Opet vihaavat näitä lahjoja: koristeet, kynttilät, lasten itse tekemät tyynyt..
- Tekisi mieli paiskata päin seinää saman tien – siis joku roti! kommentoi HS:n haastattelema opettaja posliinisia koriste-esineitä
Sen sijaan toivotuimpiin lahjoihin kuuluvat lahjakortit, oppilaan itse tekemä kortti, pullo kuohuviiniä, itse tehdyt herkut ja muut syötävät, kuten suklaa, karkit, kahvi ja tee. Kaikkein toivotuin lahja oli vanhempien yhdessä keräämä lahjakortti tavarataloon tai kylpylään.
Kommentit (43)
No huhhuh, opet on kyllä nirppanokkaisin ja herkkähipiäisin ammattikunta..
En minä ainakaan pistäisi pientä lastani opelle kuoharia viemään. Ostakoot itse viininsä.
En vie opettajalle mitään. Ei tulisi pieneen mieleenikään! Voi ihan itse paikallaan ostaa kylpylälomansa.
Kyllä se valitettavasti on niin, että laitan jo koulussa roskiin tai kiertoon sellaiset lahjat, jotka eivät miellytä. Minulla on periaate, etten vie kotiini mitään, mikä ei ole joko kaunista tai käytännöllistä tai mieluiten molempia.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 12:39"]En vie opettajalle mitään. Ei tulisi pieneen mieleenikään! Voi ihan itse paikallaan ostaa kylpylälomansa.
[/quote]
sama täällä. En ole koskaan ostellut yhtään mitään opettajille. Työtänsä tekevät.
Onpa outoa. Tietysti kaikkea romua kertyy nurkkiin, mutta mä arvostan kyllä kaikkien antamia, vähän vähemmänkin hyödyllisiä lahjoja, sen verran, että haudon niitä aikani näkyvissä. Ikää pian 40 ja luokanopettajankin olen ollut vuosia, joten mistään romun puutteesta ei ole kyse. Musta lahjat on vaan aina niin ihania, että en pysty heittämään pois ainakaan heti. Tulee paska fiiliskin ajatuksesta, kun itsekin ostaa joskus toiselle jotain ja sitten sitä pilkattaisiin selän takana.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 12:39"]
Kyllä se valitettavasti on niin, että laitan jo koulussa roskiin tai kiertoon sellaiset lahjat, jotka eivät miellytä. Minulla on periaate, etten vie kotiini mitään, mikä ei ole joko kaunista tai käytännöllistä tai mieluiten molempia.
[/quote]
Minullepa on kelvannut kukkakimppu, halvin konvehtirasia, kiitoskortti, halaus, kyyneleet tai vaikka pieni keittiön käsipyyhe ja pöydällä vuorokauden olleet kukat. Potilaiden kiitokset tulevat niin sydämestä, että muistan niitä 10 vuoden päästäkin.
Vanha kansa opetti, että lahjahevosen hampaisiin ei katsota. sh
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 12:37"]
No huhhuh, opet on kyllä nirppanokkaisin ja herkkähipiäisin ammattikunta..
[/quote]
Ja tähän tulokseen tulit tän IS:n jutun perusteella, johon oli haastateltu öö...ei kovin suurta prosettiosuutta Suomen opettajista? Näin.
Ymmärrän opettajien turhautumisen, mutta jotenkin minua huolestuttaa tämä nykytrendi: aikuiset ihmiset itkevät mediassa, miten tulee paha mieli tuikkukipoista. Kiva sitten lasten lukea huutavia otsikoita ja miettiä, että aha...meni hukkaan lahja. :/
Ei pitäisi katsoa sitä mitä saa, vaan olla otettu siitä että joku on sinua muistanut! Olen itsekin saanut työssäni mitä turhempia lahjoja jne., mutta ei tulisi mieleenkään valittaa niistä. Hiljaa voin laittaa ne eteenpäin keräykseen tms.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 12:47"]
Onpa outoa. Tietysti kaikkea romua kertyy nurkkiin
[/quote]
Ei sitä romua mitenkään tietysti keräänny. Itsehän sinä sitä keräät. Voisit myös kiittää kohteliaasti ja jättää sitten tavaran tuomatta kotiin. tavaraa ei tarvitse hamstrata velvollisuudentunnosta. Ajatushan se on tärkein, vai mitä? -6
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 12:47"]
Onpa outoa. Tietysti kaikkea romua kertyy nurkkiin, mutta mä arvostan kyllä kaikkien antamia, vähän vähemmänkin hyödyllisiä lahjoja, sen verran, että haudon niitä aikani näkyvissä. Ikää pian 40 ja luokanopettajankin olen ollut vuosia, joten mistään romun puutteesta ei ole kyse. Musta lahjat on vaan aina niin ihania, että en pysty heittämään pois ainakaan heti. Tulee paska fiiliskin ajatuksesta, kun itsekin ostaa joskus toiselle jotain ja sitten sitä pilkattaisiin selän takana.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 12:39"]
[/quote]
[/quote]
Minusta lahjat ovat tosi hankala juttu. Toisaalta niitä arvostaa eikä millään haluaisi loukata lahjanantajaa, mutta toisaalta kaikille tavaroille ei vain ole käyttöä eikä koriste-esineitäkään voi laittaa esille määräänsä enempää. Erityisen hankalaa on, jos asunto on pieni ja säilytystiloja vähän.
Me saatiin aikanaan häälahjaksi paljon sellaista tavaraa, jolle ei syystä tai toisesta kerta kaikkiaan ollut yhtään mitään käyttöä. Esimerkiksi paljon sellaisia astioita, jollaisia meillä oli jo entisestään, ja keittiössä oli niin vähän kaappitilaa, etteivät välttämättömimmätkään meinanneet mahtua sinne. Säilytettiin lahjoja useampi vuosi kellarissa. Sitten kerran kellaria järjestellessä todettiin, ettei niistä tavaroista ole siellä yhtään mitään iloa kellekään, ja päätettiin laittaa ne kiertoon, että joku ottaisi ne käyttöön. Tuntui kyllä pahalta antaa lahjaa eteenpäin, mutta eihän ihminen voi säilyttää koko loppuikäänsä jokaista tavaraa, joka on tullut taloon lahjana.
Nykyään juhlia järjestäessä yritän sanoa nätisti mutta suoraan, että meille ei mahdu enempää tavaraa. Minusta paras mahdollinen muistaminen on ajatuksella kirjoitettu kortti. Ne eivät vie paljon tilaa, ja ne aionkin säästää lopun ikääni.
joo kaikki tollanen "krääsä" josta ei pääse kuluttamalla (juomalla/suomällä/polttamalla jne.) eroon, on niiiin turhia lahjoja, älkää dumpatko sellasta roskaa kenenkään riesaksi. (sama pätee myös Joulu- ja synttärilahjoihin!)
Tuo Joulu muuten kirjoitetaan pienellä. Suomällää kaikille kiittämättömille moukille vaan.
Siis mikä tää trendi on, että annetaan opettajille lahjoja???! :O En tajua
Nehän tekee työtä, josta saavat jo palkan. Ei mun lapsuudessa opettajalle hankittu mitään lukuvuoden lopuksi. Ehkä jotain yhteistä koko luokan kesken, kun siirryttiin yläasteelle. (En kyllä muista mitä). Kukkia ehkä.... t. 31v
Täytyykö niitä viedä kotiin? Mun ala-asteen opettaja somisti luokkahuoneen oppilaiden tuomilla lahjoilla. Oppilaillekin tuli hyvä mieli kun näki tuomansa lahjan luokassa. Tuikkukippoihinkin voi nykyään laittaa led-tuikut kun oikeat kynttilät on kouluissa kielletty.
Meidän lapset tekee päiväkodin hoitajille kortit, pääsevät niistä helposti eroon, kun heittävät paperinkeräykseen.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 13:03"]
joo kaikki tollanen "krääsä" josta ei pääse kuluttamalla (juomalla/suomällä/polttamalla jne.) eroon, on niiiin turhia lahjoja, älkää dumpatko sellasta roskaa kenenkään riesaksi. (sama pätee myös Joulu- ja synttärilahjoihin!)
[/quote]
Todellakin. Ei mitään käyttöä niille koriste-esineille, teko-kukkasille ynnä muille kaapin perälle päätyville, ja sieltä lopulta roskiin tai kierrätyskeskukseen joutuville pikkutavaroille, jos ette aio antaa kunnollista lahjaa joka oikeasti vois ilahduttaa saajaansa, niin miksi vaivautua antamaan lahjoja ollenkaan? Säästäkää vanhemmat rahanne.
Itse opettajana en odota mitään lahjoja. Työstäni saan palkan ja se riittää. Lapseni opettajalle leivoin jouluksi pienen kakun. T.Köksänope
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 13:10"]
Siis mikä tää trendi on, että annetaan opettajille lahjoja???! :O En tajua
Nehän tekee työtä, josta saavat jo palkan. Ei mun lapsuudessa opettajalle hankittu mitään lukuvuoden lopuksi. Ehkä jotain yhteistä koko luokan kesken, kun siirryttiin yläasteelle. (En kyllä muista mitä). Kukkia ehkä.... t. 31v
[/quote]
Minun lapsuudessa annettiin, ja olen samaa ikäluokkaa kuin sinä.
Minusta on ihan ymmärrettävää, että monet haluavat antaa opettajalle lahjan. Opettaja on kuitenkin lapselle tärkeä aikuinen - itse asiassa lapsi saattaa tavallisena arkipäivänä viettää enemmän aikaa opettajansa kuin vanhempiensa kanssa.
Kannattaa myös huomata, että moni työnantaja muistaa työntekijöitä jouluna, vaikka työntekijät saavat jo palkan. Samoin joku saattaa haluta antaa pienen joululahjan vakiokampaajalleen tai vanhus sille kotipalvelun hoitajalle, joka käy viikko. Minusta tässä on vähän sama ilmiö kuin tipin antamisessa - halutaan antaa erityiskiitos hyvin tehdystä työstä.
Lahjan ei tietenkään pitäisi tuntua pakolliselta, eikä mihinkään kilpavarusteluun pitäisi lähteä.
Kukapa haluaisi saada jotain halpistuikkukippoja useammat kymmenet vuosittain?
Sen sijaan tuntuu kyllä jotkut kylpylä- sun muut lahjakortitkin jotenkin överiltä.