VOI V...N AMPIAISET!
No niin, viideltä aamulla kuului surinaa korvan vierestä ja sitten sattui! Jumalattoman iso ampiainen pisti poskeen PRKL! Ampiaiset pesi viime kesänä johonkin talomme rakenteisiin, ja tottakai tulivat syksyllä sisälle, lähinnä MAKUUHUONEESEEN pelottelemaan ja tökkimään! Nyt se kuningatar sitten varmaan tuli kattelemaan uutta kotia kun heräili talviunilta. Otan hengiltä kaikki saatanan pörriäiset tänä kesänä jotka uskaltautuu lähelle!
Tekeekö ne tappajat nyt pesää meille sisälle? On paljon rakosia joihin pääsee piiloon, ja oksan reikiä piisaa 1800-luvulla rakennetussa tönössä... Myrkytänkö koko kämpän vai mitä teen?
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:00"]
Huomionkipeetä hysterisöintiä, oikeesti kasvakaa aikuisiksi. Siirrätte noi asenteenne lapsiinne : (
[/quote]
Olen kyllä hysteerinen, mutta on vaikea löytää leppoisampaa asennetta, jos amppari pistää poskeen aamuyöllä nukkuessa...
Ap
Huomionkipeetä hysterisöintiä, oikeesti kasvakaa aikuisiksi. Siirrätte noi asenteenne lapsiinne : (
[/quote] Jos pelko saa fobian, niin siihen ei järkipuhe auta. Pelko on ihan hiton ylivoimanen tunne ja primitiivisin mitä on.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:07"]
[/quote] Jos pelko saa fobian, niin siihen ei järkipuhe auta. Pelko on ihan hiton ylivoimanen tunne ja primitiivisin mitä on.
[/quote] fobian piirteitä siis
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:11"]
Pelkään ampiaisia enemmän kuin kuolemaa. Mua ei ole koskaan pistänyt ampiainen.
Tapan kaikki ampiaiset ja mehiläiset, jotka tulevat sisälle ja ulkona juoksen niitä karkuun tai huidon hulluna. En voi sietää ulkona syömistä, koska ne pistiäiset tulevat aina häiritsemään.
Tiedän, ettei noita pölyttäjiä saisi tappaa, muuten koko maapallokin tuhoutuu. En vain pysty tälle pelolle mitään.
Eilen 1,5v lapseni meni kompostin taakse piiloon ja olin menossa hakemaan sitä pois, mutta kompostin vieressä pörräsi iso mehiläinen. En pystynyt menemään hakemaan lastani, oli pakko perääntyä. Joskus vielä tulee päivä, jolloin tämä pelko oikeasti lamaannuttaa minut niin, että aiheutan vaaratilanteita muille. Huidon autossa ja ajan ojaan tai muuta järkevää..
[/quote]
Mehiläinen ei pistä ihmistä muuten kuin ärsytettynä tai pesää puolustaessaan tai jos ihminen vaikka vahingoissa astuu paljaalla jalalla päälle. Mehiläiselle pistäminen katsos kun on samalla itsemurha. Ampiainen voi pistää herkemmin, mutta sekin yleensä pistää vain ärsytettynä sekä pesää puolustaessaan.
Jos ihminen alkaa huitomaan ampiaisten pörrätessä ympärillä, niin sehän se vasta ampiaiset saakin raivon valtaan. Silloin ne vasta herkästi pistävätkin.
Itse olen mahdollisesti joko ampiaisille tai mehiläisille allerginen. Minua on hyvin harvoin pistänyt kummatkaan. Monesti ovat ampiaiset sekä mehiläiset ympärillä pörränneet, mutta ampiainen on pistänyt vain pari kertaa ja mehiläinen myös pari kertaa, molemmat kerrat ollessani lapsi. Mehiläiset tuskin olisivat pistäneet edes niitä pariakaan kertaa, mutta kun johtui siitä, kun menin penskana omaa tyhmyyttäni käteni työntämään mehiläisen lähelle.
En koskaan tapa mehiläisiä, ne kun ovat luonnon kannalta erittäin hyödyllisiä hyönteisiä. Mehiläisillä on kovat ajat muutenkin, viime vuosina mehiläiskannat ovat romahtaneet ympäri maailman, koska mehiläiset ovat kärsineet loistaudeista sekä muista sairauksista. Ampiaisetkin hävitän vain jos yrittävät asettua samaan taloon kanssani asumaan.
[/quote]
No tota, kyllähän se joku alkukantainen reaktio on säikkyä kun joku noista pörriäsistä kiertää, en itsekään sitä osaa välttää. Kimalaisia en pelkää tippaakaan, mutta kohti lentäessään toki säikäyttävät. Mehiläisistä en tiedä, en tiedä olenko edes törmännyt, ei taida tarhoja olla ihan lähettyvillä, enkä tiedä kuinka yleisiä ne luonnonvaraiset erakkomehiläiset ovat.
Mutta ampiainen on ikävä, olen itsekin saanut pari pistoa ihan vain poistumalla ulko-ovesta autolle, jonne olikin kiire kipaista aina kun pesä oli oven yläpuolella välikatossa, jossa tärinä ne hermostutti.
Mun puolestani saavat toki pesiä muualla, mutta tuollaisissa paikoissa joissa jatkuvasti kuljetaan, puulaatikot, saunan eteiset jne., en antaisi pesän olla jos pystyisin ajoissa siihen vaikuttamaan.
Pelkään ampiaisia enemmän kuin kuolemaa. Mua ei ole koskaan pistänyt ampiainen.
Tapan kaikki ampiaiset ja mehiläiset, jotka tulevat sisälle ja ulkona juoksen niitä karkuun tai huidon hulluna. En voi sietää ulkona syömistä, koska ne pistiäiset tulevat aina häiritsemään.
Tiedän, ettei noita pölyttäjiä saisi tappaa, muuten koko maapallokin tuhoutuu. En vain pysty tälle pelolle mitään.
Eilen 1,5v lapseni meni kompostin taakse piiloon ja olin menossa hakemaan sitä pois, mutta kompostin vieressä pörräsi iso mehiläinen. En pystynyt menemään hakemaan lastani, oli pakko perääntyä. Joskus vielä tulee päivä, jolloin tämä pelko oikeasti lamaannuttaa minut niin, että aiheutan vaaratilanteita muille. Huidon autossa ja ajan ojaan tai muuta järkevää..
Soita tuholaistorjujalle?:) mua kans pisti eilen kun oon kukkakaupassa töissä...
2:lle: et ole ainoa, olen kolmekymppinen ja pelkään ihan kuollakseni noita pörriäisiä, hyvä kun en kerran hypännyt parvekkeelta kun tollanen v*tun steroidi-mehiläinen teki kamikaze-iskun kulman takaa suoraan minua kohti :D
Se koko talon myrkyttäminen mitään auta, eihän se siellä tulevaisuuteen ehkäise. Sen kuningattaren kun saat tässä vaiheessa hengiltä niin ei pääse pesää tekemään.
http://verkkonummi.fi/kirkkonummi/luonto-ja-ymparisto/413-ampiainen-hus.html
Oletteko muuten varmoja että tunnistatte pörriäiset toisistaan? Kimalaiset kun ovat suhteellisen harmittomia esimerkiksi, eikä mehiläinenkään taida ihan helpolla pistää.
http://www.hyonteismaailma.fi/nain-erotat-ampiaisen-mehilaisen-ja-kimalaisen/
Ampparaiden varalla meillä on superraidia ja sähkökärpäslätkä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:20"]
Oletteko muuten varmoja että tunnistatte pörriäiset toisistaan? Kimalaiset kun ovat suhteellisen harmittomia esimerkiksi, eikä mehiläinenkään taida ihan helpolla pistää.
[/quote]
Kyllä se oli hyvin selkeä ampiainen, ikävä kyllä. Kimalaisten kanssa tulen hyvin toimeen, mehiläisetkin ovat onneksi ihan ystävällisiä, mutta nämä ampiaiset... olen todella allerginen niiden pistolle ja pelkään niitä hirveästi.
Tätä aamulla pistänyttä pirulaista ei löydy enää mistään, olisikohan se voinut jo löytää uuden pesäpaikan välikatosta tai jostain? Ahdistaa ja pelottaa että lapset saa pistoksen tai että parin kuukauden päästä koko kämppä on täynnä tappajia...
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:31"]
[/quote]
Kyllä se oli hyvin selkeä ampiainen, ikävä kyllä. Kimalaisten kanssa tulen hyvin toimeen, mehiläisetkin ovat onneksi ihan ystävällisiä, mutta nämä ampiaiset... olen todella allerginen niiden pistolle ja pelkään niitä hirveästi.
Tätä aamulla pistänyttä pirulaista ei löydy enää mistään, olisikohan se voinut jo löytää uuden pesäpaikan välikatosta tai jostain? Ahdistaa ja pelottaa että lapset saa pistoksen tai että parin kuukauden päästä koko kämppä on täynnä tappajia...
Ap
[/quote]Mitäs jos tekisit tuossa linkissä mainittuja limsapulloansoja nyt pikaisesti kuningattarelle?
Mä kans vihaan ihaan VIHAAN ampiaisia! Siis hittolainen, pysykööt lestissään, eli kukkien kimpussa. En tiedä, miksi pelkään, koska mua ei ole pistänyt koskaan. Ehkä siksi, kun hyttysistä mulle nousee ihan sairaan kokoisia paukamia. Pelkään, että ampparin pistolle olisin paljon herkempi vielä.
Ja se on kyllä soopaa, että antaisivat ihmisen olla rauhassa, jos sitä ei huido. Monesti olen koittanut kädet hikoillen olla paikoillaan, kun tuommoinen pirulainen kiertää. Tilanne päätyy yleensä aina siihen, että lopulta se pyrkii naamaan, ja sillon mua vietiin. Ja noloa kyllä, juoksen ja huudan vaikka bussissa taikka ihan missä vaan. Pelko vie voiton. :(
Juuri tovi sitten tuhosin parvekkeella ampiaispesän alun, viime kesänä eivät yrittäneet sinne pesiä, sen sijaan useana aiempana vuotena ovat yrittäneet.
En pelkää niitä vaikka allerginen olenkin, on ensi-apulääkitys aina mukana.
[/quote]
Pelkään eniten ampiaisia, sitten mehiläisiä ja lopuksi kimalaisia. Jos ajatellaan, että asteikolla 1-10 1=aiheuttaa lievää levottomuutta ja 10=hengitys lamaantuu pelosta, pelkään ampiaisia 9, mehiläisiä 8 ja kimalaisia 7.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:31"]
[/quote]
Ap
[/quote]Mitäs jos tekisit tuossa linkissä mainittuja limsapulloansoja nyt pikaisesti kuningattarelle?
[/quote]
Kyllä, näin teen. Taidetaan lähteä evakkoon ampiaiskerroksesta ja ansoittaa se kokonaan. Ai että siitä tulee mahtavaa kun saan sen tappajahirviön kiinni!
Voiko ne ansat houkutella paikalle muitakin öttiäisiä?
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:48"]
Mä kans vihaan ihaan VIHAAN ampiaisia! Siis hittolainen, pysykööt lestissään, eli kukkien kimpussa. En tiedä, miksi pelkään, koska mua ei ole pistänyt koskaan. Ehkä siksi, kun hyttysistä mulle nousee ihan sairaan kokoisia paukamia. Pelkään, että ampparin pistolle olisin paljon herkempi vielä.
Ja se on kyllä soopaa, että antaisivat ihmisen olla rauhassa, jos sitä ei huido. Monesti olen koittanut kädet hikoillen olla paikoillaan, kun tuommoinen pirulainen kiertää. Tilanne päätyy yleensä aina siihen, että lopulta se pyrkii naamaan, ja sillon mua vietiin. Ja noloa kyllä, juoksen ja huudan vaikka bussissa taikka ihan missä vaan. Pelko vie voiton. :(
[/quote]En ole ihan varma voiko ampiasten lestin sanoa olevan kukkien kimpussa, vaikka aikuiset mettä syövätkin, ja aika pieni merkitys niillä nähtävästi on pölyttäjänä. Pesäänsähän ne vievät hyönteisiä ja raadonkappaleita.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:57"]
[/quote]
Pelkään eniten ampiaisia, sitten mehiläisiä ja lopuksi kimalaisia. Jos ajatellaan, että asteikolla 1-10 1=aiheuttaa lievää levottomuutta ja 10=hengitys lamaantuu pelosta, pelkään ampiaisia 9, mehiläisiä 8 ja kimalaisia 7.
[/quote]
Mulla on kimalaiset 4, mehiläiset 5 ja ampiaiset 119!
Ap