Miksi joku vie vauvan laivalle?
Itse veisin hoitoon,eihän siitä nauti itse mitään. Sen kerran kun lähetään.
Kommentit (30)
Miksi joku ei ajattele niin kuin sinä? Miksi sitä vauvaa ei voisi viedä laivalle ja kuka sinä olet kertomaan, että joku muu ei nauti siitä? Miksi matkustamisesta ei voi nauttia vauvan kanssa? Oletko provo vai vähän yksinkertainen?
Kuka nauttii siitä, että joutuu jättämään vauvan hoitoon? Oletko kuullut, että toiset esim. kiintyy vauvaan tai saattavat jopa imettää sitä? Tai, että vauva on osa perhettä ja kulkee luonnollisesti mukana? Ja mistä sinä luulet tietäväsi, kuinka usein toiset matkustavat? Sen kertaa kun lähetään?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 23:00"]Itse veisin hoitoon,eihän siitä nauti itse mitään. Sen kerran kun lähetään.
[/quote] En tullut arvostelemaan. En ole yksinkertainen, mutta sen ikäinen ei viellä nauti mitään matkasta ja vanhemmat ei pääse
rentoutumaan, matka menee vauvaa hoitaessa ja aikaisin mentävä hyttiin. Halusin kysyä en riidellä.
Me vietiin ja ei käyty vain sen kerran vaan useamman kerran vuodessa. En tiedä miten sinä nautit risteilystä, mutta meille se on buffetlounas pitkän kaavan mukaan, jutustelua, shoppailua ,varsinkin siellä Tukholman päässä. Laivamatkat vauvan kanssa ovat miellyttäviä (vrt lentokone tai pitkä junamatka), sisällä voi liikkua, vauvan saa rattaisiin nukkumaan, maidon tai soseen saa lämitettyä ja astioita löytyy, vauvan kanssa on helpompi käydä itse syömässä kun taaperon, vauva ei vaadi vielä omia huvituksia kuten pallomerta, vauva nukkuu päikkärit liikkeelläkin jne
ps. meidän risteilyihin ei kuulu muita alkoholia kun miehen ruokajuomat.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 23:10"]Me vietiin ja ei käyty vain sen kerran vaan useamman kerran vuodessa. En tiedä miten sinä nautit risteilystä, mutta meille se on buffetlounas pitkän kaavan mukaan, jutustelua, shoppailua ,varsinkin siellä Tukholman päässä. Laivamatkat vauvan kanssa ovat miellyttäviä (vrt lentokone tai pitkä junamatka), sisällä voi liikkua, vauvan saa rattaisiin nukkumaan, maidon tai soseen saa lämitettyä ja astioita löytyy, vauvan kanssa on helpompi käydä itse syömässä kun taaperon, vauva ei vaadi vielä omia huvituksia kuten pallomerta, vauva nukkuu päikkärit liikkeelläkin jne
ps. meidän risteilyihin ei kuulu muita alkoholia kun miehen ruokajuomat.
[/quote] Asiallinen vastaus.
6, komppi.
Tähän lisäisin vain, että vauvan rattaisiin mahtui tosi hyvin Tukholman pään shoppailukassit!
Buffetissa on vauvan kanssa mukavaa, leikki-ikäiset ei siellä tahtoisi loputtomiin jaksaa istua.
Kesällä mennään viikoksi pärnuun. Sen kerran kun lähdetään, ja sinnekin on vauva otettava mukaan. Se laivamatka on sivuseikka siinä.
Riippuu mitä laivalta hakee. Me lähdettiin aikanaan vauvan kanssa risteilylle (ruokailu pitkän kaavan mukaan, shoppailut, jne), olitiin yö tukholmassa jne. Haluttiin silloin johonkin reissuun. Vauva nukkui vaunuissa ja yöksi siirtyi matkasänkyyn kun mentiin hyttiin.
Jos olisi ollut vain biletysreissu kaveriporukalla, vauva ei olisi tullut mukaan.
Seuraava vauva pääsikin jo 'etelänlomalle'. Siinähän ne kaikki kolme ovat kulkeneet aina muun perheen mukana...Bileet asia erikseen, silloin vauvan (ja äidin) on kivempi olla muualla...
Me vietiin esikoinen 7-kuisena, kun mentiin Tukholmaan anoppilaan ja haluttiin vaunut mukaan ja lentokoneessa olisi joutunut maksamaan niiden kuljetuksesta ekstraa. Kuopus (vauva) viedään varmaan ensi kesänä, kun esikoinen nauttii lasten risteilyohjelmasta.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 23:00"]Itse veisin hoitoon,eihän siitä nauti itse mitään. Sen kerran kun lähetään.
[/quote]
Meidän vauvamme syntyi Ruotsissa, ja oli kaksi viikkoa vanha ensimmäisellä laivamatkallaan Ruotsista Suomeen.
Innokkaat isovanhemmat odottivat näkevänsä pikkuisen, joten emme harkinneet hoitoon jättämistä.
Miksi AP vanhemmat eivät pääse mielestäsi rentoutumaan? Tätä en nyt ymmärrä alkuunkaan. Vauvan kanssa matkustelu voi olka hyvin vaivatonta. Kyseessä on todennäköisesti lomamatka, jolloin vanhempia on matkassa jopa kaksi, kukaan ei pese pyykkiä tai laita ruokaa jne. Perheen yhteistä laatuaikaa poissa kotiympyröistä. Me ajettiin vauvan ja taaperon kanssa laivaan ja koko matka Italiaan asti. Mahtava reissu ja ihana loma. Vauvani estää siitä nauttimista? Miksi?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 23:00"]
Itse veisin hoitoon,eihän siitä nauti itse mitään. Sen kerran kun lähetään.
[/quote]
Meidän 1 v 3 kk ikäinen lapsi on ollut jo neljällä risteilyllä (Tukholma x 2, Tallinna x 2). Paljon muitakin reissuja ollaan vauvan/taaperon kanssa tehty ja ollaan nautittu niistä kaikista. Minua ihmetyttää ennemminkin se, jos joku ajattelee, että oman lapsen kanssa ei voisi nauttia mistään. Meille nautinnollista nimenomaan on se, että saadaan viettää aikaa rennosti koko perheen kesken.
Toki lasta täytyy hoitaa ja hänet täytyy huomioida suunnitelmissa, mutta en kuitenkaan ajattelisi, että kaikki aika menee lapsen hoidossa. Varsinkin kun kummatkin vanhemmat on mukana, voi hoitamisen jakaa. Esim. Tallinnassa pystyin ihan rauhassa käymään spa-hoidoissa lapsen ollessa isänsä kanssa.
Emme myöskään menneet ajoissa nukkumaan. Lapsemme nukkuu hyvin vaunuissa/rattaissa ja hänen uniensa vuoksi ei siis tarvitse olla hytissä tai hotellihuoneessa. Toisaalta jos lapsi on illalla virkeä, annan hänen olla menossa mukana enkä patistele unille aiemmin ennen kuin on väsynyt.
Lapset on toki erilaisia. Meidän lapsemme on aika rauhallinen ja iloinen luonteeltaan. Hän on tarkkailijaluonne, joka tykkää katsella ihmisiä ja tapahtumia, joten reissuilla hän on vielä tavallistakin rauhallisempi ja hymyileväisempi. Itseasiassa olen kuullut monien lasten kanssa matkustavien sanovan samaa.
En tiedä mistä jäisimme paitsi. Kännääminen ei kuulunut risteilytapoihimme silloinkaan kun matkustimme kahdestaan pariskuntana.
Koska perheen kamat kulkee autossa paljon helpommin, ja auton
kuskaaminen lentokoneella on niin hirveän kallista. Siispä laivalla
mennään jatkossakin, eikä viroon kierretä venäjän kautta, eikä ruotsiin
lapin kautta vain laivamatkaa välttääksemme. Miksi ihmeessä laivaan
ei saisi vauvan kanssa tulla?
Miksi nauttisimme lentomatkasta ja muista julkisista liikennevälineistä
jotenkin enemmän kuin lavalla ja autolla reissaamisesta?
Miksi matkan osuutta pitää niin hirveästi korostaa, eikö riitä että
nautimme perillä määränpäässämme?
Autolautalla siirrytään paikasta toiseen kun tietä tai siltaa ei ole .monet ovat siellä jopa työmatkalla jos et ole koskaan huomannut..
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 23:09"]
[/quote] En tullut arvostelemaan. En ole yksinkertainen, mutta sen ikäinen ei viellä nauti mitään matkasta ja vanhemmat ei pääse
rentoutumaan, matka menee vauvaa hoitaessa ja aikaisin mentävä hyttiin. Halusin kysyä en riidellä.
[/quote]
Kirjoitin viestin nro 14, jossa minun ajatukseni asiasta. Halusin ap vielä kysyä sinulta, oletko itse käynyt vauvan kanssa laivalla? Vai mihin ajatuksesi perustuu siitä, että vanhemmat ei nauti.
Ei tämäkään ole riidanhaastamista, vaan haluan tarkemmin kuulla ajatuksesi lähtökohtia.
Kiitos kovasti vastauksista. Tämä selvensi hyvin paljon. En ole laivalla käynyt vuosiin. Mutta tuli niin hyviä perusteluja että jäin sanattomaksi. Olisi tarkoitus lähteä etelää ja neljävuotias lähtee mukaan :D
Ja ollaan muumimaailmassa ja huvipuistoissa käyty. Ehkä sit ois itellä joku hinku laivalle ilman lasta.
En täysin allekirjoita sitä väitettä, että vauva ei vielä nauti matkasta. Ei tietystikään nauti samalla tavalla kuin esim. leikki-ikäiset, mutta varmasti omalla tavallaan. Vanhempien tunnetilat heijastuu vauvaan. Jos perhe tekee risteilyitä ja arkeen vaihtelua tuovia asioita, se usein kertoo siitä, että perheessä on hyvä ja rento tunnelma. Sellaisissa perheissä vauvatkin voi hyvin.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 23:46"]
Kiitos kovasti vastauksista. Tämä selvensi hyvin paljon. En ole laivalla käynyt vuosiin. Mutta tuli niin hyviä perusteluja että jäin sanattomaksi. Olisi tarkoitus lähteä etelää ja neljävuotias lähtee mukaan :D
Ja ollaan muumimaailmassa ja huvipuistoissa käyty. Ehkä sit ois itellä joku hinku laivalle ilman lasta.
[/quote]
Hauskaa matkaa teille! Luulen, että 4 v etelänlomalla on paljon "työläämpi" kuin vauva risteilyllä. Vauva on ihan tyytyväinen vaunuissaan kun vanhemmat käy Tukholman taidegallerioissa. 4 v. kaipaa jo sitä leikki-ikäiselle sopivaa viihdykettä. Esim. monen tunnin uima-allassessiot voi olla aika uuvuttavia :)
Kummatkin on kuitenkin omalla tavallaan kivoja perhereissuja! Nautitaan lapsistamme niin kauan kun ne on pieniä. Itse ainakin koen olevani etuoikeutettu, kun saan vauvan kanssa jakaa elämäni, myös reissut. Kohta lapset on teinejä, eikä vanhempien seura kiinnosta enää samalla tavalla.
Päästäkseen perheen kanssa Ruotsiin. Sen kerran kun lähetään.