Feministit! Suositelkaa kirjoja
Haluaisin kesälukemiseksi feminististä kirjallisuutta. Osaatko suositelle hyviä kirjoja, jotka on mahdollista löytää vaikkapa Helsingin kaupungin kirjastosta? Klassikkosuositukset käy, mutta jos on jotain uudempi ja modernimpia hyvä feministikirjoja, niin otan mielelläni suosituksia vastaan! :)
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:05"]
Talvitien opus on naistenlehtitason löpinää. Sorry.
[/quote]
niin on, mutta niin on nuo sassoonitkin ja ne on lehden jatkokertomusosasta. Smoin Nawal el Saadawi. Kiilusilmäfeministi taas on määritelmällisesti kokoelma naistenlehdissä julkaistuja kolumneja, joten sekin on naistenlehtitasoa. Ja
[/quote]
Nooh, tuota, Nawal El Saadawi on kestosuosikki Nobelin kirjallisuuspalkinnon veikkauksissa... Joteskin minusta tuntuu, ettei Sassoonin ja Talvitien tarvitse jännittää puhelinsoittoa Tukholmasta.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 19:58"]Tässä esitetty feminismi on aika kakkosaaltoista. Ei siinä mitään se on ihan hyvä tuntea sekin.
Modernimmalta puolelta minä taas suosittelisin seuraavia kolmea opusta:
Sari Katajala-Peltomaa & Raisa Toivo: noitavaimo, neitsytäiti. Vastapainoa edellämainitulle Utriolle ja kevyttä päivitystä myös. historiaa sellaisena kuin se oikeasti oli.
Eveliina Talvitie: Keitäs tyttö kahvia. Kertoo suomalaisista naisvaikuttajista.
Sheryl Sandberg, Lean In. No, valkoisen keskiluokan näkemys nykyfeminismistä. Löytyy Suomeksikin, mutten muista sen otsikkoa.
bell hooks: Soul sister. Edellisen vastapainoa vasemmalta ja rodusta katsoen.
Caitlin Moran, Naisena olemisen taito. Paluu perusteisiin. Valkoista vasemmistoa.
[/quote]
Caitlin Moranin Naisena olemisen taito on loistokirja. Suosittelen lämpimästi.
Ibsenin Nukkekoti ja Minna Canthin teokset taitavat olla oikein feministisen kirjallisuuden klassikoita. :-) Hyvä teos oli mielestäni myös Jari Tervon Layla, joka tosin on näyttänyt jakavan mielipiteitä hieman kahtia. Myös Taivaslaulu käsittelee naisen asemaa, joskin uskonnollisessa yhteisössä, mutta koskettaa varmasti tavallistakin perheenäitiä ja antaa aineita myötäelää tarinaa.
Nämä siis fiktiivisestä kirjallisuudesta, asialinjaisempia oli monta hyvää sanottu tuonne. Miehen epätasa-arvoisuutta koskevia kirjoja en valitettavasti ainakaan muista lukeneeni, en osaa niitä siis suositella.
Puhdistus, tietty. Senhän tosi kaikki ovat jo lukeneet.
Johanna Sinisalon loistavaa dystopiaa mm. lassukoista, kirjan nimi: Auringon ydin.
Päälassukka ei jaksanut lukea kirjaa, mutta bloggasi siitä ( eikä tämä muuten koskaan lue muita kuin omia teorioitaan tukevia tekstejä joltain 1800-l tai katso mukamas niitä miehiä sortavia elokuvia loppuun, tai ota selvää yhtään mistään mutta arvostelee kaikki kritisoijat kyllä blogissaan kielinaisesta asti, aika hupaisaa ja ah, niin itseriittoista)
Linkkissä lisää Sinisalon kirjasta
http://kirjakissa.blogspot.fi/2014/02/johanna-sinisalo-auringon-ydin.html
Caitlin Moranin naisena olemisen taito on kyllä hyvää valkoista vassarifeministiä ja lisäksi hauska.
Virginia Woolfin Oma huone
Chandra Thalpade Mohanty, Under the western eye on taas sitten klassikkokritiikki valkoiselle feminismille. On muistaakseni luku jossain kirjassa, mutta löytynee googlaamalla
Hyviä vinkkejä!
Hiljattain kuolleen nobelistin, Doris Lessingin, tuotanto ja sieltä erityisesti pääteos Kultainen muistikirja.
Vihdoinkin jotain fiksua av-palstalla! :)
Erica Jong: Any Womans Blues. En muista mikä kirjan nimi on suomeksi, se oli aika huonosti käännetty joten kandee lukea enkuksi.
Lisa Altherin romaanit, esim. Nuoruudensyntejä