Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä muissa maissa jaksetaan tehdä pitkiä päiviä ilman kummosia lomia?

Vierailija
22.12.2020 |

Olen tätä ennenkin ihmetellyt.

Onko ihmisillä mitään muuta elämää kuin työ? Mistä nipistetään aika lapsille, kodinhoidolle, omille harrastuksille tai ystävillle?

Onko työkulttuuri erilainen, eikö siellä tehdä niin niska limassa paahtaen, että energiaa säästyy vielä illalle kotiin? Vai onko työpäivän aikana sallittua elää vähän sitä omaakin elämää?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin melkein kaksi vuotta töissä USAssa ja systeemi oli suunnilleen se, että päivällä sai vapaasti käydä kampaajalla, kuntoilemassa, hoitamassa omia asioita. Työtunteja tuli viikossa paljon, mutta niistä tehtiin töitä noin 30.

Et tainnut olla ns.suorittavissa töissä.

Vierailija
42/42 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismaiden ulkopuolella on monin paikoin vielä voimissaan kotiäitikulttuuri. Ei minua ainakaan väsytä niinkään työelämä vaan työ- ja perhe-elämän yhdistäminen. Aamulla on kiire väsyneen lapsen kanssa päiväkotiin, että ehtii tehdä vähän töitäkin ennen kuin lapsi pitää hakea päiväkodista. Työpäivän jälkeen pitäisi vielä ehtiä käydä kaupassa, laittaa ruokaa, siivota ja tarjota lapselle huomioa ennen nukkumaanmenoa. Olisi aika eri asia, jos voisi tulla työpäivän jälkeen valmiin ruoan äärelle siistiin kotiin ilman, että on kiire päiväkotiin. Ennen kotiin tuloa voisi vaikka käväistä salilla ja työkavereiden kanssa yksillä.

Vaikka olen sen verran hyvätuloinen, että maksan ainoana aikuisena täyden päivähoitomaksun enkä saa mtään tukia mistään, ei minulla silti ole varaa ostaa jatkuvasti palveluita, koska Suomessa ei yhden aikuisen tuloilla herroiksi eletä. Monissa muissa paikoissa palkat ovat suuremmat, jolloin toinen vanhemmista voi jäädä kotiin. En tosin silti vaihtaisi tätä kotirouvakulttuuriin, sillä ilman kunnollista päivähoitojärjestelmää olisin itsekin joutunut jäämään väkivaltaiseen suhteeseen. Mutta väitän, että olisi paljon helpompaa jaksaa pitkiä päiviä töissä, jos joku muu hoitaisi kotiasiat sillä välin, eikä pitäisi itse jaksaa kaikkea, mikä on usein naisen kohtalo Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän