Apua! Unohdin suodatinpussin kehittyneen ja kaikki on homeessa!
Suodatinpussin porot olivat muuttuneet ORANSSEIKSI! Tai siis siihen oli kasvanut sen väristä hometta!
Mitä ihmettä se oikein on!? Vaarallista?
Ei mennyt kuin viikko, ja kosteat purut olivat ilmeisesti homehtuneet... Tämä matkan aikana kun keitin ei ollut meillä käytössä...
Onko toi vaarallista? En ole koskaan nähnyt oranssia hometta! Auttaisiko sitruunahappo?
Kommentit (27)
Älä usko ainuttakaan täältä saamaasi "neuvoa".
Ongelma ei ole suodatinpussi tai kahvinkeitin. Ongelma on se, että jostain tulee oranssin homeen itiöitä jotka saavat märkien kahvinpurujen homehtumista aikaan. Jossain on siis samaa oranssai hometta tuottamassa itiöitä ja sitä kautta homeen leviämistä.
Oranssi home kuulostaa Fusarium -lajikkeilta. Ne ovat punahomeisiin kuuluvia viljahomeita, mutta voivat hyvinkin viihtyä myös talon tai asunnon rakenteissa. Esim. vesi- ja viemärijärjestelmä läpivienteineen voi luoda joko vuotojen tai kondensoituvan veden kautta Fusariumeille otollisen ympäristön.
Seuraavaksi istut sitten paikallesi ennen kuin teet mitään. Kun istut, niin lue eteenpäin ajatuksen kanssa.
Googleta sekä sanoilla fusarium sp että sanaparilla fusarium toksiinit. Lue googletuksen tulokset sitä tarkemmin mitä asiantuntevampi taho niiden tuottamisen takana on. Kun olet lukenut, niin tee itse omaa elämääsi koskevat päätökset siitä lähtökohdasta, että kun valitset päätöksen, valitset myös siihen liittyvät seuraukset.
Fusarium-toksiineista lukiessasi mieti hyvin tarkkaan sitä, että mitä mikäkin termi juuri siinä käytössä tarkoittaa.
Älä lähde etsimään homeen/itiöiden alkuperää rakenteista ottamatta selvää siitä, että mitä työsuojelumääräykset sanovat Fusarium-lajikkeita koskevista purkutöistä. Siitä saat tietoa esim. sisäilmayhdistyksen sivuilta. Käytännössä voi sanoa, että suojautuminen vastaa asbestipurkutöiltä vaadittua suojautumistasoa muuten, paitsi että ihoaltistukselta suojaamisen pitää olla tarkempaa kuin asbestihommissa.
Joku kahvinkeittimen viisi euroa maksava suppilo on Fusarium-lajikkeiden kanssa se kaikkein pienin murhe, jonka voi osalleen saada.
Jos vielä jotakin huolettaa asia ja pelästyi aiemman kirjoittajan tekstiä, uskon ennemminkin kyseessä olevan "Neurospora crassa" , joka on hahtuvamainen oranssi home. Fusarium on vaaleanpunainen, punainen tai valkoinen monessa googlen kuvahaun kuvassa ja ei niinkään hahtuva, vaan pintaa pitkin menevä liuskemainen. Neurospora-homeet eivät ole vaarallisia eläimille/ihmisille nykyisten tutkimusten mukaan ja niiden sovellutuksia tutkitaankin siksi paljon bioteknologiassa. Neurosporat viihtyvät kahvinporoissa riisissä leivässä yms. kun ne ovat kosteita. En ole biologi, olen tämän googlannut lähes pelkillä istumalihaksilla (-; Jos home iskee nopeasti elintarvikkeisiin, saattaa talossa olla liian kostea ilma tai voi olla homeongelmaakin, kannattaa tietty tutkia jos näkee aihetta.
oranssi 'home' on mahdollista. niin kävi itselleniki!! hyyi
Vanha aloitus, mutta todellisuudessa lähes tulkoon kaikissa kahvinkeittimissä on jonkin verran hometta riippuen paljonko keitintä käyttää ja kuinka usein puhdistaa. Jos keitintä käyttää jatkuvasti ja siinä muhii kosteus ja lämpö, niin homeiden ja muidenkin mikrobien kasvu hyvin todennäköistä. Harvoin käytettävissä keittimessä, joka puhdistetaan usein ja annetaan kuivua huolellisesti on todennäköisesti vähemmän mikrobikasvustoa. Muistakaa puhdistaa kahvinkeitin säännöllisesti. Saattaa jopa kahvinkin maku parantua.
Kerron tarinan nuoruudestani kun en itse vielä juurikaan keittänyt kotona kahvia.
Olin juuri eronnut ja sen vuoksi mulle oli jäänyt kaksi kahvinkeitintä. Muistaakseeni keittimenvaihtoprosessi, tai arpominen että kumpi on parempi, jäi poikakaverilta kesken kun ero tuli.
No, kylään tuli pari kaveria joille toki keitän kahvia. Avasin ekan keittimen suodatinosuuden ja kas - ihan oranssia. Nolona mietin että onneksi kaverit eivät nähneet, ja onneksi on tämä toinen keitin. Avasin kakkoskeittimen suodatinosuuden ja kas - oranssia hometta täynnä sekin. Heh heh. Itse kun en keittimiä siis silloin käyttänyt, ei ollut käynyt mielessäkään kurkata sinne vaikka pannut olivatkin puhtaat. Eihän siip, kuurasin toisen keittimen ja keitin meille kaffet.
Näin 8 vuotta myöhemmin toinen niistä keittimistä on edelleen mulla käytössä.
Suodatinpaperi nenästä kiinni pitäen roskiin. Kannun ja suodatinosan tiskaaminen kahdesti. Täydet vedet läpi keittimestä kahdesti. Kesällä tuota voi tulla jo lähes päivässä, joten keittimen osat hyvä huuhdella käytön jälkeen.
Konetiskitabletit on aika myrkkyä, ehkä ne poistaa kaikki pois. Kiehautat kattilassa vettä ja laitat aineet ja astian sinne.