Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rapakuntoinen haluaisi käydä juoksulenkillä. Netissä hyvä juoksukoulu?

Vierailija
22.05.2014 |

Satunnaisliikkujana haluaisin alkaa käydä juoksulenkillä. Ikinä en ole siitä tykännyt, mutta nyt on joku kumma polte siihen. Löytyykö netistä joku hyvä juoksukoulusivusto minkä avulla saisi hyvän alun? Ettei kävisi vanhanaikaisesti ja muistaisin miten kamalaa lenkkeily voi olla.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porin juoksukoulu. Toimii kun noudattaa ohjetta tarkasti. Minä en olisi ikinä uskonut pystyväni juoksemaan 5km yhteen menoon pyörtymättä tai kuolematta, nyt juoksen 10km. Se siis todellakin toimii.

Vierailija
2/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

rapakuntoinen aloita ensin todella reippaalla kävelyllä. Jot et ole juossut aikoihin ja extrapainoa löytyisi? Tuhoat nivelesi juoksemalla. Joten totuta kehosi ensin rasitukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko siinä on ekalla viikolla vain noin 10 minuutin lenkkejä? Vaikuttaa noin muuten tosi kivalle, tarkalle harjoitusohjelmalle.

ap

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 13:54"]

Porin juoksukoulu. Toimii kun noudattaa ohjetta tarkasti. Minä en olisi ikinä uskonut pystyväni juoksemaan 5km yhteen menoon pyörtymättä tai kuolematta, nyt juoksen 10km. Se siis todellakin toimii.

[/quote]

Vierailija
4/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normipainoinen, mutta huonokuntoinen. Olen ollut aktiiviliikkuja ennen esikoisen syntymää vuonna 2006. :-P

ap

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 13:55"]

rapakuntoinen aloita ensin todella reippaalla kävelyllä. Jot et ole juossut aikoihin ja extrapainoa löytyisi? Tuhoat nivelesi juoksemalla. Joten totuta kehosi ensin rasitukseen.

[/quote]

Vierailija
5/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porin juoksukoulua suosittelen minäkin.

Yksi tärkeimmistä asioista on pitää vauhti riittävän rauhallisena. Voit hyvin juosta kävelyvauhtia - tai jopa hitaammin! Kyllä se vauhti siitä nousee, kun kunto kasvaa.

Vierailija
6/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me naisten sivuilla oli joku "nollasta vitoseen" juoksuohjelma jonka itse vedin täysin rapapaskakunnossa. Kirjoita googleen. :)

Vierailija
7/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tsekata myös juoksija-lehden ohjelmat.

Vierailija
8/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

+1 Porin juoksukoululle 40 vuotta juoksematta ja 10 km meni kävelemättä. Eka treeni sen ohjeman mukaan oli tiukkaa saada tehdyksi. Siis lenkkarit jalkaan ja ihan lyhyt hölkkä oli jo vaikeeta, mutta kyllä se vaan siitä lähti. Itsellä kesällä tuli pari kertaa "ohi" viikko, mutta ei vaikuttanut, jatkoin siitä mihin jäin.

Vierailija
9/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 14:05"]

Me naisten sivuilla oli joku "nollasta vitoseen" juoksuohjelma jonka itse vedin täysin rapapaskakunnossa. Kirjoita googleen. :)

[/quote]

Joo, mulla oli toi artikkeli kanssa. Itellä toimi mainiosti. Oliko se vielä nollasta vitoseen kuukaudessa tms. Meinaan taas kaivelle esiin syksyllä synnytyksen jälkeen. 

Ite aloittelen rapiksesta niin, että vedin musat korville ja lähdin kävelemään 3 kilsan lenkkiä, välillä hölköttelin sata, pari sataa metriä, sitten taas kävelin. Tein, mikä hyvältä tuntuu. Vaikka välillä oli pitkä talvitauko, hölköttelen suht kevyesti 11 kilsaa vuoden sisällä. Tsemiä!

Kun nyt ekat lenkit on takana, kannattaa hankkia kunnon lenkkarit, itsestä ainakin tuntui, että juoksu kulki paremmin uusilla kuin 10 vuotta vanhoilla :)

Vierailija
10/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin aloitin nollasta kaksi vuotta sitten. Tais olla jonkun lehden juoksuohjelma, kuntoplus tms. Netistä löytyi. Vajaa vuosi niin juoksin puolimaratonin. Sitten toisenkin. Juoksisin enemmänkin mutta nyt raskaana..

Mä laitoin iphoneen sellasen intervalliohjelman, jonka sai ohjelmoitua piippaamaan aina kun piti kävellä/juosta.

Tsemppiä!

Vierailija
11/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juoksin Porin juoksukoulua viime kesänä. Kunto kasvoi alussa nopeasti, mutta siinä vaiheessa kun olisi pitänyt ruveta juoksemaan yli 5km, niin kunto alkoi nopeasti laskea. En tiedä mitä tapahtui, mutta veikkaan että juoksumatkojen ja aikojen kasvattaminen tuli ohjelmassa eteen liian nopeasti, sillä olin lähes aina juoksujen jälkeen oksennuksen partaalla. Aloitin nollakunnosta ja yhtäkkiä muutamien viikkojen päästä olisi pitänyt jo juosta useampi kilometri. Ei se ihan niin sitten mennytkään käytännössä, vaan olin kokoajan väsyneempi eikä keho kai ehtinyt palautua rasituksesta. Lopulta en jaksanut juosta enää kuin 1,5 km hidasta vauhtia, joten lopetin koko homman. Kunto siis heikkeni 5km juoksusta parissa viikossa niin, etten jaksanut juosta kuin vähän yli kilometrin. Vauhtini oli hitaita, joten liian kovasta juoksusta ei ollut kyse.

Kertomukseni pointtina on siis se, että vaikka on valmis juoksuohjelma, niin pitää kuunnella kehoa. Jos joka suorituksen jälkeen oksettaa ja pyörryttää, niin kannattaa vähän höllätä.

Vierailija
12/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä tarkoittaa? Juostaan ensin 2 min. sitten 3, sitten 5 jne. kävellään hetki välissä niin että lenkin kesto on tuon 30 min.? Että tunnen itseni urpoksi. :)

"KESKIVIIKKO 30 minuutin lenkki pyramidirytmillä: juokse kävelyn lomassa 2 + 3 + 5 + 3 + 2 minuuttia."

http://www.menaiset.fi/artikkeli/sport/kuukaudessa_juoksukuntoon_treeniohjelma_vitosen_naisille

ap

Vierailija
13/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 14:47"]

Mitä tämä tarkoittaa? Juostaan ensin 2 min. sitten 3, sitten 5 jne. kävellään hetki välissä niin että lenkin kesto on tuon 30 min.? Että tunnen itseni urpoksi. :)

"KESKIVIIKKO 30 minuutin lenkki pyramidirytmillä: juokse kävelyn lomassa 2 + 3 + 5 + 3 + 2 minuuttia."

http://www.menaiset.fi/artikkeli/sport/kuukaudessa_juoksukuntoon_treeniohjelma_vitosen_naisille

ap

[/quote]

juokse 2, kävele 2, juokse 3, kävele 3 jne. 

Vierailija
14/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä suosittelen ihan vaan lenkkarit jalkaan ja hölkytellen just niin pitkään ja niin kauan kuin tuntuu hyvältä. ei siihen mitään kouluja tarvita. niin aloitin minäkin aikoinaan.

Vierailija
15/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oven takana on tie, siinä on juoksukoulua tarpeeksi. Mikä ihme siinä on, ettei mitään osata ilman jotain koulua, kurssia tai muuta skeidaa? Juoksee niin kauan kuin pystyy, sitten kävelee tai huilaa paikallaan ja jatkaa taas. Jos ei innosta kertaa enempää, kyse on itsekurin puutteesta, ei juoksemaan oppimisen vaikeudesta. Maha kasvaa syödessä, kunto juostessa. Juokseminen on ihmisen luonnollinen liikkumistapa, ei siihen kursseja tarvitse kuin korkeintaan jossain huipputasolla sen yhden kymmenyksen pudottamiseksi.

Vierailija
16/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tärkeimmistä asioista on pitää vauhti riittävän rauhallisena. Voit hyvin juosta kävelyvauhtia - tai jopa hitaammin!

just niin. Liian kova treeni pilaa kaiken. täällä lisää vinkkejä: http://liiankallis.com/2014/05/22/nain-liikut-itsellesi-pahan-mielen-viisi-toimivaa-vinkkia/ 

Vierailija
17/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 14:54"]

Oven takana on tie, siinä on juoksukoulua tarpeeksi. Mikä ihme siinä on, ettei mitään osata ilman jotain koulua, kurssia tai muuta skeidaa? Juoksee niin kauan kuin pystyy, sitten kävelee tai huilaa paikallaan ja jatkaa taas. Jos ei innosta kertaa enempää, kyse on itsekurin puutteesta, ei juoksemaan oppimisen vaikeudesta. Maha kasvaa syödessä, kunto juostessa. Juokseminen on ihmisen luonnollinen liikkumistapa, ei siihen kursseja tarvitse kuin korkeintaan jossain huipputasolla sen yhden kymmenyksen pudottamiseksi.

[/quote]

Mulle kyllä oli tuo ohjelma tarpeen. Tärkein merkitys sillä oli uskon vahvistaminen omiin kykyihin. ALoitin juoksukouluohjelman ylipainoisena, rapakuntoisena nelikymppisenä. Ilman tuolltaista ohjelmaa, joka on asiantuntijoiden laatima ja testattu käytössä, en olisi IKINÄ uskaltanut yrittää noin nopeaa kehitystä juoksuajoissa ja matkoissa. Olisin luovuttanut aina liian nopeasti kävelemään tai pysähtymään. Mutta kun ohjelma sanoi tietyn minuuttimäärän, tein sen vaikka kuinka tuntui että happi loppuu ja sydän ei jaksa. 

Vierailija
18/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä! Porin juoksukoululla lähdin liikkeelle ja hyvin toimi!

Vierailija
19/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porin juoksukoulu ei toiminut mulla...

Siinä vaiheessa kun ohjeissa sanottiin, pystyt jo juoksemaan 2,5km ja koko lenkin pituus on 5km, mä en todellakaan saavuttanut noita kilometrejä vaikka tein täysin ohjeiden mukaan en vaan ollut tarpeeks nopea. Sitkeästi jatkoin kuitenkin, kunnes sain rasitusvammana jonkin halvatun tulehduksen jalkapöytään, sitä paranneltiinkin sitten useampi viikko ja heitin koko juoksukoulun roskiin. Sittemmin opin juoksemaan ihan ittekseni vaihtelemalla lenkin aikana juoksua ja kävelyä, juoksua aina vähän enemmän kuin hyvältä tuntuu.

Vierailija
20/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehoittaisin myös kuuntelemaan omaa kehoa. Eikä päivät ole aina samanlaisia.. Itse olen jonkun verrankin kuntoillut, mutta ei silti aina kulje aikä aina jaksa. Joskus menee kymppi ihan heittämällä ja joskus ahdistaa jo parin kilsan jälkeen. Ei pidä itseään tappaa, tekee sen minkä sillä hetkellä hyvin jaksaa. Kyllä se jakso paranee kun kunto kohoaa ajan myötä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi