Vauvamme sormet ja varpaat halutaan amputoida!
Vauvalla on molemmissa käsissä kuusi sormea ja myös molemmissa jaloissa on kuusi varvasta. Muuten on terve, normaali vauva. Lääkärit painostavat meitä ylimääräisten sormien ja varpaiden poistamiseen. En ymmärrä miksi, ainoa haitta minkä keksin on että sormikkaat pitää itse neuloa.
Kuusi sormea helpottaa monessa asiassa, pianon soitossa yms. Vauva on täydellinen tällaisenaan, en näe mitään syytä miksi sormia ja varpaita pitäisi poistaa.
Kommentit (32)
Onko kämmenissä ja jalkapöydässä sitten myös ylimääräiset luut? Missä kohtaa ylimääräiset sormet/varpaat on?
Itsekään en antaisi leikata. Onko varma, ettei siellä ole hermoja tms.? Siinä sitten sitten ollaan, jos lapsiparka joutuu elämään loppuelämänsä hermokipujen tai muiden kipujen kanssa.
Onko kädet ja jalat muuten sopeutuneet ylimääräisiin sormiin ja varpaisiin? Koska voi tulla paljonkin vääriin asentoihin kasvua, kipuja, hermovaurioita jne.
Multa amputoitiin ylimääräinen sormi. Siitä ois tasan ollut vain haittaa. Niin toiminnallista, kuin ulkonäöllistä ja ois aika varmasti johtanut kiusaamiseen ja syrjintään. Lapset osaa olla julmia. Voin kuvitella sen "Hyyi Nealla on 12 sormea! Ei me haluta leikkiä tuommoisen kanssa. Yääääääk!" Onnea vaan lapselles...
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 19:40"]
Anna hänen päättää itse, mitä tekee. Paganinillakin olI epätavallisen kädet, ja silti (tai ehkä osittain juuri siksi) hänestä tuli viulistina virtuoosi.
T: Muusikko
[/quote]
Paganinilla oli pahasti yliliikkuvat nivelet aiheuttava Ehlers-Danlosin syndrooma, ei kuutta sormea.
Minunkin 5-kuukautisella pojalla on kummassakin kädessä ylimääräinen sormi. Kummatkin aivan täydellisesti muodostuneita. Ne leikataan pois kun hän on 12-18 kuukautta vanha. Toisaalta haluaisin jättää sormet rauhaan ja kirurgikin sanoi meille että muuten hän jättäisi sormet poistamatta, mutta niistä voi olla haitaksi koska etenkin oikean käden ekstrasormi on aika paljon sivullepäin. Ja se että jos kiusataan :(
Mutta aika yleistä tuo loppujenlopuksi tuntuu olevan. Noin 2:lla tuhannesta. Ne vaan leikataan pois niin aikaisin yleensä, että niistä ei tiedetä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 20:01"]Jos kuusisormisuus olisi minun suunnitelmissani, teillä kaikilla olisi jo. Sille on hyvä syy miksi kuusisormisuus ei ole populaatiossa levinneempi. Siitä on haittaa.
T: Evoluutio
[/quote]
Mene pois siitä valehtelemasta! Minä olen luonut tuon lapsen ja sillä on tarkoituksensa että hän on kuusisorminen. ♥
t. Jumala
[/quote]
XD XD XD
Hieno ominaisuus jos kirjoittaa paljon koneella.... 20% nopeampi kuin 10-sormijärjestelmällä.
Höpsistä pönttöön. Mulla on kaksikin tuttua, joiden lapsilla on ollut ylimääräinen sormi/varvas, ja ne ovat luuttomia. Ne todella poistetaan hirttämällä tai leikkaamalla. Ne ovat vain sellaisia alimittaisia nystyjä.
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä pönttöön. Mulla on kaksikin tuttua, joiden lapsilla on ollut ylimääräinen sormi/varvas, ja ne ovat luuttomia. Ne todella poistetaan hirttämällä tai leikkaamalla. Ne ovat vain sellaisia alimittaisia nystyjä.
Minullakin on siniset silmät, niin sitten on kaikilla muillakin.
Ihan aitoa polydaktyliaa on, jolloin ihmisellä on yli 5 sormea/varvasta kädessä/jalassa, ja niissä on luut ja ovat täysin toimivia.
no kylläpä nyt maalaillaan kauhukuvia. on tässä maailmassa pahempiakin poikkeamia kuin jotkut ylimääräiset sormet. esim. siiamilaiset kaksoset, voi olla vaikka kaksi päätä yhdessä ruumissaa, ja silti pärjätä. jos ne sormet vielä toimivat niin kuin pitää, niin mitä ihmeen suuria ongelmia siitä voi muka tulla? lapsi oppii kyllä toimimaan sormiensa kanssa. ja haloo, sormikkaita ei ole mikään pakko käyttää kun on olemassa tumppuja.