Asutko maksalaatikko-, porkkanalaatikko- vai perunalaatikkovyöhykkeellö?
Kommentit (26)
Tykkään lanttulaatikosta, eikä meillä Itä-Suomessa maksaloota tai perunaloota olleet jouluruokaa ikinä.
Nuoruuteni olen asunut perunassa. Nykyisin en asu enää laatikossa , vaan lihapullia, nakkeja ja lipeäkalaa joulupöydässä. Tosin se perinteinen suomalainen perunalaatikko tulee tehtyä joulupöytään joka vuosi.
Porkkanalaatikko, mutta suosikkini maksalaatikko. Porkkanalaatikko laatikoista ehkä vähiten mieleen, mutta hyvä sekin paistin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Siis, olen Pohjanmaalta eikä ikinä pöydässä jouluna maksalaatikkoa. Ei ikinä. Imellytetty perunalaatikko sen sijaan aina. En allekirjoita tuota.
Todennäköisesti joku vanhemmistasi tai isovanhemmistasi oli muuttanut muualta Suomesta. Olen itse Etelä-Pohjanmaalta, eikä pöydässä ikinä ollut imellettyä perunalaatikkoa. En edes tiennyt, miltä se maistuu, koska sitä ei ollut myöskään missään lähistöllä missään muussakaan joulupöydässä. Äitini maistoi ensimmäisen kerran elämässään imellettyä perunalaatikkoa yli 60-vuotiaana, kun olin tehnyt sitä muualta Suomesta kotoisin olevan mieheni toivomuksesta.
Sen sijaan maksalaatikko oli itsestään selvä juttu joulupöydässä niin meillä kuin naapureilla, samoin lanttulaatikko.
Perunalaatikkovyöhykkeellä näköjään, mutta meillä on kyllä aina myös porkkana- ja lanttulaatikko pöydässä. Sen sijaan maksalaatikko ei ole meillä koskaan kuulunut jouluun.