Miten selviytyä synnytyksen jälkeisestä alakulosta?
Viimeksi vauvan syntymän jälkeen olin ihan hirvittävän alakuloinen ja itkuinen, jo sairaalassa itkeskelin salaa. Jokin ihan käsittämätön ahdistus ja kaihomieli suorastaan vyöryi päälle. Niin ahdistava, että sitä ei haluaisi kokea toiste. Meni tosin suht pian ohi.
Kommentit (2)
Moi, jos menee nopeasti pois, niin tuohan on normaalia. Jos olisi jäänytkin minulla alakuloon, mutta masennuin. Kesti kuukausia,ennen kuin alkoi elämä olemaan edes vähän siedettävää ja vielä 3 v myöhemminkin olen masislääkityksellä.
Sanon, että sen alakulon kestää. Mutta mulle puhkesi ekaa kertaa 35-vuotisen elämän aikana ahdistus ja paniikkihäiriö. En tiennyt miten olla, kun tuntui, että kotona tukehtuu. Jouduin jopa kerran lähtemään päivystykseen ahdistuskohtauksen vuoksi. Nykyisin helpompaa, mutta lievästi edelleen masentunut. Ei vahvaa ahdistusta, mutta sellainen yleinen ahdistuneisuus asiasta kuin asiasta (eli kehitän mitä milloinkin syyksi).
Mun ohjeeni on, että huolehdit levostasi - vaikka sitten niiden imettämisten hinnalla,jos tilanne on paha. Ainakin itsellä väsymys taisi olla se pahin laukaisija.
Käy kylässä, tapaa ihmisiä eli älä jää neljän seinän sisään. Noi auttoi ainakin mulla.
Onnea vauvasta!