Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"epätyypillinen syömishäiriö ei ole yhtä paha kuin anoreksia ja bulimia""

Vierailija
21.05.2014 |

"se ei aiheuta yhtä kovaa häpeän tunnetta kuin bulimiaasa", "epätyypillisestä syömishäiriöstä kärsivällä on suuri riski sairastua vakavampaan syömishäiriöön (anoreksia tai bulimia)"

Että mua raivostuttaa!!!! Epätyypillinen syömishäiriö voi olla ihan yhtä vaarallinen ja paha kuin anoreksia ja bulimia. Itseasiassa, ednokseen kuolee enemmän ihmisiä kuin anoreksiaan tai bulimiaan. Itkettää kun noin kamalaa sairautta vähätellään koko ajan... :(

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että epätyypillistä sh:ta on helpompi hoitaa, sillä ajatusmaailma ei ole ihan niin kaavamainen, vaan ennemminkin "kaoottinen", johon esimerkiksi terapia toimii paremmin.

Vierailija
2/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:05"]

Luulen, että epätyypillistä sh:ta on helpompi hoitaa, sillä ajatusmaailma ei ole ihan niin kaavamainen, vaan ennemminkin "kaoottinen", johon esimerkiksi terapia toimii paremmin.

[/quote]

Se kaaoottisuus mun mielestä on just vaikea korjata. Sairaan käyttäytymistä ei voi ennustaa, ja kyllä ne ajatukset ja tavat toimia voi olla aika pinttyneitä (esm tiettyjen ruokien syöminen, tai ison määrän jälkeen oksentaminen). Mutta yksi pahimmista asioista sairaan henkisen tilan kannalta on Se, miten he eivät yleensä laihdu. Vaikka ainoa asia mitä he haluavat, on olla laiha. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:08"]

[/quote]

Se kaaoottisuus mun mielestä on just vaikea korjata. Sairaan käyttäytymistä ei voi ennustaa, ja kyllä ne ajatukset ja tavat toimia voi olla aika pinttyneitä (esm tiettyjen ruokien syöminen, tai ison määrän jälkeen oksentaminen). Mutta yksi pahimmista asioista sairaan henkisen tilan kannalta on Se, miten he eivät yleensä laihdu. Vaikka ainoa asia mitä he haluavat, on olla laiha. ap

[/quote]

"miten he eivät yleensä laihdu. Vaikka ainoa asia mitä he haluavat, on olla laiha",

Nimenomaan, vaarattomampi siis.

Vierailija
4/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:08"]

[/quote]

Se kaaoottisuus mun mielestä on just vaikea korjata. Sairaan käyttäytymistä ei voi ennustaa, ja kyllä ne ajatukset ja tavat toimia voi olla aika pinttyneitä (esm tiettyjen ruokien syöminen, tai ison äärän jälkeen oksentaminen). Mutta yksi pahimmista asioista sairaan henkisen tilan kannalta on Se, miten he eivät yleensä laihdu. Vaikka ainoa asia mitä he haluavat, on olla laiha. ap

[/quote]

"miten he eivät yleensä laihdu. Vaikka ainoa asia mitä he haluavat, on olla laiha",

Nimenomaan, vaarattomampi siis.

[/quote]

Ei Se paino kaikkea terveydestä kerro. Yhtä hyvin normaalipainoinen voi saada rytmihäiriöitä tai sydänkohtauksen (mille jatkuva paastoaminen, ahmiminen ja oksentaminen altistaa). ap

Vierailija
5/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ednos-diagnoosin saa silloinkin kun on sairaalloisen, "anorektisen" laiha ja liikkuu älyttömästi mutta myös ahmii ja oksentaa kuin "bulimikko".

Vierailija
6/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:40"]

"se ei aiheuta yhtä kovaa häpeän tunnetta kuin bulimiaasa", "epätyypillisestä syömishäiriöstä kärsivällä on suuri riski sairastua vakavampaan syömishäiriöön (anoreksia tai bulimia)"

Että mua raivostuttaa!!!! Epätyypillinen syömishäiriö voi olla ihan yhtä vaarallinen ja paha kuin anoreksia ja bulimia. Itseasiassa, ednokseen kuolee enemmän ihmisiä kuin anoreksiaan tai bulimiaan. Itkettää kun noin kamalaa sairautta vähätellään koko ajan... :(

[/quote]

Mulle diagnosoitiin tuo, oikeasti taustalla oli ADHD. OIkea diagnoosi pelasti elämäni.

Vierailija
7/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoreksian kuolleisuus on n. 10%, bulimian hieman pienempi. Epätyypillisen syömishäiriön diagnoosin saa käytännössä kuka tahansa, joka laihduttaa hiemankin liian rajusti ja hiemankin liian rajuilla keinoilla, ja kärsii siitä

-> kuolleisuus pienempi.

Siksi sanotaan, ettei ednos ole yhtä "paha".

Sairauksia on vaan todella tyhmää verrata, joten olen samaa mieltä. Kamala sairaus, kuten kaikki muutkin psyykensairaudet.

Vierailija
8/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:41"]

Anoreksian kuolleisuus on n. 10%, bulimian hieman pienempi. Epätyypillisen syömishäiriön diagnoosin saa käytännössä kuka tahansa, joka laihduttaa hiemankin liian rajusti ja hiemankin liian rajuilla keinoilla, ja kärsii siitä

-> kuolleisuus pienempi.

Sairauksia on vaan todella tyhmää verrata, joten olen samaa mieltä. Kamala sairaus, kuten kaikki muutkin psyykensairaudet.

[/quote]

Olen lukenut, että ednokseen kuolee enemmän ihmisiä kuin anoreksiaan tai bulimiaan (googlaa esm. ednos - the deadliest eating disorder tmv.) ap

Vierailija
9/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:44"]

-> kuolleisuus pienempi.

[/quote]

Olen lukenut, että ednokseen kuolee enemmän ihmisiä kuin anoreksiaan tai bulimiaan (googlaa esm. ednos - the deadliest eating disorder tmv.) ap

[/quote]

Suomessa sen diagnoosin nyt vaan saa käytännössä kuka tahansa, joka sitä pyytää, koska oikeastaan mitään selkeitä kriteerejä ei ole, toisin kuin anoreksiassa ja bulimiassa.

Älä nyt hermoa siellä. Kyllä sinut otetaan ihan yhtä vakavasti, vaikket olisikaan saanut anoreksian tai bulimian diagnoosia. Olet sairas siinä missä hekin, tiedät sen, ja lääkärisikin tietää.

Vierailija
10/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä pidä itseäni mitenkään hengenvaarassa vaikka mulla on syömisen suhteen vain kaksi vaihdetta: joko mässään kaiken mitä löydän tai sitten olen nestepaastolla. Paino heilahdellut 49-75 kilon välillä. Nyt taitaa olla 65, en ole uskaltanut mennä vaa'alle. Läheiset vain kannustavat, kun mä laihdutan äkkiä. Kai mä sitten olen niin ruma lihavana.

Vierailija
11/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:45"]Se riippuu vähän sh:n vakavuudesta. Ei voi verrata lievää anoreksiaa vs paha ednos. Mut ei ednos silleen ole yhtä paha ku noi kaks muuta.

[/quote]

Perustele, kiitos, miksei ole yhtä paha? Ednokseen voi liittyä ahmimista, paastoamista, oksentamista, valtavaa pettymyksen ja häpeän tunnetta jne. ap

[/quote]

Ei vain ole. Tämä on vain oma mielipiteeni, ja olen sairastanut niin bulimiaa, kuin ortoreksiaakin. Just nyt minutkin varmaan määriteltäisiin ednokseen, sillä olen liian läski anoreksikoksi (n.165/48).

Muttasiis ednos on vähän sellainen, että ihminen saattaa eka ahmia älyttömiä määriä, sit paastota ja sit syödä ihan normaalisti. Oksentelusta en tiedä, mutta fyysisiin oireisiin ei ainakaan liity vakavaa alipainoa, kuten anoreksiassa. Oireet, tai käyttäytyminen ei ole niin vakavaa, kaavamaista. Anoreksiassa tähdätään mahdollisimman alhaiseen painoon (jopa tappavaan sellaiseen), ednosta sairastavat eivät omien sanojesi mukaan "yleensä laihdu". He vain haluaisivat olla laihoja.

t. 2

Vierailija
12/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:45"]Se riippuu vähän sh:n vakavuudesta. Ei voi verrata lievää anoreksiaa vs paha ednos. Mut ei ednos silleen ole yhtä paha ku noi kaks muuta.

[/quote]

Perustele, kiitos, miksei ole yhtä paha? Ednokseen voi liittyä ahmimista, paastoamista, oksentamista, valtavaa pettymyksen ja häpeän tunnetta jne. ap

[/quote]

Ei vain ole. Tämä on vain oma mielipiteeni, ja olen sairastanut niin bulimiaa, kuin ortoreksiaakin. Just nyt minutkin varmaan määriteltäisiin ednokseen, sillä olen liian läski anoreksikoksi (n.165/48).

Muttasiis ednos on vähän sellainen, että ihminen saattaa eka ahmia älyttömiä määriä, sit paastota ja sit syödä ihan normaalisti. Oksentelusta en tiedä, mutta fyysisiin oireisiin ei ainakaan liity vakavaa alipainoa, kuten anoreksiassa. Oireet, tai käyttäytyminen ei ole niin vakavaa, kaavamaista. Anoreksiassa tähdätään mahdollisimman alhaiseen painoon (jopa tappavaan sellaiseen), ednosta sairastavat eivät omien sanojesi mukaan "yleensä laihdu". He vain haluaisivat olla laihoja.

t. 2

[/quote]

Ednoksessahan voi ahmia, paastota, oksentaa tai syödä normaalisti (tavoite yleensä sama mitä anorektikoilla). Ei se paino ole sairauden mittari, ton logiikan mukaan osalla bulimikoista ei ole mitään hätää. Sydänkohtauksen jne. muun shitin riski on korkea melkein kaikissa syömishäiriöissä jos menee tarpeeksi pahaksi. Mutta tuo on mielipiteesi, kunnioitan sitä. ap

Vierailija
13/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:51"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:44"]

-> kuolleisuus pienempi.

[/quote]

[/quote]

Suomessa sen diagnoosin nyt vaan saa käytännössä kuka tahansa, joka sitä pyytää, koska oikeastaan mitään selkeitä kriteerejä ei ole, toisin kuin anoreksiassa ja bulimiassa.

Älä nyt hermoa siellä. Kyllä sinut otetaan ihan yhtä vakavasti, vaikket olisikaan saanut anoreksian tai bulimian diagnoosia. Olet sairas siinä missä hekin, tiedät sen, ja lääkärisikin tietää.

[/quote]

En hermoa, surettaa ja suututtaa vaan. Lääkäri kyllä ottaa mut tosissaan, muut ei. Esm. koko aamupäivän olin rehulinjalla ja iskä nauroi. Nyt pyysin sitä paistamaan mulle rasvassa kasan perunoita (aion oksentaa) ja iskä nauroi. Ja hän tietää kyllä mun ongelmista, yhdessä ollaan polilla ravattu.... Ja sama homma muiden kanssa, mum ongelmat on pelkkä vitsi niille. ap

Vierailija
14/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut, että ehkä Isäsi ei osaa suhtautua asiaan muuten kuin nauramalla? Mä olen sellainen, että yritän huumorilla päästä helpommalla ongelmissa. Yritän keksiä jotain hyvääkin pahassa tilanteessa. 16 vuotiaani on monet kerrat saanut hepulit, kun ei ole ymmärtänyt, että se on mun selviytymiskeino.

Vierailija
15/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 15:34"]

Oletko ajatellut, että ehkä Isäsi ei osaa suhtautua asiaan muuten kuin nauramalla? Mä olen sellainen, että yritän huumorilla päästä helpommalla ongelmissa. Yritän keksiä jotain hyvääkin pahassa tilanteessa. 16 vuotiaani on monet kerrat saanut hepulit, kun ei ole ymmärtänyt, että se on mun selviytymiskeino.

[/quote]

Niin no, en tiedä. Lisäksi hän nauraa miten mulla on kamala murrosikä ja miten teini oon (oon 17). Eipä Se jokatapauksessa kamalan kivalta tunnu.. ap

Vierailija
16/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo otsakkeen lainaus on?

Vierailija
17/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu vähän sh:n vakavuudesta. Ei voi verrata lievää anoreksiaa vs paha ednos. Mut ei ednos silleen ole yhtä paha ku noi kaks muuta.

Vierailija
18/18 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:45"]Se riippuu vähän sh:n vakavuudesta. Ei voi verrata lievää anoreksiaa vs paha ednos. Mut ei ednos silleen ole yhtä paha ku noi kaks muuta.

[/quote]