Kristinuskosta ei saa puhua, kummallinen kokemus parin kaverin kohdalla
Heti alkuun sanon, että en ole tuomitsija-tyyppi, enkä tuo uskoani julki, näistäkin parista kaveristani toinen ei edes tiedä, että olen uskossa, vaikka ollaan tunnettu yli 10 vuotta.
Mutta pari keskusteluyritystä uskonasioista (siis kristinuskon asioista) on loppunut lyhyeen, ja aika kummallisella tavalla, epäloogisesti ja kaksinaismoralistisesti.
Eka ystävä suorastaan suuttui, kun kerroin uskovani Jumalaan ja perustelin, miksi Jumalan olemassaolo voisi olla mahdollista. Kerroin myös mitä hyvää usko tuonut elämääni. Hän todella suuttui ja komensi huutaen (en ole koskaan kuullut hänen huutavan minulle aiemmin), että "ole hiljaa, en halua keskustella tästä kanssasi!"
Kuitenkin tämä samainen ystävä uskoo itse mm. vanhoissa taloissa oleviin kummituksiin/vainajahenkiin, epäili ja "aisti" minunkin talossani olevan sellaisen, itse en, mutten lähtenyt kieltämään hänen uskomuksiaan puhumattakaan että olisin suuttunut.
Toinen ystävä käyttäytynyt vähän samoin, puhuin yleisesti kristinuskosta, hän tuomitsi sen kovin sanoin hihhuloinniksi. Kuitenkin viehättynyt itse new age-jutuista, reikihoidoista, ennustajista, tarot-tulkinnoista jne.
Ihmetyttää.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettelemistä siinä on. Pimeys kavahtaa valoa. Tiedät sen Raamatusta.
Tämän tiedän toki.
Lähinnä pointtina ihmetyttää siis ihmisten epäloogisuus, kaksinaismoralismi, jota eivät itse tunnu huomaavan.
Ap
Kristinuskon Jumalaan uskominen nähdään nolona. Yksisarvishoitoihin ja kummituksiin uskominen on nykyään mediaseksikkäämpää.
Vierailija kirjoitti:
Kristinuskon Jumalaan uskominen nähdään nolona. Yksisarvishoitoihin ja kummituksiin uskominen on nykyään mediaseksikkäämpää.
Tältä todella tuntuu.. :P
Ap
Siis miksi sun usko on sun mielestä jotenkin loogisempi tai vähemmän kaksinaismoralistinen kuin heidän uskonsa?
Kristinusko on ollut vihattua heti syntymästään lähtien. Eikä se tule muuttumaan ennen kuin Jeesus on saapunut takaisin ja puhdistanut maailman näistä vihaajista.
Vierailija kirjoitti:
Kristinusko on ollut vihattua heti syntymästään lähtien. Eikä se tule muuttumaan ennen kuin Jeesus on saapunut takaisin ja puhdistanut maailman näistä vihaajista.
Ole sinä naistenvihaaja hiljaa
Ollaan kyllästytty sun avauksiin : 190 cm 130 kg oonko sexy?
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi sun usko on sun mielestä jotenkin loogisempi tai vähemmän kaksinaismoralistinen kuin heidän uskonsa?
Et selkeästi tajunnut. Joten rautalankaa: miksi he puhuvat omia uskomisiaan mulle, mutteivät halua kuunnella minun uskomisiani vaan jopa kieltävät suoraan puhumasta. Vaikka kyse ei ole käännytyksestä vaan lmien kokemusten leppoisasta kertomisesta. Ja miksi kristinuskon Jumalaan uskominen on hihhulointia, mutta reikihoito ja ennustajat ei? Mikä logiikka näissä on?
Ap
Tarvitseeko uskonasioista puhua? Siis sellaisen kanssa, jonka elämänkatsomus on ihan erilainen? Hyvä ystäväni on mu.slimi eikä me koskaan puhuta uskonasioista. En mä puhu sijoitusasioistakaan vähävaraisen työkyvyttömyyseläkkeellä olevan ystäväni kanssa.
On se vähän outoa uskoa hiekka-aavikkohippiin, kun meillä on pohjoisessa ihan omiakin jumalia.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko uskonasioista puhua? Siis sellaisen kanssa, jonka elämänkatsomus on ihan erilainen? Hyvä ystäväni on mu.slimi eikä me koskaan puhuta uskonasioista. En mä puhu sijoitusasioistakaan vähävaraisen työkyvyttömyyseläkkeellä olevan ystäväni kanssa.
Niin no juuri tämäkin on ihmettelemääni kaksinaismoralismia ja epäloogisuutta, he kyllä puhuvat mulle uskomuksiaa, toinen kertoo aistivansa kummituksia talossani ja toinen kertoilee ennustajalla käynneistään. Sitten eivät kuitenkaan suvaitse että minä kertoisin mitä itse uskon tai koen.
Tätähän minä juuri ihmettelen.
Ap
Puhutaanko vaikka kristittyjen pedofiliasta ja lasten vahingoittamisesta? Taas tuli yksi tuomio.
Mikä lähi-itä-uskovainen tänne palstalle nyt eksyi, etusivu täynnä kristinuskohehkutusta.
Hävitkööt syntiset maasta, älköön jumalattomia enää olko. Ylistä Herraa, minun sieluni! Halleluja!
Psalmit 104:35
"Jokainen tulee uskollaan autuaaksi."
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko vaikka kristittyjen pedofiliasta ja lasten vahingoittamisesta? Taas tuli yksi tuomio.
Okei, tosin miksi rajata, puhutaan samalla muslimien ja ateistien tai agnostikkojen harjoittamista samoista vääryyksistä. Saat aloittaa, mistä tarkemmin niistä haluat keskustella?
Ap
Onko se ihme jos sinua hihhulina pidetään
, suomalaiset ei ole mitään hihhulikansaa ja olemme edelleen sydämeltämme pakania, meidän jumalat on luonnossa, ei kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et selkeästi tajunnut. Joten rautalankaa: miksi he puhuvat omia uskomisiaan mulle, mutteivät halua kuunnella minun uskomisiani vaan jopa kieltävät suoraan puhumasta. Vaikka kyse ei ole käännytyksestä vaan lmien kokemusten leppoisasta kertomisesta. Ja miksi kristinuskon Jumalaan uskominen on hihhulointia, mutta reikihoito ja ennustajat ei? Mikä logiikka näissä on?
Ap
Hmm.. mun mielestä heidän tulisi kuunnella sinua jos sinäkin kuuntelet heitä. Mutta mulle tuli ensimmäisenä mieleen, että näihin uskontoasioihin liittyy aika usein hyvinkin vahvoja tunnelatauksia esim. uskonnon varjolla tapahtuviin ikäviin asioihin maailmalla. Samaa ei liity reikihoitoihin, enkelijuttuihin yms.
Vierailija kirjoitti:
Tai noi jutut ovat lähinnä harmitonta hupia, jotka eivät vahingoita ketään. Ei niitä vakavasti oteta. Kristinuskon vaikutus yhteiskuntaan ja yksilöiden elämään on ollut sitten jotain vakavampaa.
Länsimaisuus on vaan nykyäään niin last season.
Uskonnosta puhumisessa on hirveästi kyse siitä, miten puhuu. Pyrkiiko evankelisoimaan, vaiko vain objektiivisesti spekuloi. Toki monelle uskonto on nykyään punainen vaate, puhui miten vain.
Itse olen sitä kaikista pahinta lajia, eli kristinuskon merkityksen sekä tarpeen kulttuurisesti myöntävä agnostikko. Minua vihaavat sekä uskovat että ateistit.
Mitä ihmettelemistä siinä on. Pimeys kavahtaa valoa. Tiedät sen Raamatusta.