Haluaisin ottaa rokotteen vuorollani, mutta krooninen suolistotulehdukseni mietityttää
En ole löytänyt mitään tietoa, onko rokote riski IBD-tauteja sairastaville. Sikainfluenssarokotteen aikoihin osa lääkäreistä suositteli rokotetta, osa oli sanonut, että ei pitäisi ottaa.
Itse menin ottamaan ja vuosia hyvässä tilassa ollut tautini aktivoitui niin, että jouduin taas kortisonikierteeseen. Myöhemmin sitten työterveyslääkäri selitti ihan päivänselvänä asiana, mikä rokotteissa aiheuttaa mahdollisesti IBD-tautien aktivoitumisen.
Tuo kokemus ei rohkaise rokotteen ottamiseen. Toivon, että kaikki terveet ihmiset ottaisivat rokotteen.
Kommentit (82)
Mä luotan sit aikanaan jahka rokotetta ruvetaan laittamaan hoitavaan lääkäriini ja muuhun henkilökuntaa.Mulla crohn ja just pari viikkoo sit napattu pätkä paksusuolta pois ja saan biologista lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Mä luotan sit aikanaan jahka rokotetta ruvetaan laittamaan hoitavaan lääkäriini ja muuhun henkilökuntaa.Mulla crohn ja just pari viikkoo sit napattu pätkä paksusuolta pois ja saan biologista lääkettä.
Suosittelen kirjaa eroon vehnästä. Sen on kirjoittanut lääkäri ja kirjassa oli tarina crohnikosta joka oli menossa suolen poistoon. Hän tuli sitä ennen tämän lääkärin potilaaksi ja lääkäri ehdotti jättämään vehnän pois ruokavaliosta ennen kun menee leikkaukseen. Että edes kokeilee kun ei ole mitään hävittävää. Puolen vuoden päästä lääkäri tapasi naisen uudestaan eikä hän koskaan mennyt suolenpoistoleikkaukseen koska hänen tulehduksensa oli rauhoittunut vehnän poisjätön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IBD ja koronahan ovat vähän sukulaisiakin, yhteistä on ne ACE2-reseptorit.
Kävin vähän tutkimassa asiaa, ja ei koronaa pidetä IBD-tautisille (eikä luultavasti rokotettakaan) suurena ongelmana muuten kuin, että koronan oireet voivat sekoittua tautiin (vatsavaivat) ja siksi voi jäädä testiin tai hoitoon meneminen myöhäiseksi.
Riippuu varmaan lääkityksestäkin ja aina kannattaa kysyä omalta lääkäriltä siitä rokotteen ottamisesta.
Eiköhän tässä saada lisätietoa, kun nyt alkaa olla jo paljon rokotettuja, joiden reaktioita voidaan seurata.
Lääkäri käski croonikon jättää biologisen pistettävän lääkkeen tauolle kun perheessä oli koronapositiivinen ja jäivät karanteeniin.
Periaatteessa ne kaikki täytyisi lukea tuollakin! Nämä siis ovat vasta-aiheisia (=ei saa edes kokeillA!), kun ne tulee esille sanalla "crohnin"
http://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?query=vasta%3A%28crohnin%29+&s…
Joko sait vastauksen lääkäriltäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kirjaa eroon vehnästä. Sen on kirjoittanut lääkäri ja kirjassa oli tarina crohnikosta joka oli menossa suolen poistoon. Hän tuli sitä ennen tämän lääkärin potilaaksi ja lääkäri ehdotti jättämään vehnän pois ruokavaliosta ennen kun menee leikkaukseen. Että edes kokeilee kun ei ole mitään hävittävää. Puolen vuoden päästä lääkäri tapasi naisen uudestaan eikä hän koskaan mennyt suolenpoistoleikkaukseen koska hänen tulehduksensa oli rauhoittunut vehnän poisjätön jälkeen.
Varmaan ihan hyvä sekin. Katsoitko tuon ohjelman aikoinaan:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/05/crohnin-tauti-auttaako-ruokava…
Comirnaty on sen rokotteen nimi, jota ovat alkaneet tuikkimaan.
Rokotetta on tutkittu vain terveillä ihmisillä. Ei ole tietoa miten vaikuttaa jos autoimmuunisairauksia. Keho voi olla stressi ja hälyytystilassa ja immuniteetti alhaalla sairauksien takia jo entuudestaan. Uhkarohkeaa ottaa, sanoi lääkäri mitä tahansa. Ei tiedä mitä tapahtuu kun rokote vielä pistetään päälle. Jos haittoja tulee, niin ne jää täysin omalle vastuulle
Vierailija kirjoitti:
Rokotetta on tutkittu vain terveillä ihmisillä. Ei ole tietoa miten vaikuttaa jos autoimmuunisairauksia. Keho voi olla stressi ja hälyytystilassa ja immuniteetti alhaalla sairauksien takia jo entuudestaan. Uhkarohkeaa ottaa, sanoi lääkäri mitä tahansa. Ei tiedä mitä tapahtuu kun rokote vielä pistetään päälle. Jos haittoja tulee, niin ne jää täysin omalle vastuulle
https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/ta…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
COMIRNATY
injektiokonsentraatti, dispersiota varten
Vierailija kirjoitti:
Kysyittekö lääkäriltänne?
Eivätkö he t i e d ä vai eivätkö vaan h a l u a vastata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tietysti yksi syy, mutta usein jauhoissa on askorbiinihappoa, josta verenvuoto lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tietysti yksi syy, mutta usein jauhoissa on askorbiinihappoa, josta verenvuoto lisääntyy.
"Ruokavaliostaan blogia pitänyt Johanna ei syö viljaa eikä sokeria. Hän rajoittaa myös maitotuotteita. Proteiinia hän saa kananmunasta, kanasta, kalasta, merenelävistä sekä naudanlihasta. Kasviksia ja marjoja Johanna syö paljon laidasta laitaan. Rasvoissa hän suosii voita, kookosöljyä ja oliiviöljyä.
Hänen ruokavaliossaan on piirteitä paleo-ruokavaliosta. Siinä suositaan muun muassa vihanneksia ja vältetään prosessoituja ruokia. Johanna on karsinut ruokavaliostaan myös kaikki teolliset valmistuotteet."
tulehdus se reumakin on.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan suolistotulehduksia sairastava saanut ohjeita lääkäriltään?
En ole kuullut, mutta maistoinpa kokeeksi jotaki rahkaa, jossa oli m a i s s i t ä r k k e l y s t ä, enkä pystynyt kahteen päivään syömään mitään, kun tuli niin kaamea kouristus mahaan. Kävelläkään ei voinut. Miten ihmeessä muut voi? Yleensä en maissia syö missään muodossa. Mulla on varmaan GMO-intoleranssi vaan?
No niin mulla ainakin toisen koronarokotteen jälkeen kovat mahakivut heti seuraavana yönä. Vissiin laukaisi divertikkelehin tulehduksen. Myös kuumetta ja lihaskipuja. Että semmosta.
Lääkäri käski croonikon jättää biologisen pistettävän lääkkeen tauolle kun perheessä oli koronapositiivinen ja jäivät karanteeniin.