Miten ihmeessä muissa maissa jaksetaan tehdä pitkiä päiviä ilman kummosia lomia?
Olen tätä ennenkin ihmetellyt.
Onko ihmisillä mitään muuta elämää kuin työ? Mistä nipistetään aika lapsille, kodinhoidolle, omille harrastuksille tai ystävillle?
Onko työkulttuuri erilainen, eikö siellä tehdä niin niska limassa paahtaen, että energiaa säästyy vielä illalle kotiin? Vai onko työpäivän aikana sallittua elää vähän sitä omaakin elämää?
Kommentit (42)
Missä muissa maissa mahdetaan tehdä niin? Esimerkkejä
Kiinalaisille riittää ruokapalkka ja perheelle säkillinen riisiä kuukaudessa palkaksi.
Pakko painaa, kun yhteiskunta ei paapo alemman keskiluokan elintasoa kotona makaamalla. Tulee oikeasti nälkä ja vilu, jos ei tee työtä.
Kuten meilläkin vielä viisikymmentä vuotta sitten. Ihmiset vastaavat maailmalla vielä itse itsestään ja elintasostaan.
Olen ymmärtänyt, että esim yhdysvalloissa parempiosaiset (siis ne jotka tienaavat kohtuu hyvin ihan yhdellä työllä) tekevät kyllä pitkiä päiviä, mutta melko suuri osa päiväst voi mennä työkavereisen kanssa rupatteluun yms. sosiaaliseen toimintaan.
Olin melkein kaksi vuotta töissä USAssa ja systeemi oli suunnilleen se, että päivällä sai vapaasti käydä kampaajalla, kuntoilemassa, hoitamassa omia asioita. Työtunteja tuli viikossa paljon, mutta niistä tehtiin töitä noin 30.
Suomessa on iso joukko terveitä, nuoria ja nuorehkoja naisia kotona hoitamassa omia lapsiaan, muiden kustannuksella. Vielä mieskin saa olla kotona lorvimassa vain siksi, että on pistänyt peniksen pesään. Tämän takia Suomeen halutaan. Riistäminen ei tunnu riistämiseltä, kun se valtiovallan toimesta suodaan.
Työn ja vapaa-ajan suhde on länsimaissa edes jollainlailla kohtuullinen, vaikka tokihan sitä vapaata enemmänkin ottaisi. Mutta jossain tyyliin Bangladeshissä olot on oikeasti täysin kohtuuttomat. Ei kai ne ihmiset oikeasti jaksaisikaan, mutta kun ei ole muuta vaihtoehtoa kuin jaksaa tai kuolla nälkään. Kukaan ei auta eikä mitään tukijärjestelmiä ole.
Ne ei taida minuutilleen siellä laskea oletko kahvitauolla 12min ja syömässä 20min?
Vierailija kirjoitti:
No täällä jo mainittujen lisäksi esim. Japani on ymmärtääkseni maa, jossa työpäivät ovat usein järjettömän pitkiä.
Täällä Suomessa ei saa kunnolla pitää taukojakaan.
Miten on Saksassa? Onko siellä kuukauden kesälomia? Jatkuuko työpäivä myöhempään kuin meillä?
Jenkeissä työpaikka ei ole "vain" työpaikka vaan siellä tehdään muutakin (urheilu, muu rentoutuminen jne), näin olen kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Miten on Saksassa? Onko siellä kuukauden kesälomia? Jatkuuko työpäivä myöhempään kuin meillä?
Siellä on parempi terveydenhuolto. Suomessa on hankalampi päästä lääkäriin. Hoitamattomat sairaudet väsyttävät.
Leppoisampi työtahti ja varaa palkata vaikka siivooja kotiin ja iltaisin mennään perheen kanssa ravintolaan syömään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Suomessa ei saa kunnolla pitää taukojakaan.
Tämä. 8h työpäivä on hyvin intensiivinen ja sosiaalisen kanssakäymisen on tapahduttava tauoilla. Työkulttuuri lähtee siitä että työntekijöitä täytyy vahtia että työt tulee tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täällä jo mainittujen lisäksi esim. Japani on ymmärtääkseni maa, jossa työpäivät ovat usein järjettömän pitkiä.
Niin, mutta tehot on alhaiset . Kulttuuriin kuuluu, että lähdetään pomon jälkeen kotiin. Muissa kuin toimistohommissa on melko suomalaiset työajat.
Olisiko se työtahti noissa muissa maissa vieläkin verkkaisempi kuin täällä Suomessa. Mañana.
USA:ssa ja esimerkiksi Kiinassa tehdään töitä ihan hulluna ja todella kovalla moraalilla, olen omakohtaisesti nähnyt. Eivät ne puolivillaiset heitot jostain "kampaamokäynneistä siinä välissä" minua vakuuta.
Eteen päin sano mummo lummessa.