Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Feministit! Suositelkaa kirjoja

Vierailija
20.05.2014 |

Haluaisin kesälukemiseksi feminististä kirjallisuutta. Osaatko suositelle hyviä kirjoja, jotka on mahdollista löytää vaikkapa Helsingin kaupungin kirjastosta? Klassikkosuositukset käy, mutta jos on jotain uudempi ja modernimpia hyvä feministikirjoja, niin otan mielelläni suosituksia vastaan! :)

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erica Jong: Any Womans Blues. En muista mikä kirjan nimi on suomeksi, se oli aika huonosti käännetty joten kandee lukea enkuksi.

Lisa Altherin romaanit, esim. Nuoruudensyntejä

Vierailija
22/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maijan tarina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:08"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:05"]

Talvitien opus on naistenlehtitason löpinää. Sorry.

 

 

[/quote]

niin on, mutta niin on nuo sassoonitkin ja ne on lehden jatkokertomusosasta. Smoin Nawal el Saadawi. Kiilusilmäfeministi taas on määritelmällisesti kokoelma naistenlehdissä julkaistuja kolumneja, joten sekin on naistenlehtitasoa. Ja

 

[/quote]

 

Nooh, tuota, Nawal El Saadawi on kestosuosikki Nobelin kirjallisuuspalkinnon veikkauksissa... Joteskin minusta tuntuu, ettei Sassoonin ja Talvitien tarvitse jännittää puhelinsoittoa Tukholmasta.

Vierailija
24/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 19:58"]Tässä esitetty feminismi on aika kakkosaaltoista. Ei siinä mitään se on ihan hyvä tuntea sekin. 

 

Modernimmalta puolelta minä taas suosittelisin seuraavia kolmea opusta:

 

Sari Katajala-Peltomaa & Raisa Toivo: noitavaimo, neitsytäiti. Vastapainoa edellämainitulle Utriolle ja kevyttä päivitystä myös. historiaa sellaisena kuin se oikeasti oli.

 

Eveliina Talvitie: Keitäs tyttö kahvia. Kertoo suomalaisista naisvaikuttajista.

 

Sheryl Sandberg, Lean In. No, valkoisen keskiluokan näkemys nykyfeminismistä. Löytyy Suomeksikin, mutten muista sen otsikkoa.

 

bell hooks: Soul sister. Edellisen vastapainoa vasemmalta ja rodusta katsoen.

 

Caitlin Moran, Naisena olemisen taito. Paluu perusteisiin. Valkoista vasemmistoa.

[/quote]

Caitlin Moranin Naisena olemisen taito on loistokirja. Suosittelen lämpimästi.

Vierailija
25/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibsenin Nukkekoti ja Minna Canthin teokset taitavat olla oikein feministisen kirjallisuuden klassikoita. :-) Hyvä teos oli mielestäni myös Jari Tervon Layla, joka tosin on näyttänyt jakavan mielipiteitä hieman kahtia. Myös Taivaslaulu käsittelee naisen asemaa, joskin uskonnollisessa yhteisössä, mutta koskettaa varmasti tavallistakin perheenäitiä ja antaa aineita myötäelää tarinaa. 

Nämä siis fiktiivisestä kirjallisuudesta, asialinjaisempia oli monta hyvää sanottu tuonne. Miehen epätasa-arvoisuutta koskevia kirjoja en valitettavasti ainakaan muista lukeneeni, en osaa niitä siis suositella. 

Vierailija
26/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdistus, tietty. Senhän tosi kaikki ovat jo lukeneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna Sinisalon loistavaa dystopiaa mm. lassukoista, kirjan nimi: Auringon ydin.

Päälassukka ei jaksanut lukea kirjaa, mutta bloggasi siitä ( eikä tämä muuten koskaan lue muita kuin omia teorioitaan tukevia tekstejä joltain 1800-l tai katso mukamas niitä miehiä sortavia elokuvia loppuun,  tai ota selvää yhtään mistään mutta arvostelee kaikki kritisoijat kyllä blogissaan kielinaisesta asti, aika hupaisaa ja ah, niin itseriittoista)

 

Linkkissä lisää Sinisalon kirjasta

 

http://kirjakissa.blogspot.fi/2014/02/johanna-sinisalo-auringon-ydin.html

Vierailija
28/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Caitlin Moranin naisena olemisen taito on kyllä hyvää valkoista vassarifeministiä ja lisäksi hauska.

 

Virginia Woolfin Oma huone

 

Chandra Thalpade Mohanty, Under the western eye on taas sitten klassikkokritiikki valkoiselle feminismille. On muistaakseni luku jossain kirjassa, mutta löytynee googlaamalla

 

Hyviä vinkkejä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljattain kuolleen nobelistin, Doris Lessingin, tuotanto ja sieltä erityisesti pääteos Kultainen muistikirja.

Vierailija
30/31 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/31 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin jotain fiksua av-palstalla! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme