Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako raskaana olevalle tarjota alkoholia?

Vierailija
20.05.2014 |

Eräs työkaverini on näkyvästi raskaana, ja olemme viime aikoina olleet useamman kerran työporukalla ravintolassa syömässä, ja joka kerta hänelle on tarjottu viiniä ruoan kanssa. Samoin olin hiljattain ystävien luona illallisella tuttavaporukalla, ja isäntä tarjosi raskaana olevalle vieraalle viiniä. En tiedä, onko tämä ketjun kannalta olennaista, mutta molemmissa tapauksissa viiniä kyllä otettiin ihan hieman, kuitenkin vain korkeintaan muutama pieni kulaus.

 

Toki ravintolan tapauksessa tilanne on eri - koskaanhan ei voi tietää täysin varmuudella, onko nainen raskaana vai onko hänellä vain paino kertynyt vyötärölle tai kenties jokin vakava kasvain. Siksi tarjoilija ei välttämättä halua tehdä olettamuksia ja siten loukata asiakasta. Mutta jos on täysin varma, että nainen on raskaana, niin onko epäkohteliasta olla tarjoamatta tälle alkoholia? Saako isäntä tai emäntä tehdä vieraan puolesta moraalisen päätöksen siitä, juoko tämä alkoholia raskaana ollessaan? Entä jos vieras pyytää erikseen viiniä, olutta tai jopa väkeviä?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no enpä kyllä tarjoaisi. tai jos tietäis vaikka vieraan olevan raskaana kysyisin mitä hän haluaa juoda.

Vierailija
2/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaako että raskaana oleva on syyntakeeton eikä osaa itse päättää mitä suuhunsa pistää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mielestäni voi tarjota, aikuinen ihminen kuitenkin päättää aina itse. Pienen tilkan viiniä voi satunnaisesti juodakin.

Vierailija
4/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa tarjota! Isäntäkö päättää toisen puolesta, mitä kukin saa juoda? Jotkut ei juo tippaakaan, toiset ottavat juhlissa mielellään sen puolikkaan lasin kuoharia - se on sen raskaana olevan naisen päätös! On vain kohteliasta kysyä, ottaako vai mitä haluaisi juoda.

Vierailija
5/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaana olevan naisen oma päätös. voit tarjoa että tässä olisi viiniä mutta on myös alkoholiton vaihtoehto.

Vierailija
6/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törppöä tuputtamista minusta. Alkoholista on sikiölle vain haittaa, joten helpompi olla kokonaan ilman. Mitä jos vauvalla onkin jokin sairaus? Ei tarvitse mielessään arvailla ja syyllistää itseään, johtuuko se siitä viinasta/tupakasta, joka tuli otettua, vaikka tiesi haitat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en kyllä tarjoaisi alkoholia raskaana olevalle, eikä minun ystäväpiirissäni tuollaista tapahdu.

Vierailija
8/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa saada vastauksia molemmista suunnista. Kyseessä on aika kaksipiippuinen juttu - on tietenkin ihan selvää, ettei alkoholista ainakaan hyötyä ole lapselle, joten tuskin raskaana olevaa kannattaa ainakaan rohkaista juomaan alkoholia. Sitten toisaalta onhan se vähän hassua tarjota koko muulle porukalle vaikkapa kallista samppanjaa ja sitten täysin kysymättä tunkea raskaana olevalle limpparilasi kouraan. Vai onko? -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:09"]Mukavaa saada vastauksia molemmista suunnista. Kyseessä on aika kaksipiippuinen juttu - on tietenkin ihan selvää, ettei alkoholista ainakaan hyötyä ole lapselle, joten tuskin raskaana olevaa kannattaa ainakaan rohkaista juomaan alkoholia. Sitten toisaalta onhan se vähän hassua tarjota koko muulle porukalle vaikkapa kallista samppanjaa ja sitten täysin kysymättä tunkea raskaana olevalle limpparilasi kouraan. Vai onko? -ap

[/quote]

ei ole tökeröä antaa sitä limppari lasia kouraan. tai voihan vieraalle hommata etukäteen pienen alkohollitoman juoman. mielestäni pitää pystyä 9kk olemaan ilman tippakaan jos on päättänyt raskaaksi tulla, ei se kovin suuri uhraus ole.

Vierailija
10/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedän että joku ruoka-aine/juoma jne ei sovi jollekin, en tarjoa sitä. Alkoholi ja raskaus eivät kuulu yhteen, joten miksi edes tarjoaisin sitä? En kysy juutalaiselta ottaako hän verilättyjä, keuhkoahtaumapotilaalta haluaako hän savukkeen, siitepölyallergiselta tekisikö mieli koivikkoon jne. Vaikka raskaus ei ole sairaus eikä raskaana oleva mikään aivovammainen, miksi asettaisin hänet tilanteeseen jossa hän joutuisi joka tapauksessa kieltäytymään ja tuntisi ehkä olonsa kiusalliseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti tarjotaan samoja ruokia ja juomia kaikille. Jokainen itse päättäköön mitä syö tai juo. Ei ole isännän/emännän tai ravintolahenkilökunnan tehtävä alkaa valikoida vieraille sopivia ruokia.

Vierailija
12/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole aika tökeröä tarjota alkoholia kysymättä kenelle tahansa? Minulla on ainakin sekä alkoholisti- että absolutistituttuja, jotka eivät ota pisaraakaan alkoholia. Luulisi että jokainen ihminen ymmärtäisi kysyä mitä juot tarjolla on viiniä ja vettä tms. Jopa minä kohtuullisen hutikan syvä/hyvä ystävä haluan itse päättää koska otan edes sen suullisen alkoholia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:20"]Tietysti tarjotaan samoja ruokia ja juomia kaikille. Jokainen itse päättäköön mitä syö tai juo. Ei ole isännän/emännän tai ravintolahenkilökunnan tehtävä alkaa valikoida vieraille sopivia ruokia.

[/quote]

Hienotunteisuus, vieraanvaraisuus, nevahööd? Itse olin ainakin otettu, kun juhlissa oli pyytämättä huomioitu raskauteni sekä allergiani eikä niistä tehty numeroa - tarpeeksi monesti olen joutunut selittämään allergiani ja vastaanottamaan epäuskoisia tuhahduksiakin että on kumma kun ei tarjoilut kelpaa.

Vierailija
14/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:25"]

Eikö ole aika tökeröä tarjota alkoholia kysymättä kenelle tahansa? Minulla on ainakin sekä alkoholisti- että absolutistituttuja, jotka eivät ota pisaraakaan alkoholia. Luulisi että jokainen ihminen ymmärtäisi kysyä mitä juot tarjolla on viiniä ja vettä tms. Jopa minä kohtuullisen hutikan syvä/hyvä ystävä haluan itse päättää koska otan edes sen suullisen alkoholia.

[/quote]

Ymmärtääköhän ihmiset sanan "tarjota" ihan eri tavoilla? Minun mielestäni tarjoaminen tarkoittaa sitä, että kysytään otatko tätä vai tuota, tarjolla on molempia. Ei suinkaan sitä että pakotetaan juomaan jompaakumpaa.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:20"]Tietysti tarjotaan samoja ruokia ja juomia kaikille. Jokainen itse päättäköön mitä syö tai juo. Ei ole isännän/emännän tai ravintolahenkilökunnan tehtävä alkaa valikoida vieraille sopivia ruokia.

[/quote]

 

 

Hienotunteisuus, vieraanvaraisuus, nevahööd? Itse olin ainakin otettu, kun juhlissa oli pyytämättä huomioitu raskauteni sekä allergiani eikä niistä tehty numeroa - tarpeeksi monesti olen joutunut selittämään allergiani ja vastaanottamaan epäuskoisia tuhahduksiakin että on kumma kun ei tarjoilut kelpaa.

[/quote]

Juuri niin, sehän on kohteliasta että tarjotaan vieraalle vaihtoehtoja. Tarjotaan, ei automaattisesti valita vieraan puolesta. Mitä sun mielestä tarjoaminen tarkoittaa? Sitä että väkisin kaadetaan kurkkuun? 

Vierailija
16/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:20"]Tietysti tarjotaan samoja ruokia ja juomia kaikille. Jokainen itse päättäköön mitä syö tai juo. Ei ole isännän/emännän tai ravintolahenkilökunnan tehtävä alkaa valikoida vieraille sopivia ruokia.

[/quote]

 

 

Hienotunteisuus, vieraanvaraisuus, nevahööd? Itse olin ainakin otettu, kun juhlissa oli pyytämättä huomioitu raskauteni sekä allergiani eikä niistä tehty numeroa - tarpeeksi monesti olen joutunut selittämään allergiani ja vastaanottamaan epäuskoisia tuhahduksiakin että on kumma kun ei tarjoilut kelpaa.

[/quote]

Juuri niin, sehän on kohteliasta että tarjotaan vieraalle vaihtoehtoja. Tarjotaan, ei automaattisesti valita vieraan puolesta. Mitä sun mielestä tarjoaminen tarkoittaa? Sitä että väkisin kaadetaan kurkkuun? 

[/quote]

Miksi ihmeessä tarjoaisin jollekin jotain sellaista, josta tiedän ettei kyseinen henkilö voi syödä tai juoda?

Vierailija
17/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi epäkohteliasta olla tarjoamatta. Se voi olla naisen ainoa sosiaalinen tilaisuus pitkään aikaan ja tekisi mieli ottaa puoli lasia muiden mukana. Olisi noloa joutua erikseen silloin pyytämään. Kun se ei oikeasti ole NIIN vaarallista. Suomessa ovat kyllä asenteet äitiyttä kohtaan koventuneet kovenemistaan jo vaikka kuinka monta vuotta. Kymmenen vuotta sitten oli normaalia, että raskaana olevalle sanottiin neuvolassa, että parempi polttaa yksi tai kaksi tupakkaa päivässä kuin lopettaa kokonaan, jos sen takia joutuu stressaamaan ihan hirveästi. Synnytyssairaalan edessä saattoi nähdä äitejä tupakalla. Ei se silloinkaan kivan näköistä ollut, mutta asenteet olivat ihan eri.

Vierailija
18/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli joku niin tyhmä että tarjoaa viiniä raskaana olevalle niin raskaana oleva tietnekin kieltäytyy ottamasta viiniä tyylikkäästi. Itse katsoisin kyllä hitaasti pitkään jos niin moukka joku olisi. Eikä se jäis katsomiseen, sanoisin kyllä jotain sellaista että viinin tarjoajan korvia alkaisi punottamaan.

Vierailija
19/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:27"]

 

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:20"]Tietysti tarjotaan samoja ruokia ja juomia kaikille. Jokainen itse päättäköön mitä syö tai juo. Ei ole isännän/emännän tai ravintolahenkilökunnan tehtävä alkaa valikoida vieraille sopivia ruokia.

 

[/quote]

 

 

 

 

 

Hienotunteisuus, vieraanvaraisuus, nevahööd? Itse olin ainakin otettu, kun juhlissa oli pyytämättä huomioitu raskauteni sekä allergiani eikä niistä tehty numeroa - tarpeeksi monesti olen joutunut selittämään allergiani ja vastaanottamaan epäuskoisia tuhahduksiakin että on kumma kun ei tarjoilut kelpaa.

 

[/quote]

 

Juuri niin, sehän on kohteliasta että tarjotaan vieraalle vaihtoehtoja. Tarjotaan, ei automaattisesti valita vieraan puolesta. Mitä sun mielestä tarjoaminen tarkoittaa? Sitä että väkisin kaadetaan kurkkuun? 

[/quote]

 

 

Miksi ihmeessä tarjoaisin jollekin jotain sellaista, josta tiedän ettei kyseinen henkilö voi syödä tai juoda?

[/quote]

Koska raskaana oleva voi juoda viiniä. Se on hänen oma päätöksensä juoko vai ei. Hän ei ole kehitysvammainen tai lapsi, jonka puolesta muut päättävät. Aikuisia ihmisiä kohdellaan samalla tavalla, oli raskaana tai ei. Ei ole kohteliasta tarjota muille ja yhdelle sanoa että sulta en kysykään, et saisikaan. Jokaiselta kysytään että otatko tätä vai jotain muuta.

 

Vierailija
20/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen käsitys, että hienommissa pirskeiss

 ei tehdä numeroa mitä syödään tai juodaan. Siis jos olen raskaana, enkä juo alkoholia, niin tarjoilija kaatakoon minullekin lasiini, mutta minulla ei ole velvoitetta juoda pisaraakaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi