanut, jos vihjaisee sinua huonoksi äidiksi ;)

Vierailija
11/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä tässä. En tiedä mikä vanhempiani vaivaa. He ovat siis eronneet, mutta ihan ihmeellistä järjenjuoksua molemmilla - oppineet toisiltaan?
Isäni on asunut pitkään ulkomailla. Opiskeluaikanani oli hetken itse ulkomailla ja isäni Suomessa käydessään yöpyi asunnossani muutamia päiviä.

Palasin sitten kotiin, niin isäni oli päättänyt maalata seinät. Ei siis valkoisella vaan jollain hänen makuunsa sopivalla värillä. Ajatus varmaan hyvä, mutta oikeasti!

Vierailija
12/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, pelkäsin otsikon perusteella että kyse oli pitkätukkaisesta pojasta jonka useamman vuoden tukankasvatus oli pilattu. Onneksi kyse oli vaan tasoituksesta, joka korjaantuu pian. Äitisi teki silti väärin, ei siinä mitään.

Vierailija
13/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 18:58"]

No mutta edelleen sinun pitää vain päättää, että kumpi on tärkeämpi. Tuommoista ihmistä ei kovinkaan helpolla muuteta. Se vaatii paljon riitaa ja huutoja ja suoraa puhetta. Sen jälkeen rajat ovat varmaan selvät, mutta voi olla että hoitoaika vähenee merkittävästi. Enkä näe mitään herkkuhetkiä mammam kanssa minään ongelmana, jos tapaamisia on tyyliin kerran kuussa. Tottakai isoäiti haluaa palluttaa pienoista, kun näkee harvoin. Jos hoitoja on useampi kuukaudessa, niin sitten vanukkaat on tietty ongelma.

Ja ens kerralla voit vihjasta äidillesi, keneltä on oppinsa saanut, jos vihjaisee sinua huonoksi äidiksi ;)

[/quote]

Lapsi on siis joka viikko yhden iltapäivän äidilläni. Joten hieman eri asia kuin kerran parissa kuukaudessa.

Vierailija
14/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 19:02"]

[/quote]

Lapsi on siis joka viikko yhden iltapäivän äidilläni. Joten hieman eri asia kuin kerran parissa kuukaudessa.

[/quote]

No etpä kertonut, kuinka usein saat hoitoapua. Oikeasti, olisit kiitollinen tuommoisesta määrästä, tuolla ulkona on perheitä, jotka eivät saa KENELTÄKÄÄN mitään hoitoapuja, ei edes kunnalta, vaikka tarvetta varmasti olisi. Hoida itte lapses, niin ainakin se hoidetaan niinkuin sinä haluat. Tai sitten hankit ammattilaislapsenhoitajan ja maksat hänelle palkkaa. Ei taatusti syötä vanukkaita ja leikkaa lapsesi hiuksia.

Vierailija
15/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinun pitää etsiä hoitopaikka muualta, jos on noinkin monta asiaa, joista ette pääse sopimukseen. Hoitaako äitisi lastasi maksun edestä vai talkootyönä?

Vierailija
16/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuttuisin kyllä jos lasten hiukset leikattaisi ilman lupaa mutta vanukas viikossa ei ole vaarallista ;) 

Vierailija
17/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 19:02"]

[/quote]

[/quote]

No etpä kertonut, kuinka usein saat hoitoapua. Oikeasti, olisit kiitollinen tuommoisesta määrästä, tuolla ulkona on perheitä, jotka eivät saa KENELTÄKÄÄN mitään hoitoapuja, ei edes kunnalta, vaikka tarvetta varmasti olisi. Hoida itte lapses, niin ainakin se hoidetaan niinkuin sinä haluat. Tai sitten hankit ammattilaislapsenhoitajan ja maksat hänelle palkkaa. Ei taatusti syötä vanukkaita ja leikkaa lapsesi hiuksia.

[/quote]

Mikähän ongelmasi on? Emme tarvitse sitä lastenhoitoa kerran viikossa vaan äitini hakee lapsen pois hoidosta, jossa lapsi viihtyy ja jossa antaisimme olla kokoaikaisesti. Mutta kun äidilleni lapsi on niin suuri piristys, eli meillä se on niin päin. Ei hoitoapuna vaan äitini piristyksenä. Hän saa itse sanella minä päivänä parhaiten käy. Me emme pyydä. Ikävä, jos koet itse jääneesi ilman apua, mutta turhaa purkaa se tuntemattomaan ihmiseen kun ei tiedä taustoja.

Vierailija
18/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 19:12"]

Ehkä sinun pitää etsiä hoitopaikka muualta, jos on noinkin monta asiaa, joista ette pääse sopimukseen. Hoitaako äitisi lastasi maksun edestä vai talkootyönä?

[/quote]

No tässä on vain kaksi sääntöä: ei makeaa ruoan sijasta ja ettei tarvitse lähteä leikkaamaan lapsen tukkaa. Kovat ovat tietysti reunaehdot. Kuten jo tuossa totesin, niin meillä on lapselle hoitajia. Äitini ei paikkaa ketään. Meille yksinkertaisinta olisi, ettei äiti hoitaisi, mutta olemme halunneet sen hänelle suoda. Emme itse koskaan ehdota tai pyydä hoitajaksi. Hän itse pyytää saada tavata lapsenlastaan. Ja onko se niin tavatonta? Ovatko kaikki mummot sellaisia, että lapsenlapsen kyläilystä pitäisi maksaa?

Vierailija
19/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 19:00"]

Ap vielä tässä. En tiedä mikä vanhempiani vaivaa. He ovat siis eronneet, mutta ihan ihmeellistä järjenjuoksua molemmilla - oppineet toisiltaan?
Isäni on asunut pitkään ulkomailla. Opiskeluaikanani oli hetken itse ulkomailla ja isäni Suomessa käydessään yöpyi asunnossani muutamia päiviä.

Palasin sitten kotiin, niin isäni oli päättänyt maalata seinät. Ei siis valkoisella vaan jollain hänen makuunsa sopivalla värillä. Ajatus varmaan hyvä, mutta oikeasti!

[/quote]

Rajattomuus on ilmiön nimi, ja rajattomassa perheessä koko kulttuuri on sellainen, ettei sitä tavalliset ihmiset käsitä kuvauksestakaan.

Kun äitisi tuskin on omaan elämäänsä kauhean tyytyväinen, ja mahdollisesti ikäkin alkaa tehdä tepposiaan, lasta kohtaan tunnettu kateus ja kauna ja ylimieli saavat mielenkiintoisia ilmiöitä aikaan. Varmasti oman lapsen tekemät virheet lapsenkasvatuksessa ovat hankalaa siedettävää kenelle tahansa, vaikka kaikki olisi hyvin. Jos sitten vielä äiti ei ole koskaan tottunut kunnioittamaan tytärtä ollenkaan, niin huh. Kateellinen projisoi kaikenlaista mikä ei ole tottakaan, eikä ole mitään motivaatiota tarkistella uskomuksiaan. Hän varmaan mielestään tekee sinulle palveluksen törkkimällä sinua mukamas oikeaan suuntaan.

Minä olisin sanonut paperien kaivelijalle, että jos hän on ajatellut kuolla, niin järjestäköön omat paperinsa ensin ja seuraavaksi omat käytöstapansa, jotta jää mukavammat muistot. Mutta oma rajaton äitini onneksi sietää suorasukaista palautetta myös muilta aika hyvin, ja marttyyripiirteet ovat vähissä.

Ei pidä suostua pompottamiseen, ei se sitä isoäitiäkään onnelliseksi tee.

Vierailija
20/36 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole mitään hoitotarvetta, parilla tutulla sen sijaan olisi. Sitten vain olet antamatta sen lapsen äitillesi, jos kerta noin kirpaisee. Edelleen, mieti mitä arvostat enemmän ja menet sen mukaan, ei se ole niin vaikeaa. Turha leikkiä täällä uhria, jos kerta itse SÄÄLISTÄ annat äitisi hoitaa omaa lastasi.