Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä lämpötilassa kinkku pois uunista? Että se on paras sinun mielestä?

Vierailija
22.12.2020 |

Eli nyt kinkunpaistajat kertokaa mielipiteenne siitä kuinka kuumaksi kinkku pitää paistaa. Kertokaa myös ikänne ja mistä päin Suomea olette, jos tämä on vaikka joku ikäkysymys. Tai olisko sukupuolikysymys...

Meillä on nykyisen puolisoni kanssa joka joulu joulukina tästä asiasta. Mies haluaa kinkun pois uunista 75 asteessa, minä olen tottunut ylikypsään, ja paistaisin mielelläni kinkkuni vaikka 84 asteeseen. Jonkinlaisena kompromissina kinkkumme siis vedetään uunista siinä 80 asteen kohdalla - eikä kumpikaan ole täysin tyytyväinen. Ehkä ensi jouluna pitää paistaa kaksi kinkkua...

Olen nainen, 56 vuotta, Lounais-Suomi. Mies on minua 15 vuotta vanhempi ja myös täältä päin, mutta hänen äitinsä on Karjalan evakkoja (mikä voi vaikuttaa hänen makutottumuksiinsa).

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä katotaan kelloa eikä lämpömittaria...

Laitetaan illalla uuniin ja otetaan aamulla pois. Sata astetta, noin kymmenen tuntia. Kinkku on noin kuusikiloinen.

Vierailija
2/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

75 asteiseksi paistettua kinkkua voi jotenkin syödä, jos kinkku syödään kerralla pois.  Myöhemmin kylmänä syötynä on todella vastenmielisen hyytelömäisen nesteen vallassa.  Kun kinkkuun pääsee syvemmälle niin näyttää kypsän ja raa`an välimaissa olevalta possulta.

Itse paistan kinkkuni yli 80 asteen. Nestettä pitää tulla uunipellille. Se on se vähimmäisraja paistossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä jouluna paistan ylikypsäksi eli 85 asteessa uunista ulos.

Vierailija
4/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

125 astetta. Ei mittaria, koska paistan yliylikypsäksi, vähän niiku nyhtöpossuksi.

Vierailija
5/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kinkusta sellaisena kuin äiti sen teki, eli päinvastoin kuin kokit neuvovat. Pitkään uunissa pienellä lämmöllä. Kuivaa ja mureaa.

Sehän on paha virhe, jos iltalehteä, ja - sanomia uskoo. Uskon suutani.

Vierailija
6/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman verisenä eli puolikypäsänä al dentures.

Vierailija
7/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on keittiössä aina 21,5 astetta. Kinkun paistajan lämpötila n. 36,5-37 °C

Vierailija
8/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vain vähän valellaan pintaa kiehuvalla vedellä niin saadaan kaunis harmaa pinta jossa sinappiroiskeet näyttävät houkuttelevilta.

Vierailija
9/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkeleen sadisti.

Vierailija
10/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitkö juuri tästä sukupuoliasian? PRKL!

Sini-Vihreä, PuuVallila

Vierailija
11/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mä laitoin 100asteesee 5kg kinkun ja se on parhaimmillaan siinä 75-80 asteen välillä.

Nainen, yli 50v ja savosta. Ukko ei tajuu kinkunpaistosta mitää.

Vierailija
12/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on keittiössä aina 21,5 astetta. Kinkun paistajan lämpötila n. 36,5-37 °C

Toivottavasti kinkun paistaja eläisi 189 asteessa.

Vierailija
13/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kinkku tulee lämmittämällä saunan padassa. Saunaan tulee mukava ruokaisa tuoksu ja keitinvedellä saa hiuksiin ihanan kiillon.

Vierailija
14/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman verisenä eli puolikypäsänä al dentures.

Porsaanlihan on oltava aina täyskypsää.

Vähän ylipaistettu kinkku on parempi kuin jokin viittä vaille kypsä.

Johtuu lihassa olevista bakteereista.

Vierailija
15/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 on ehdoton minimi.

Vierailija
16/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porsaanlihaa ei saa raakana syödä, siitä voi sairastua.

Toisin on hyvin riiputettu naudanfile josta tehdyt pihvit voi paistaa puolikypsiksi.

Vierailija
17/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut pois 78 asteessa. Lämpötila nousee vielä hetken aikaa, kun sen on pois uunista ottanut. Tavoite on 80.

Vierailija
18/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään ylikypsästä, sellaisesta että siitä lohkeilee paloja leikatessa. Joulukinkun ei pidä olla sellaista kosteaa kuin joku leikkele.

Vierailija
19/39 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso ottaa pois 75 asteessa, isä 85 asteessa. Molemmat kelpaa yhtä hyvin, vaikka hieman erilaisia ovat. Olen kyllä tottunut kuorruttamaan kinkkusiivuni sen verran vahvalla sinapilla, ettei niissä juuri muu kuin sinappi maistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi