SPR/ Maaretin neuvoja yksinäisille joulunviettäjille (YLE aamutv)
Tässä muutama:
Mene haudoilla käymään
Soita läheisille ihmisille
Syö perinneruokia
Ulkoile
Kommentit (37)
Ei kiitos. Ajattelin pakastepizzaa syödä ja pienet kännit varmaan riipaisen. Katselen Netflixiä ja pelaan tietokoneella. Läheisille en halua soittaa eikä ketään tuttuja ole haudattu asuinpaikkakunnalleni, enkä viitsi satojen kilometrien päähän hautausmaakäynnin takia lähteä.
Ei ollut hyviä ideoita.
Miksei SPR järjestä yhteisruokailua yksinäisille turvavälein tietty.
Valmis ruokapöytä houkuttaa... Jollei ole lusteriakalaa tarjolla
Maaritilla oli hauska peruukki ja pyöreät silmälasit ja iloinen olemus. Se piristi! Kyllä nyt kelpaa!
Miten yksinäinen joulu eroaa yksinäisestä juhannuksesta?
Juhannuksenahan se vastaa kurjaa on, kun on valoisa yö, ja se pitää yksin viettää tyhjässä kaupungissa, kun kaikki ovat mökeillään ympäri Suomea.
Millaisia vinkkejä olisitte toivoneet? Millaisia vinkkejä itse antaisit?
Vierailija kirjoitti:
Juhannuksenahan se vastaa kurjaa on, kun on valoisa yö, ja se pitää yksin viettää tyhjässä kaupungissa, kun kaikki ovat mökeillään ympäri Suomea.
Juuri näin.
Jouluna on helppo käpertyä sohvan nurkkaan katsomaan elokuvia, ei tunnut yksinäisyys missään.
Ja voi herkutella kaikkilla joulujutuilla.
Mutta juhannus pienessä yksiössä ypöyksin autiossa kaupungissa, keskellä on kesää, on karmea kokemus.
Silloin ei edes telkkarissa hyviä ohjelmia kuten joulun aikaan.
Mutta silloin ei kukaan puhu mitään kenenkään yksinäisyydestä.
Striimattu konsertti, paljon koristeita ja kukkia. Lahjoja maailman lapsille. Ulkoilua äänikirjan kanssa.
Läheiset ihmiset eivät halua tietää minun asioistani mitään eikä kavereita ole, jouluruokana on kinkkusiivupaketti, sinappia ja ruisleipää (kun ei ole keittiötä, ei voi kokata tai kuumennella, eikä ole rahaakaan) ja selkävika vei liikuntakyvyn jo pari kolme kuukautta sitten. Mutta kiitos ajatuksesta.
SPR neuvot ovat liipalaabaa. Puhelinkeskustelusta voi tulla ankara riita, väärinkäsityksiä,pakko välttää...
Vierailija kirjoitti:
Eihän se enää nykyisin oo tuollaista. Kaupat ja baarit on auki, ihmisiä näkee kaupugeissa paljon enemmän kuin vielä joskus 20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
SPR neuvot ovat liipalaabaa. Puhelinkeskustelusta voi tulla ankara riita, väärinkäsityksiä,pakko välttää...
Jos saa aina aikaiseksi riidan en yhtään ihmettele että joulu on yksinäinen.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia vinkkejä olisitte toivoneet? Millaisia vinkkejä itse antaisit?
ampukaa itsenne haudoilla senkin arvottomat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin äiti osaa syyllistaa aivan kaikesta.
Jätän soittamatta
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitit väärin, tahallasiko
Ihmissuhteet eivät valitettavasti ole simppeleitä. Usein kyse on vallasta.
Sellainen, joka ei ole joutunut sitä kokemaan... ei ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
Läheiset ihmiset eivät halua tietää minun asioistani mitään eikä kavereita ole, jouluruokana on kinkkusiivupaketti, sinappia ja ruisleipää (kun ei ole keittiötä, ei voi kokata tai kuumennella, eikä ole rahaakaan) ja selkävika vei liikuntakyvyn jo pari kolme kuukautta sitten. Mutta kiitos ajatuksesta.
Harvoin ihmiset ovat kiinnostuneet toisista ihmisistä heidän kuulumistensa takia. Kunhan vain jutellaan omista asioista ja siinä sivussa kaikesta muusta vaikka korona tilanteesta maailmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin ihmiset ovat kiinnostuneet toisista ihmisistä heidän kuulumistensa takia. Kunhan vain jutellaan omista asioista ja siinä sivussa kaikesta muusta vaikka korona tilanteesta maailmalla.
Juteltaisiin vaikka koronatilanteesta, mutta kun jutellaan naapureista, ja mitä minä itse tein, kuinka kävelin kauppaan ostamaan leipää, ei ollut enää Leivon leipää, piti ostaa Linkosuota, ja kassaneiti ei edes toivottanut hyvää joulua, ja sitten kävelin takaisin, ja kylläpä oli loskaista, mulla oli ne Sievin kengät jalassa, jääköhän niihin nyt rannut,......... jne., jne.
*En piristy haudoilla, joka on ihme ja kumma. Liian läheisiä, liian lähellä
*En voi soittaa läheisille, kun eivät vastaa
(Ulkoilen ja syön muutenkin)