Voiko silmälasit saada pelkän karsastuksen takia?
Kommentit (15)
Ainakin piilokarsastusta korjataan laseilla, jos siitä on haittaa.
Suosittelen hakeutumaan silmälääkärille palstalääkäreiden sijaan.
Riippunee siitä, mistä karsastus johtuu. Aina ei ole kyse ns. laiskasta silmästä, jota voinee ainakin jonkin verran auttaa sopivalla linssillä. Mutta on myös karsastusta, jonka syy on joku muu. Minä sain 4-vuotiaana ensimmäiset lasit, joissa ei ollut vahvuuksia, mutta karsastavan silmän linssissä tekijöitä, joiden oli tarkoitus oikaista karsastava silmä. No ei oikaissut. Myöhemmin silmä leikattiin ja silloin selvisi, ettei sitä pysty oikaisemaan edes leikkauksella kokonaan. Aikuisena silmä leikattiin vielä toisen kerran.Lähinnä apu oli esteettis-kosmeettinen. Ainut hyvä puoli noista leikkauksista ja lukemattomista laseista on ollut, että se karsastavakin silmä on ihan toimiva ja näkevä. Hoitamattomana karsastava silmä saattaa sokeutua käytön puutteessa. Yhteisnäkö puuttuu minun silmistäni kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen hakeutumaan silmälääkärille palstalääkäreiden sijaan.
Ei minulla ole mitään ongelmia, kunhan askarrutti mieltä.
ap
Sain ekat lasit seitsemän vuotiaana koulun näöntarkastuksen jälkeen. Ihan karsastukseen (hajataitto) ovat ja siihen tarkoitukseen olen niitä sen jälkeen uusinut. Tottumaton ei siis näe, että karsastan, mutta kyllähän sen itse tietää.
Karsastus ja hajataitto ovat kaksi eri asiaa.
Kyllä voi. Linsseissä on tällöin prismaa, vaikka muuta korjausta ei tarvitsisi.
Eiköhän nykyajan optikot myy laseja kaikille maksukykyisille ilman karsaasti katsomistakin?
Jos prismalla saadaan näköäsi korjattua niin tottahan toki.
Lasit eivät korjaa karsastusta (eivätkä myöskään silmän asentoa), mutta näkeminen muutenkin syntyy aivoissa eikä silmissä, joten saadaan siirrettyä silmän antama informaatio aivoille oikein.
Voi saada. Ainakin serkkuni tyttö sai karsastuksen takia silmälasit.
Itse tiedän kanssa yhden saman ikäisen joka käyttää laseja karsastuksen vuoksi, vaikka näkee muuten tarkasti. Ongelma on se, että hänellä on vaikeuksia nähdä yhtenä jos on ilman laseja.
Lasit saa vaikka ikkunalaseilla. Sinähän ne maksat.
Vierailija kirjoitti:
Lasit saa vaikka ikkunalaseilla. Sinähän ne maksat.
No ei nyt sentään. Tuollaisella toiveella pitää mennä jonnekin vanhan ajan optikkoliikkeeseen, jossa on oma paja.
Jos halua lasit ilman vahvuuksia, otetaan linssi suoraan (tehtaan) hyllystä ja asennetaan ilman vahvuuksien hiontaa kehyksiin. Se on ihan sama linssi (ja saman hintainen) kuin näköä korjaavat linssitkin.
Auttaako lasit karsastukseen?