Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako aloittaa hormoniehkäisy

Vierailija
21.12.2020 |

Olen tässä jo muutaman kuukauden miettinyt aloittaisinko hormoniehkäisyn. Olen vakaassa parisuhteessa ja kondomi on meillä toiminut useamman vuoden ainoana ehkäisynä. Minulla ei ole mitään kuukautisongelmia, joten pelottaa että hyvä hormonikierto ja muu keho menee aivan sekaisin e-pillereistä. Miesystäväni ei ole e-pillereiden kannalla.

Toisaalta ajatus kuukautisten kontrolloimisesta houkuttaa, joskin käytän jo kuukuppia ja sen avulla en kuukautisia juuri edes huomaa. Äidilläni oli aikoinaan vaikeuksia tulla raskaaksi, joten mietin sitäkin onko minullakin jotenkin vaikeampaa raskautuminen ja se ei ainakaan helpommaksi muutu, jos syön 3 vuotta pillereitä ja sitten alamme yrittää lasta.

Ehkäisyneuvonnasta ei ollut mitään apua, joten haluaisin kai vaihtaa ajatuksia muiden, täysin ulkopuolisten henkilöiden kanssa. Lähinnä kai pohdin onko kuukautisten siirtäminen ainut syy miksi haluaisin aloittaa hormoniehkäisyn, kun mahdollisena seurauksena ovat lukuisat haittavaikutukset keholle. Lisäksi minua mietityttää e-pillereiden saatavuus. Minulle määrättiin juuri ehkäisypillerit, joita ei ole edes saatavilla. Meni viimeinenkin usko tähän hommaan, näinkö paljon ehkäisystä välitetään että määrätään tuotetta, jota ei ole tulossa lisää... Mitähän sitten jos tulee niitä kuuluisia haittavaikutuksia? Hoitajan kommentti ahdistukselleni oli se, että älä lue mitä netissä luetaan. Hirvittää, että joidenkin e-pillereiden tuoteselosteessa lukee, että yleisimmät haittavaikutukset ovat yli yhdellä kymmenestä (!).

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillerit eivät kyllä mitenkään vaikeuta tulevaisuudessa raskaaksi tuloa, päinvastoin. Suojaavat hedelmällisyyttä.

Vierailija
2/8 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko valita hormoniehkäisyä. Kuparikierukka on hormoniton ja luotettava vaihtoehto. Joillain se tekee kuukautisista hankalammat, muttei kannata muodostaa mielipidettä vain netin kauhutarinoiden perusteella. Moni on todella tyytyväinen kuparikierukkaansa. Mulla se ei haitannut kuukautisia yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta terveen naisen on turha alkaa pillereitä popsimaan. Jokainen toki on vapaa tekemään kuinka itse tahtoo.

Vierailija
4/8 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pillerit eivät kyllä mitenkään vaikeuta tulevaisuudessa raskaaksi tuloa, päinvastoin. Suojaavat hedelmällisyyttä.

No hedelmällisyyteen ne eivät kai suoranaisesti vaikuta, en tiedä. Olen kuullut, että oman hormonikierron palautumisessa kestää aikaa, kun lopettaa e-pillerit. Ja silloinkin voi tulla ties mitä oireita. (Ylipäätään e-pillerit voivat aiheuttaa sivuoireita, vaikka niitä olisikin jo popsinut pari vuotta. )

Vierailija
5/8 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta terveen naisen on turha alkaa pillereitä popsimaan. Jokainen toki on vapaa tekemään kuinka itse tahtoo.

Minäkin olen samaa mieltä. Yksi huolenaihe on juurikin se, että minä täysin terveenä ihmisenä alan syömään lääkkeitä, jotka voivat "sairastuttaa". Tuntuu jotenkin kamalan turhalta aloittaa syömään pillereitä, koska ne joillakin toimii tosi hyvin ja toisilla ei ollenkaan. Tietysti nykypäivänä ne negatiiviset kokemukset korostuvat, kun ihmiset voivat netissä kirjoitella mitä tahansa.

6/8 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomi ei aiheuta sivuvaikutuksia, jatkakaa sen käyttöä, kun miehellekin sopii.

Vierailija
7/8 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee kuukautisista.

Olen melkein viikon toimintakyvytön menkkojen tai taukoviikon aikana ja mahdollisuus vuotaa harvemmin on itselleni täten tärkeintä. Harvemman vuotomahdollisuuden ohella iho on itselläni paljon parempi.

Mitä tulee haittoihin ainut selkeä havaitsemani haittavaikutus pillereistä on ollut limakalvojen kuivuus. Eri pillereiden välillä on ollut erona lähinnä kuinka kuivat limakalvot ovat.

Vierailija
8/8 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä37185 kirjoitti:

Kondomi ei aiheuta sivuvaikutuksia, jatkakaa sen käyttöä, kun miehellekin sopii.

Minulle pelkällä kondomiehkäisyllä on sellainen sivuvaikutus että stressi vahinkoraskaudesta nousee kattoon ja samalla katoaa nautinto. Sitten kun stressaan kierto menee sekaisin ja saa tehdä raskaustestiä kun ei menkkoja kuulu. Sitten kun kondomi hajoaa haet jälkiehkäisyn ja mietit mitä järkeä tässä on kun kärsit monta kuukautta ties mistä oireista sen seurauksena. Sama olisi syödä pienempää kerta-annosta koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi