Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisinko työllistyä opettajana näillä ansioilla, vai mitä pitäisi tehdä lisää?

Vierailija
22.12.2020 |

Yhdestä opetettavasta aineesta on opintoja vähän alle 80 opintoviikkoa (en muista paljonko pisteinä), siihen sisältyy myös toisesta opetettavasta aineesta muutama opintoviikko. Olen "valmistunut" musiikkikoulusta myös kauan kauan sitten. Voisiko pelkät pedagogiset opinnot suoritettuani saada aineenopettajana töitä aineesta 1. siis, ja kenties musiikista?
Onko pedagogiset opinnot ihan pakko olla suoritettuna ennen kuin mitään aineenopettajan töitä irtoaa, en nyt tarkoita lyhytaikaista sijaisuutta.
Hain yhtä opettajan työtä mutta en viitsisi enää hakea, luulen että lähinnä nauraavat mulle rekrytoinnissa, ei ole paljoakaan työkokemusta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajaopinnot (pedagogiset) on pakko olla, jos mielit pysyvää työpaikkaa koulusta. Lyhyitä sijaisuuksia voit saada noin.

Opettajien työstä on tullut aika rankka koiranvirka nykyään. Työmäärää on lisätty, palkka on sama ja kaikki tuntuvat vihaavan opettajia. Älä ryhdy opettajaksi, jos voit tehdä jotain muuta.

Vierailija
2/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajaopinnot (pedagogiset) on pakko olla, jos mielit pysyvää työpaikkaa koulusta. Lyhyitä sijaisuuksia voit saada noin.

Opettajien työstä on tullut aika rankka koiranvirka nykyään. Työmäärää on lisätty, palkka on sama ja kaikki tuntuvat vihaavan opettajia. Älä ryhdy opettajaksi, jos voit tehdä jotain muuta.

no opinnot on jääneet kesken mulla ja muuta "taitoa" ei tunnu löytyvän, enkä ihan hanttihommiinkaan haluaisi. En pelkää opettajantyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosissasiko kysyt? Kyllä kasvatustieteen opinnot täytyy olla suoritettuna.

Vierailija
4/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisuuksia voit saada. En usko sinun olevan opettaja-ainesta.

Vierailija
5/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no opinnot on jääneet kesken mulla ja muuta "taitoa" ei tunnu löytyvän, enkä ihan hanttihommiinkaan haluaisi. En pelkää opettajantyötä.

Vaikka et pelkäisi, muista että sinua varoitettiin.

Vierailija
6/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämä on rankentunut ihan yleisestikin. Opettajana on paljon leppoisampaa kuin teollisuudessa, jos jollain ihmeen kaupalla saa viran.

Vierailija
7/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tutkinto!

Vierailija
8/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämä on rankentunut ihan yleisestikin. Opettajana on paljon leppoisampaa kuin teollisuudessa, jos jollain ihmeen kaupalla saa viran.

nimenomaan. Mulla kun on vaihtoehtoja tässä kaupungissa lähinnä siivooja , henk.koht avustaja tai sitten opettajan sijaisuudet. Selän takia en noihin muihin voi hakeutua mielellään.

Naapurin opettaja on kotona joka päivä kello 12-13.

ap

Vierailija
9/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitähän ihmettä taas. Sinulla pitäisi olla tutkinto. Ei ketään kiinnosta, että olet suorittanut x opintoviikkoa. Sitä paitsi musiikinopettajille ei ole paikkoja joka oksalla. Vasta noin 400 sadan oppilaan koulussa voi olla riittävästi tunteja yhdelle opettajalle, joten voit siitä laskea kysynnän. Musiikkia opettavat musiikin maisterit, joilla on pedagoginen pätevyys, eivät ne, jotka ovat pentuna käyneet musiikkiopistoa.

Vierailija
10/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nimenomaan. Mulla kun on vaihtoehtoja tässä kaupungissa lähinnä siivooja , henk.koht avustaja tai sitten opettajan sijaisuudet. Selän takia en noihin muihin voi hakeutua mielellään.

ap

Okei, tämä olikin provo.

Vierailija
11/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaakohan tämä kommentoija pedagogisia..

Kasvatustieteen opintoja voi sinällään lukea vaikka avoimessa ja niistä ei tule pelkiltään pätevyyttä mihinkään virkaan.

Vierailija
12/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitähän ihmettä taas. Sinulla pitäisi olla tutkinto. Ei ketään kiinnosta, että olet suorittanut x opintoviikkoa. Sitä paitsi musiikinopettajille ei ole paikkoja joka oksalla. Vasta noin 400 sadan oppilaan koulussa voi olla riittävästi tunteja yhdelle opettajalle, joten voit siitä laskea kysynnän. Musiikkia opettavat musiikin maisterit, joilla on pedagoginen pätevyys, eivät ne, jotka ovat pentuna käyneet musiikkiopistoa.

Niin, muistelen vaan omaa nuoruutta, meillä oli musiikinopettajana ihan kuka tahansa, pianonvirittäjä mm. Luulen että olisin jo silloin ollut häntä pätevämpi opettamaan.

Vierailija
13/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisopistossa on paljon musatunteja. Siellä ei vaatimusta muodollisesta pätevyydestä, ainakaan suurten kaupunkien ulkopuolella.

Vierailija
14/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sinulla on vaihtoehtoja kuten meiööä muillakin. Miten kaupan kassa?

Koulutus? Tutkinto loppuun.

Jos koulu kiinnostaa, miten olisi koulunkäynnin ohjaaja? Lyhyt koulutus.

Vierailija
15/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitas ap uudestaan aloitus "musiikinopettajaksi, kun kokemusta ei ole, mutta opintoja on 20 vuoden takaa".

Vierailija
16/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaakohan tämä kommentoija pedagogisia..

Kasvatustieteen opintoja voi sinällään lukea vaikka avoimessa ja niistä ei tule pelkiltään pätevyyttä mihinkään virkaan.

Pedagogisia opintoja suositellaan usein kielten opiskelijoille, jotta he saisivat opettajan pätevyyden. Niihin opettajaopintoihin menee noin vuosi eli ei tarvitse opiskella nimenomaan kasvatustieteitä pääaineena päästäkseen opettajaksi. Mutta joku maisteritutkinto pitää toki olla.

En muista vaaditaanko opettajalta vain aineen perusopinnot vai myös aineopinnot, jotta sitä voisi opettaa. 

Vierailija
17/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opiskella täytyy ainakin lisää, opettajan pätevyys, ja jotenkin muuttaa myös omia ajatuksiaan. Jos naapurin opettaja on kotona joka päivä puoliltapäivin, se tarkoittaa sitä, että hänellä voi olla opetusta maksimissaan kolme tuntia aamupäivisin edellyttäen, että hän aloittaa joka päivä kahdeksalta. Se tekee viikossa 15 tuntia. Kyllä sellaisen tuntiopettajuudenkin voi toki jostain saada, mutta eläkettä noin pienestä työstä ei taida kertyä ollenkaan, eikä tuolla palkalla eläkään.

Vierailija
18/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitas ap uudestaan aloitus "musiikinopettajaksi, kun kokemusta ei ole, mutta opintoja on 20 vuoden takaa".

joo joo ei tarvitse viisastella. Tietenkään en oleta että olisin pätevä. Yritän vaan saada jotain suuntaa, ja kysyä mitä opiskella lisää näiden päälle, että helpoiten saisi jonkun pätevyyden. Olen vaan nähnyt niin kummallisia viritelmiä työelämästä ja siksi itsekin olen alkanut ajatella mahdollisuuksia opettajaksi. Esim. kielenkääntäjä on markkinoinnin opettaja, tai joku teollisuuden markkinointipällikkö jne. Opettajan ylioppilas-tytär on opettajana. "Taiteilija" on kuvaamataidonopettaja (ilamn tutkintoa). Opona on lastentarhanopettaja-opiskelija. Jne.

19/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt seurakunnan lasten musiikkikerhon tms. vetämistä?

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
20/23 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, muistelen vaan omaa nuoruutta, meillä oli musiikinopettajana ihan kuka tahansa, pianonvirittäjä mm. Luulen että olisin jo silloin ollut häntä pätevämpi opettamaan.

Kun minä opetin kieliä yläasteella 90-luvun alussa valtavassa koulussa, yhtenä vuonna kieltenopettajista vähemmistö oli muodollisesti päteviä. Minäkin opetin toisena aineenani ruotsia lukion laudaturin ja virkamiesruotsin kurssin pohjalta. Varsinkin taideaineiden opettajissa oli värikästä porukkaa, joilla ei välttämättä ollut mitään koulutusta alalle. Muodollisuuksista ja muista koukeroista ei piitattu: minäkin sain vinkin kaverilta, istuin rehtorin kanssa kahvilassa juttelemassa ja sain kättä päälle -sopimuksella kahden vuoden viransijaisuuden ja luokanvalvojan pestin.

Nykyisin on toisin. Olen edelleen opetusalalla, minulla on maisterintutkinto ja erilliset opettajan pedagogiset ja muita opintoja suoritettuna, mutta niin vain olen ollut jo vuosia työttömänä. "Suhteeni" ovat vääristä paikoista, olen ihan liian vanha (ja siis kallis) eikä minulla ole yhteyksiä tai sukulaisuussuhteita edes sen vertaa, että kelpaisin sijaiseksi. Pätevyydestä ei ole kiinni. Ei olla enää 90-luvulla. Harmi.