Paljonko teillä 12-13 vuotiaat saavat "viikkorahaa"?
Paljonko heillä on käytössään rahaa omiin tarkoituksiinsa?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:31"]Mun mielestä kun tuon ikäinen ei tarvitse mitään omaa rahaa. Ostaa vaan limuja ja karkkeja (ainakin pojat). Jos joskus menee leffaan, leffaraha annetaan mukaan. Kahvitteluja (harrastaako joku tuon ikäinen jo kahvittelua?) ei vielä ole ollenkaan.
Miksi alapeukkuja? Meillä poika ei ainakaan osaa käyttää omia rahojaan mihinkään muuhun kuin herkkujen osteluun.
Sama meillä ja on 16v.
Tosin me tuodaan niitäkin kaupasta
10 euroa per viikko ja silti jää säästöön.
Nyt ei osta mitään kun ei ole koulussa.
Kokeili joskus kaupungilla oloa ja sanoi ettei viihdy. Ei tykkää seisoskella missään, onneksi ei viihdy.
Meillä ei ole koskaan ollut viikkorahaa, on keskusteltu ja annettu rahaa jos ovat halunneet mennä leffaan/syömään kavereiden kanssa ja muut tarpeet on ostettu. Onneksi sattuvat olemaan vähään tyytyviä, olisi aika hankalaa työttömänä ja sairaseläkeläisenä kustantaa joka viikko jotain huvituksia.
Nyt aikuisenakin vanhempi miettii ja keskustelee ostaisiko jotain, esim. vuokraleffan, nuorempi saa opintotukea josta säästää ihan hyvin, ja käyttää vain satunnaisesti huvituksiin. Koulukirjoja on toki ostettu, joten opintotuesta on ollut mahdollista säästää. Lisäksi sitten sukulaisilta saamansa lahjarahat ovat käyttäneet oman tahtonsa mukaan.
12, pian 13v saa vitosen kotitöitä vastaan. Ellei ole osuuttaan hoitanut ei tule rahaakaan.
Vaatteet, bussit, leffat, erikoisemmat kaverimenot (vaikka kiileily), karkkipäivä, puhelin maksetaan erikseen. Ei täällä oikeen ole mahdollisuuksia tuhlata itsenäisesti. Ostaa tuolla rahalla koulun discot, meikit ja muut ns. tarpeettomat jutut.
Yläasteella on kauppa vieressä, ehkä saa ruveta hoitamaan karkkipäivänsä itse ja samalla pieni palkankorotus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole koskaan ollut viikkorahaa, on keskusteltu ja annettu rahaa jos ovat halunneet mennä leffaan/syömään kavereiden kanssa ja muut tarpeet on ostettu. Onneksi sattuvat olemaan vähään tyytyviä, olisi aika hankalaa työttömänä ja sairaseläkeläisenä kustantaa joka viikko jotain huvituksia.
Nyt aikuisenakin vanhempi miettii ja keskustelee ostaisiko jotain, esim. vuokraleffan, nuorempi saa opintotukea josta säästää ihan hyvin, ja käyttää vain satunnaisesti huvituksiin. Koulukirjoja on toki ostettu, joten opintotuesta on ollut mahdollista säästää. Lisäksi sitten sukulaisilta saamansa lahjarahat ovat käyttäneet oman tahtonsa mukaan.
Ja nuoremman kaveripiirissä ovat harrastaneet sellaistakin että ostaneet porukalla tarvikkeet ja kokoontuneet tekemään porukalla täytettyjä leipiä, siis ns. subeja.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:20"]
13v. saa 50 euroa viikossa. Helsingissä asutaan ja tuo summa menee ihan heittämällä kahvitteluihin, leffassakäymiseen jne. Vaatteet ja matkakortti ostetaan erikseen, samoin jos muuta isompaa tarvitsee.
Tuohan tekee 200 euroa kuukaudessa! Lapsi saa siis käytännössä kaiken mitä haluaa? Maksatte kai vanhempina myös lapsen puhelinlaskut?
Itse olen 28-vuotias työssä käyvä opiskelija, ja mulla jää pakollisten kuukausittaisten menojen (asuminen, puhelin, internet, vakuutukset, bussilippu) jälkeen ruokaan, vaatteisiin, kosmetiikkaan ja vapaa-aikaan työmäärästä (tuntipalkka) riippuen 200-400 euroa kuukaudessa. Lapsenne saa humputella reilulla 7 eurolla päivittäin. Minä syön, pukeudun, meikkaan ja humputtelen n. 6-13 eurolla päivittäin. Jos pitää käydä hammaslääkärissä, säästän humputtelusta. Ja asun siis Espoossa, käyn koulua Helsingissä. Miten lapsenne ikinä oppii hallitsemaan omaa talouttaan? Eihän ihmisellä kuulukaan olla varaa kahviloissa istumiseen tai leffaan päivittäin.
No sinä olet köyhä, me ei olla.
9v ja 11v saavat 20€ kuussa, mistä puolet saa rahana ja toinen puoli menee rahastoon. Lauantain karkit ja leffaliput saavat sekä puhelinlaskut maksan.
Meillä 13 vuotias sai 15 e viikkorahaa ja oli saanut sitä pari vuotta. Toi sitten itse kirjoittamansa lapun, jossa perusteli viikkorahan nostoa elinkustannusindexillä, jossa oli ihan vuosittainen vertailu 70-luvun alusta asti. Selkeä perustelu myös kuinka ostovoima on kolmena viime vuonna alentunut tuolla 15 eurolla. Mukana oli vielä perustelu, miksi ei hyväksy taitettua indexiä, jota käytetään eläkkeiden tarkistukseen.
Oli niin hyvä läppä, että nostin pojan viikkorahan 20 euroon.
Meillä sellainen systeemi että jos huone on puhdas sunnuntaina viikon lopussa niin saa kaksi (2) euroa.
Sitten lisärahaa saa jos kokeet menee hyvin.
ARVOSANA ANNETTU RAHAPALKKIO
10 5€
9 4€
8 3€
7 0€
6 0€
5 0€
4 0€
Jos lapsi saa 7 tai sitä huonomman numeron, niin opettelemme kokeeseen yhdessä :-)
12.5 v 0 e.
Olen kysynyt haluaako viikkorahaa ja ei ole halunnut. Juuri äsken kysyin viimeksi.
Hänellä on kaksi omaa tiliä ja toiseen niistä pankkikortti.
Asumme pienessä kaupungissa 3 km päässä keskustasta. Ei juuri houkutuksia. Silloin tällöin hän käy leffassa ja kaupungilla kavereitten kanssa ja annan rahaa sen verran mitä hän uskoo tarvitsevansa n 25-40e.
Maksan kaiken eli vaatteet, koulujutut, karkit, huvit.
Lapseni saa tietyistä kotitöistä ja koulun hoitamisesta palkinnoksi jotain isoa yl. Kesällä.
Meillä ei saa 13-v viikkorahaa. Saa pyytäessään rahaa jos ei ole älyttömyyksiä, ja 10 euroa joka kympistö jonka saa kokeesta, vitosen jos 10-. Aika hyvä potti noista kertyy.
Ei saa viikkorahaa, mutta pyytäessä yleensä saa enemmänkin. Hyvin menneistä kokeista ostan jotain esim peliin
30E kuukausiraha, ja päälle bonusta hyvistä koenumeroista. Jos todistus 9.4, se on 100E ja joka kymmenys sen päälle 100E lisää.