Miksi ihmeessä te viette pienet lapsenne hoitoon vaikka itsellänne on vapaapäiv
Olen huomannut tämän ilmiön vaan lisääntyneen viime vuosina, pienet 1-2v lapsetkin tuodaan päiväksi hoitoon vaikka vanhemmalla olisi vapaapäivä, tai useitakin vapaapäiviä viikon aikana..miksi ihmeessä? Vanhemmat toki aina mainostavat miten lapset viihtyvät niin hyvin hoidossa mutta onhan se selvä että eniten he kaipaisivat aikaa omien vanhempien kanssa. Ei se hoidossa olo niin auvoista ole ja kyllä vanhemmatkin sen tietävät.
Asia erikseen ovat isommat lapset jotka siitä hoidosta ehkä jotain saavatkin irti tai satunnaiset päivät kun vanhemmilla on oikeasti joku syy tuoda vapaapäivänäkin hoitoon..mutta että viikottain vietetään vapaapäivät ennemmin ilman lasta kuin oman pienen kanssa, miksi?
Nimim. Lastenhoitaja joka eilenkin lohdutteli itkevää yksivuotiasta sillä välin kun vanhemmat viettivät päivän rannalla.
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 20:51"]Ite vien melkein aina "vapaapäivinäni" muksun tarhaan. Miksi? Koska niinä päivinä teen koulun etätehtäviä. Näinä päivinä kyllä haen muksun aikaisemmin pk:sta, sillä en minä koko päivää istu tietokoneen äärellä väsäten kandia tai lue tenttiin.
Terv. Opiskelija
[/quote]
Sama täällä enkä ymmärrä mitä siinä on paheksuttavaa. Osa kurssien työmäärästä on itsenäisesti tehtävää työtä, joka tehdään luentojen ja harjoitusten ulkopuolella. Se on työtä siinä missä oppilaitoksessa istuminenkin,joten en koe huonoa omaatuntoa siitä että lapsi on hoidossa silloin. Ei se itsellenikään ole oikea vapaapäivä vaan täyttä työtä. Voin tietysti mennä koululle tekemään hommia jos se jonkun kukkahatun mieltä rauhoittaa. Silloin tosin en pääse hakemaan lasta niin aikaisin kuin jos olisin kotona tekemässä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 20:58"]
Ei ap tuomitse töitä tekeviä, univelkaa yövuoron jälkeen nukkuvia, etätyön tekijöitä, asioiden hoitoa, joihin ei lasta voi ottaa mukaan. Eikö hän sen selvitäkin jo pariin otteeseen.
ihmetyksen aihe oli se, että lapsi tuotiin hoitoon, itse lekottelemaan rannalle, mistä kerrottiin avoimesti.
Luetun ymmärtäminen!!
[/quote]
Vastasin otsikon kysymykseen!
Voi nyt v*ttu mitä jeesustelua taas. Vie ne työttömätkin joka päivä kersansa hoitoon, vaikka itse makaavat kotona! Ja vieläpä ilmaiseksi! Niin saa kai se tuottava yhteiskunnan jäsen = työssäkäyvä äiti nyt joskus ottaa vähän sitä omaa aikaa ilman että pitää heti kivittää!
75 lisää että on jopa kerran hellepäivänä ollut rannalla kannettavan kanssa vääntämässä esseetä. Siinä sitä paheksuttavaa! Hain tosin lapsen mukaan välipalan jälkeen.
Meillä viedään lapset kaksi kertaa kuukaudessa vapaa päivänä hoitoon. Tai et mulla on vapaat isäntä tekee päivätyötä, mä vuorotyötä. Minun omalla "vapaapäivinäni" kun olen töistä ja lapsistani "vapalla" siivoan talon lattiasta kattoon, pesen koirat, maksan laskut ja vieläpä NAUTIN siitä kun saan tehdä ne rauhassa! Yleensä tuntia ennenkuin haen lapseni hoidosta iltapäivällä, istun sohvalle ja huilaan. Meillä ei ole lähellä hoitoapua, lapsemme ovat 15 päivän hoitosopimuksella ja mumnula 200 km päässä, jossa ne ovat 4-5 kertaa vuodessa viikonlopun hoidossa. Minusta on ihanaa tuoda lapset puhtaaseen kotiin, jossa on ruoka valmiina ja voin keskittyä vain heihin loppupäivän, parhaimmassa tapauksessa minulla on seuraava
päiväkin vapaana töistä ja tällöin vietän capaapäivän lapsieni kanssa. Olen ehkä mailman huonoin äiti kun itsekkäästi vaadin itelleni päivän, jolloin saan vaan keskittyä askareihin, miettimättä kuka tekee mitäkin imuroidessani! Ja lapseni ovat 1,5 ja 3 vuotias.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:18"]
Kyllä se vaan on yleistä nykyään! Ihmiset tekevät vuorotöitä, viikonloppuisinkin joten vapaat osuvat arkipäiville, lasta pidetään hoidossa ne arkivapaat ja viikonloppuna lapsi menee mummolaan tms kun vanhemmat on töissä. Näin lapsi ei näe vanhempiaan juuri lainkaan ja vanhemmat viettävät montakin päivää viikossa vapaalla ilman lastaan! Lähipiiristä löytyy monta tapausta!
[/quote]
Vuorotyöläisillä niitä päivävapaita tulee yövuorojen jälkeen, ja ne on tarkoitettu nukkumiseen! Muuten arkivapaa tarkoittaa sitä, että viikonloppuna puolestaan ollaan oltu töissä. Ihan samat työtunnit vuorotyöläisetkin tekevät (tai käytännössä yleensä vielä enemmän) kuin he, joilla on säännöllinen työaika. Jos työvuorojen vuoksi vanhempi ei pysty nukkumaan silloin kun lapset nukkuvat, lapset on tietysti vietävä hoitoon täksi nukkumisajaksi. Yövuoron tekeminen ei mitenkään poista ihmisen tarvetta säännölliseen uneen ja lepoon.
Itse olen perheestä, jossa vanhempien työt oli sumplittu niin, ettei päivähoitoa tarvittu ollenkaan (siihen maailmanaikaan kunnallista päivähoitomahdollisuutta ei samalla lailla ollutkaan). Käytännössä tämä onnistui sillä, että toinen teki melkein pelkkää yövuoroa ilman mahdollisuutta nukkua kunnolla yhtäjaksoisia unia - 4-5 tuntia ehti torkahdella ennen töihin menoa toisen tultua kotiin. Luonnollisesti vanhempani eivät juurikaan koskaan nähneet toisiaan valveilla ja kun menin kouluun, he olivat todella vähällä erota. En omasta kokemuksestani suosittele tätä kellekään, vasta aikuisena kun itse tein ensimmäistä kertaa elämässäni yövuoroa tajusin, miksi vanhempi oli niin kärttyinen ja lyhytpinnainen aina.
[/quote]
Meilläpä toinen vanhempi tekee jatkuvasti yövuoroa, toinen aamua ja iltaa. Molemmat ovat tasavertaisesti lasten kanssa, kun toinen töissä. Nukkuakin kerkeää molemmat vähintään 6h, usein enemmän, suosittelen kyllä kovasti!
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 21:02"]Voi nyt v*ttu mitä jeesustelua taas. Vie ne työttömätkin joka päivä kersansa hoitoon, vaikka itse makaavat kotona! Ja vieläpä ilmaiseksi! Niin saa kai se tuottava yhteiskunnan jäsen = työssäkäyvä äiti nyt joskus ottaa vähän sitä omaa aikaa ilman että pitää heti kivittää!
[/quote]
Ihan yhtä törkeää ja epäreilua lasta kohtaan on se laiskottelija sitten työtön tai työssäkäyvä. Järkevä ihminen järjestää asiansa ja lapsimääränsä niin, ettei tarvitse itkeä ja valittaa kuinka rankkaa on ja olla koko ajan apua pyytämässä. Älä kuitenkaan oleta, että läheskään kaikki työttömät edes käyttäisivät päiväkotipalvelua.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 21:14"]Meillä viedään lapset kaksi kertaa kuukaudessa vapaa päivänä hoitoon. Tai et mulla on vapaat isäntä tekee päivätyötä, mä vuorotyötä. Minun omalla "vapaapäivinäni" kun olen töistä ja lapsistani "vapalla" siivoan talon lattiasta kattoon, pesen koirat, maksan laskut ja vieläpä NAUTIN siitä kun saan tehdä ne rauhassa! Yleensä tuntia ennenkuin haen lapseni hoidosta iltapäivällä, istun sohvalle ja huilaan. Meillä ei ole lähellä hoitoapua, lapsemme ovat 15 päivän hoitosopimuksella ja mumnula 200 km päässä, jossa ne ovat 4-5 kertaa vuodessa viikonlopun hoidossa. Minusta on ihanaa tuoda lapset puhtaaseen kotiin, jossa on ruoka valmiina ja voin keskittyä vain heihin loppupäivän, parhaimmassa tapauksessa minulla on seuraava
päiväkin vapaana töistä ja tällöin vietän capaapäivän lapsieni kanssa. Olen ehkä mailman huonoin äiti kun itsekkäästi vaadin itelleni päivän, jolloin saan vaan keskittyä askareihin, miettimättä kuka tekee mitäkin imuroidessani! Ja lapseni ovat 1,5 ja 3 vuotias.
[/quote]
Teillähän on sitten oikein ruhtinaallisesti sitä "omaa aikaa" vanhempien kesken, kun lapset vielä paljon mummolassakin. Et varmasti maailman huonoin äiti, mutta vuoden marttyyri-kisassa sijoitut kohtalaisen hyvin :D
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 20:43"]
Paha se on pitää videoneuvottelua ulkomaisen päämiehen kanssa, jos lapsi kiljuu vieressä. Päiväkodin hoitajat voisivat vähän perehtyä eri alojen työtehtäviin ja tapoihin. Aina ei voi tiputtaa kynää tai sulkea konetta, kun kello on 16.
Tiedättekös tarhantädit, että äiti voi pitää osittaista hoitovapaata, vaikka päivän viikossa ja viettää sen itsekseen jos tahtoo. Siitäkään ei tarvitse päiväkotiin kertoa.
[/quote]
meillä on ylityö kielto!! anteeks nyt vaan ja jos vanhepi on kotona etätyössä niin kyllä sen pitää silloin hakea lapsi ajoissa, jos MEIDÄN AUKIOLO AIKAMME EI riitä niin sitten on mentävä päiväkotiin! ja jos vanhempi on myöhässä joka päivä 5-10-15 min se tekee viikossa 25-50 min-1h15 min... ylitöitä! just juu ja justhan kaikki sanoi ettei voi kertoa mitä duunaa..
että äiti voi pitää osittaista hoitovapaata, vaikka päivän viikossa ja viettää sen itsekseen jos tahtoo. Siitäkään ei tarvitse päiväkotiin kertoa
siis oikeasti tiedän koska meillä juts yks vanhempi tekee näin =( !! ja kuka oikeasti kehtaa käyttää yhteiskunnan rahoja noin häikäilemättömästi hyväkseen, kohta toi poistetaan koska sitä väärin käytetään!! meinaan ottaa asian tiimoilta yhteyttä kelaan ja kysyä mitä mieltä he ovat ko. asiasta!!
Kaikien ei vaan pitäaisi lisääntyä. Voi kun Luoja antaisi lapsettomuuden osua näille laiskimusvanhemmille. Kaikki voittaisivat!
Siis kuka pitää osittaista (lasten)hoitovapaata ja vie lapset silloin hoitoon?? :D :D
Kyllä niitä vaan on, itsekin tiedän äidin joka vie osittaisella hoitovapaalla lapsen melkein joka viikko hoitoon ja menee itse hierojalle, shoppailemaan, kahville jne..
Mitä varten te tarhaan mukelonne roudaavat teette lapsia? Kysykääpä itseltänne - rehellisesti. Jos ette siis ole töissä/jos olette vapaapäivällä. uskotteko, että yhteiskunta tarvitsee nimenomaa teidän geenejänne levitykseen? Laisuus, tyhmyys ja lisääntymismania kulkevat käsi kädessä.
Ap:han kertoi näiden biitsivanhempien itse kertoneen olleensa rannalla. Kyllä minäkin turisen lasteni pph:n kanssa kaikenlaista maan ja taivaan välillä eli tiedämme aika paljon toistemme asioita.
Mä olen lähipiirissäni törmännyt eniten näihin äiteihin joiden pahimmillaan vain kaksivuotiaat esikoiset ovat pitkiä päiviä päiväkodissa sillävälin kun äidit shoppailevat, kahvittelevat ja käyvät kaikenmaailman vauvakinoissa pienemmän sisaruksen kanssa. Se on musta niin väärin, ei se pieni kaksi-kolmevuotias kaipaisi vielä muuta kun äidin kanssa puistoilua ym. Tuntuu että nämä virikehoitoäidit pitävät itseään elitistisinä kun isommat lapsetkin on hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 21:02"]Voi nyt v*ttu mitä jeesustelua taas. Vie ne työttömätkin joka päivä kersansa hoitoon, vaikka itse makaavat kotona! Ja vieläpä ilmaiseksi! Niin saa kai se tuottava yhteiskunnan jäsen = työssäkäyvä äiti nyt joskus ottaa vähän sitä omaa aikaa ilman että pitää heti kivittää!
[/quote]
Ihan yhtä törkeää ja epäreilua lasta kohtaan on se laiskottelija sitten työtön tai työssäkäyvä. Järkevä ihminen järjestää asiansa ja lapsimääränsä niin, ettei tarvitse itkeä ja valittaa kuinka rankkaa on ja olla koko ajan apua pyytämässä. Älä kuitenkaan oleta, että läheskään kaikki työttömät edes käyttäisivät päiväkotipalvelua.
[/quote]
Yksi päivä viikossa vs. joka päivä. On siinä pikkuisen eroa! :D
Vanhemmat ovat rasittuneita ja haluavat vapaata lapsesta. Eivät tajua, että se hoito on lapsen työpaikka ja hänkin tarvitsee mahdollisimman paljon vapaata.
En osaa sanoa, en ole törmännyt moiseen. Molemmilla vanhemmilla on ma-pe työ, lapset hoidossa 8-16. Siitä ei voida vähentää, kun jo nyt toinen vie ja toinen hakee. En usko, että on kovin yleistä tuollainen.
Joskus voisimme kyllä itsekin tehdä niin, sillä meillä ei ole mummoja, kummeja tai naapureita hoitamassa lapsia, ainoa ulkopuolinen hoitoapu on päiväkoti. Voisimme vapaapäivänä esim. käydä useammassa kaupassa, hoitaa virastoasioita tms. Mutta tämä olisi max pari kertaa vuodessa.
Se on helppoa viedä kun puolustelee asian itselleen niin että tekee lapsen hyväksi ja lapsi viihtyy, paikkakin maksettu jne..itsekin pk-työläisenä ihmettelen tätä suuresti. Tätä nykyä löytyy paljon vanhempia jotka eivät koskaan ulkoile lastensa kanssa vaan yhteinen aika on rattaissa istumista ostoskeskuksissa ja kahviloissa..sitten lapsi viedään päiväkotiin ulkoilemaan :D
Kyllä se vaan on yleistä nykyään! Ihmiset tekevät vuorotöitä, viikonloppuisinkin joten vapaat osuvat arkipäiville, lasta pidetään hoidossa ne arkivapaat ja viikonloppuna lapsi menee mummolaan tms kun vanhemmat on töissä. Näin lapsi ei näe vanhempiaan juuri lainkaan ja vanhemmat viettävät montakin päivää viikossa vapaalla ilman lastaan! Lähipiiristä löytyy monta tapausta!
Ei ap tuomitse töitä tekeviä, univelkaa yövuoron jälkeen nukkuvia, etätyön tekijöitä, asioiden hoitoa, joihin ei lasta voi ottaa mukaan. Eikö hän sen selvitäkin jo pariin otteeseen.
ihmetyksen aihe oli se, että lapsi tuotiin hoitoon, itse lekottelemaan rannalle, mistä kerrottiin avoimesti.
Luetun ymmärtäminen!!