Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nenänvarsi kipeä, mikä tämä voi olla

Vierailija
22.12.2020 |

Eli nenänvarsi on omituisesti toiselta puolelta kipeä. Kipu tuntuu siinä sieraimen kohdalla olevassa luussa. Tämä vaiva on minulla ollut aiemminkin, mutta se on aina mennyt pois. Olen kova narskuttelemaan, yökiskot ovat käytössä. Kasvojen lihakset ovat minulla aivan jumissa. Samoin niska ja kaula. Voisikohan tämä olla jotain siihen liittyvää? Käytän myös avamys-nenäsuihketta allergiseen nuhaan, kävin kurkkulääkärillä jonkin aikaa sitten. Hän kyllä kurkkasi nenäänkin ja se näytti normaalilta (juuri silloin tätä vaivaa ei ollut ja en asiasta maininnut). Kiitos jos joku ehtii vastata!

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin nyt kurkku- nenä- ja korvatautien lääkärillä. Kyseessä on tulehdus (nenän limakalvo on mennyt rikki ja se on päässyt tulehtumaan). Sain siihen antibioottivoiteen.

Lääkäri sanoi, että jos tulehdus pääsee pitkälle niin kipu voi olla sietämättömän kova.

Tänne siis tiedoksi jos jollakin samanlaisia oireita

Ap

Vierailija
22/35 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt antibioottivoide (Bactroban nasal) ollut käytössä jo kolme päivää eikä mitään muutosta. Tai eilen oli jo vähän parempi, mutta tänään taas sama omituinen tunne nenässä. Kurkku- nenä- ja korvatautien lääkäri kyllä vakuutti minulle, että diagnoosi on oikea (nenä limakalvo oli mennyt rikki).

Pitääköhän tässä nyt kärsivällisesti yrittää odottaa?

En jaksaisi taas lähteä lääkäriin ja erikoislääkärit kalliita. Minulla on sairauksien pelko ja tämä on minulle painajainen. Siis se, että lääke ei tehoa ja joudun ravaamaan lääkäreillä....

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/35 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/35 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/35 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, minulla on myös nenänvarsi kipeä. Vaimo epäili tulehdusta. En tiedä voiko liittyä koronaan, sillä vaimolla oli perintisempiä koronaoireita ja kävi aamulla testissä.

Vierailija
27/35 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin nyt sitten neurologilla ja sain diagnoosiksi epätyypillisen kasvokivun. Ja siihen lääkkeen.

Tuo tylppä tunne nenässä vain jatkuu (siinäkin on nyt kortisonivoide käytössä). Eli nenärusto on edelleen kipeä.

Kysymys kuuluu... voiko tämä kasvosärky jotenkin aiheuttaa tuon nenän kosketusarkuuden? Eli jokin hermopääte on siellä nenässä jumissa? Nenän limakalvot ovat ilmeisesti nyt kunnossa,

Tämä unohtui kysyä siellä neurologin luona kun oli niin jännittävää ja paljon kysymyksiä...

Ap

Vierailija
28/35 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihke kuivattaa voimakkaasti limakalvoja ja patterilämmitys joskus. Ota apteekista nenäöljy, mielellään jossa ei mentholia ja ehkä joku vitamiini.

Vierailija
29/35 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt yksityisellä nenä-, kurkku- ja korvalääkärillä tai lääkäriasema joka osaisi kuvantaa sitä aluetta. Onko tulehdusta, murtuma tai hermoissa joku. 

Vierailija
30/35 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistella, tuliko soittettua suuta siellä grillijononossa, se voi koskea nenänvarressa

Vierailija
31/35 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihasten kireydet voivat heijastua myös kolmoishermoon, joka voi siksi vähän vekuta vaikkapa nenänvarressa. Myös nenäsuihke saattaa limakalvojen puolelta tuoda ärsykettä hermopäätteisiin - käytätkö sitä kovin paljon?

Voisko olla tää? Mulla tämä oireili korvakipuna.. pikkusen olin hölmönä kun menin hakemaan antibioottia työterveydestä korvatulehdukseen ja lekuri totesi, että ihan terve korva. Syy löytyi sitten fyssarilla just tuosta kolmoishermosta, oli jumissa rintakehän imusolmukkeesta saakka... 

Vierailija
32/35 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt yksityisellä nenä-, kurkku- ja korvalääkärillä tai lääkäriasema joka osaisi kuvantaa sitä aluetta. Onko tulehdusta, murtuma tai hermoissa joku. 

Olen jo kaksi kertaa käynyt yksityisesti erikoislääkärillä. Ensimmäisellä kerralla sain antibioottivoiteen (silloin näkyi selkeä tulehdus). Sitten kävin toisen kerran kun antibiootttivoide ei auttanutkaan. Sain lääkäriltä kortisonivoiteen käytettäväksi limakalvoihin. No eipä auta tämäkään. Kysyin nenän kuvauksesta ja lääkäri sanoi että siitä ei olisi mitään hyötyä.

Mutta kysymykseni siis on.... minulla on siis epätyypillinen kasvokipu. Eli kasvojen hermotuksessa kipua (ei varsinaista kolmoishermosärkyä, mutta sen tyyppistä) ja tämä kipu voi siis säteillä nenänvarteen asti. Mutta voiko tämä säteilykipu tuntua kosketusarkuutena??? Eli hermo olla jotenkin jumissa? Tietääkö kukaan?

Vierailija
33/35 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koskettaminen saattaa jopa provosoida kipua pahemmaksi, joten kehotan jättämään kipualueen niin rauhaan kuin suinkin mahdollista.

- se kolmoishermon vekkuamisesta alunperin kirjoittanut, epätyypillistä kasvokipua ja kolmoishermosärkyä (mulla pidempiä kuin pikatuikkaus) pipon alla kantava kulkija

Ps. piposta tuli mieleen, että kannattaa hieman suojata kylmältä kasvoja - monella reagoi lämpötilanvaihteluihin

Pps. Tutustu sivuun TNFinland ja fb:n triget-ryhmään. Tsemppiä!

Vierailija
34/35 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen tuli vielä mieleen, että minulla on erityisen kireänä pään kääntäjälihas. Sieltä menee hermotus jotenkin monimutkaisesti kasvojen alueelle. Voisikohan tämä olla syynä?

Vierailija
35/35 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko varvas murtunut?