Ehkäisy parisuhteessa
Mitä ehkäisyä käytätte parisuhteissa?
Itse olen syönyt e-pillereitä 8 vuotta ja alkuun ne toimivat mainiosti, mutta viimeisimpinä vuosina kun niitä vielä söin tuli haluttomuutta, limakalvojen kuivuutta jne. Nyt menty kohta vuosi kumilla, mutta sekin alkaa jo hieman tympimään kun kuitenkin vakituisessa suhteessa ollaan.
Onko näissä muissa hormonaalisissa ehkäisyissä (esim. ehkäisyrengas) samat ongelmat kuin pillereissä? Hormonikierukkaa olen myös miettinyt, mutta ehkä lapsi saisi kuitenkin tulla aikaisemmin kuin sitten 5 vuoden päästä (toki kierukan voi ottaa aikaisemminkin pois).
Mitä ehkäisyä te muut olette käyttäneet pillereiden sijasta ja mikä voisi olla sellainen ehkäisykeino, joka ei vie haluja eikä limakalvoja kuivaksi?
Mulla on kolmas hormonikierukka menossa ja oon tosi tyytyväinen. Hormonia erittyy vain kohtuun eli ei vaikuta muualle kehoon, joten ei aiheuta haluttomuutta, eikä muitakaan ikäviä sivuoireita. Ei kuivata ainakaan mulla limakalvoja. Kuukautiset minulla on harvoin, ehkä kerran kolmessa kuukaudessa ja nekin on tosiniukat. Pikkuhousunsuojalla pärjään ja kuukautiskipuja ei ole. Ainut huono puoli on hinta. Hormonikierukka on kallis, eikä siitä saa enää Kela- korvausta. Tietysti jos jakaa hinnan viidelle vuodelle, ei hinta oo paha. Ehkäisyneuvolasta saa ekan kierukan ilmaiseksi. Suosittelen!