Riisipuuro kauramaidosta - pyhäinhäväistystäkö?
Kehtaako keittää riisit kauramaidossa ja käyttää sitä vielä piirakoiden täytteeksi?
Kommentit (72)
Riisipuuro kannattaa keittää kookosmaitoon tai kermaan jos hyvää maidotonta haluaa. Myös mantelimaito toimii ihan ok.
Vaihtoehtona tietenkin myös tehdä jokin hedelmäriisipuuro esim. Omenamehuun, mutta se on sitten jo täysin eri ruoka.
Terkuin maitoallergisten äiti
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa kookosmaitoa, on oikeasti hyvää. Keitän nykyään myös kotona riisipuuron kookosmaitoon, koska on oikeasti parempaa kuin maitoon tai maidottomiin sotkuihin keitettynä. T. Kokki
Olen kokeillut vuosia sitten ja ei iskenyt.
syö pois kohta islami kieltää maidon ja sian lihan käytön. koiratkin pitää viedä piikille kun se loukkaa heidän kylttyyriä lasten naittaminen 10v ja silpominen pitää tulla hyväksytyksi. rinne ja muut kommarit varmaan tukevat alotetta
Riisipuurosta tulee vaalean ruskeaa, jos sen tekee kauramaitoon. Mantelimaito tai riisimaito toimii paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa kookosmaitoa, on oikeasti hyvää. Keitän nykyään myös kotona riisipuuron kookosmaitoon, koska on oikeasti parempaa kuin maitoon tai maidottomiin sotkuihin keitettynä. T. Kokki
Ei tulisi pieneen mieleenkään kokeilla. Kookoksen maku on yksi kamalimmista mauista mitä tiedän. Riisipuuro tehdään meillä lehmän maitoon tai ei tehdä ollenkaan.
Itsekään en tykkää kookoksen mausta ja riisipuuro kookosmaitoon tehtynä ei maistu kookokselta. Kannattaa kokeilla ja luopua ennakkoluuloista. Itse käytämme punaista maitoa kotona, mutta riisipuuro tehdään kookosmaitoon. Koostumus ja maku on täydellinen. Soijajuomat pitäisi lailla kieltää. Epäterveellistä ja pahaa. Kaurajuomat trendikkäitä, mutta epäterveellisiä nekin. Teollisia litkuja. Huomattavasti parempi valinta on punainen maito tai kookosmaito. T. Kokki
Myykö Kokki kookosmaitoa provikkapalkalla vai mistä moinen tuputus?
Ihan vaan annan vinkin maidottomaan hyvään riisipuuroon. Halpa ja terveellinen vaihtoehto, toisin kuin teolliset soija-ja kaurakorvikkeet. T. Kokki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta yhdistää riisi ja kaura, mutta makunsa kullakin. Itse tekisin maidottoman puuron riisijuomaan. Se on tarpeeksi neutraalin makuista.
Ootko maistanut kauramaitoa? Se on tosi neutraalin makuista.
Mä teen kaurakermaan. Keitän ensin vedessä ja lisään loppua kohti kaurakerman.
Olen. Kaukana neutraalista. Maistuu nestemäiselle kaurapuurolle. Kauran maku on niin hallitseva, että epäilen sen tulevan läpi riisipuurossakin. En pidä kaurajäätelöstä ja -jugurteistakaan, koska ne maistuvat liikaan kauralle.
Ok. Musta ei maistu kaurapuurolle.
Se on varmaan aika monelle tottumiskysymys. Mä en juo kauramaitoa itsekseni, mutta useat kaverini juovat. He kertovat, että eivät maista siinä enää lainkaan kauraa, mutta lehmänmaitoa kokeillessa tulee joku tunkkainen makuvivahde. Jos olen heidän luonaan kylässä, niin juon toki kahvin kanssa kauramaitoa (en odota että minun vierailuani varten hankittaisiin lehmänmaitoa), mutta minä maistan kauran siinä selvästi.
Olen joskus kuitenkin tehnyt huvikseni vegaanihaasteita esim. kuukauden ajan, ja huomasin, että parissa viikossa makuaistini muuttui niin etten enää maistanut kauramaidon kauraisuutta.
-eri
Itse juon normaalia maitoa, mutta kahvissa käytän kauramaitoa, eikä se siinä läpi maistu, MUTTA sehän riippuu ihan valmisteesta. Osassa kauramaitoja kauran maku puskee niin vahvasti läpi, ettei niitä tee mieli sotkea mihinkään muuhun kuin korkeintaan erittäin tummapaahtoiseen kahviin, jonka maun läpi kaura ei pääse puskemaan. Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että Kaslinkin ja Plantin kauramaidoista puskee kauran maku aika rankasti läpi ja Plantin osalta maistuu myös rasvalle/öljylle. Ei hyvää.
Sen sijaan Oatly ja Oddlygood kaurabarista ovat todella hyviä kahvissa, etenkin tuo Oddlygood, joka on kermainen ja maistuu hyvälle vaaleapaahtoisenkin kahvin seassa. Tosiaan itse tarkastelen sen kautta, mikä sopii kahviin, mutta tuota Oddlygoodin kaurabaristaa olen käyttänyt myös puuron keittämisessä ja toimii siinäkin erinomaisesti. Ei tule epämääräisiä sivumakuja, mutta saa sen maitomaisen pehmeän rakenteen puuroon, jota pelkällä vedellä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa kauramaitoa. Maitoa tuottavat vain nisäkkäät, ei kasvit.
Neiti Näppärä ei ole kuullut kookosmaidosta tai kaakaovoista? ;)
Neiti Näppärä ei ymmärrä, että voi ei ole maitoa :D Samalla voitkin näppäryyksissäsi kuvailla, miten kaurasta lypsetään maito.
Miten kookoksesta tai kaakaosta lypsetään maitoa?
Käypä kaupassa katselemassa myydäänkö siellä kauramaitoa tai kaakaomaitoa. Itse en ole koskaan nähnyt. Maitokaakaota kyllä, mutta se onkin ihan eri tuote.
Et sinäkään maininnut kookosmaidosta mitään. Että miten voi olla sitä, jos kerran tarvitaan lypysyprosessi. Samoinhan kaakao- tai karitevoissa tarvitaan lypsyprosessi, kun kerran voi voi olla vain maitojaloste. Vai tehdäänkö me sitten voin kohdalla poikkeus?
Eli et osaa kertoa, miten kaurasta lypsetään maitoa. Sitä vähän minäkin. Epätoivoissasi yrität sitten kääntää puheen muualle. Mutta nyt ei puhuta kookoksesta, vaan kaurasta. Kaksi eri kasvia.
En mä oo missään väittänyt, että kaurasta lypsetään maitoa. Absurdiahan tuollaista on väittää. Ei lypsetä kauraa eikä kookosta.
Ihme pakkomielle sinulla tuosta kookoksesta. Miksi ei voi puhua vain kaurajuomasta, kun se on kuitenkin tuotteen myyntinimi? Ja miksi laki kieltää kasvijuomien pakkauksista sanan "maito", jos ne muka ovat maitoa? Äläkä nyt sotke sitä kookosta tähän vaan vastaa kysymyksiin.
Ei ole mikään pakkomielle, mutta tuossa sen näkee, etteivät kaikki maidoksi nimitetyt asiat ole nisäkkäiden eritettä.
Mä en näe mitään syytä kutsua kauramaitoa kaurajuomaksi, vaikka se sen kauppanimi on. En myöskään kutsu talttapäistä ruuvimeisseliä lattapääruuvitaltaksi, vaikka se sen virallinen nimi onkin. Toivottavasti pystyt elämään näiden asioiden kanssa.
Se on muuten talttapää ei lattapää, mutta sopii hyvin kuvaan sun termien tietämyksen tasosta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Riisipuuro kannattaa keittää kookosmaitoon tai kermaan jos hyvää maidotonta haluaa. Myös mantelimaito toimii ihan ok.
Vaihtoehtona tietenkin myös tehdä jokin hedelmäriisipuuro esim. Omenamehuun, mutta se on sitten jo täysin eri ruoka.
Terkuin maitoallergisten äiti
Mistäs luulet sen kerman tulevan?
Pitäisi sanoa : riisipuuro kaurajuomaan!
Tietoisku:Puurot voi tehdä vaikka mehuun
Kaikkeahan voi kokeilla ainakin kerran.
Mikähän vimma nykyään on kutsua kaikkea epäaitoa ja keinotekoista korviketta aidon asian nimellä?
Maistuu merkistä riippuen rasvaiselta vedeltä jossa on liotettu kauraryynejä.
ikaffe maistuu rasvaiselta kauravelliltä.
Vinkki: kannattaa pitää maitojauhetta kotona.
Juotavaa siitä ei saa, mut kaikkeen muuhun käy.