Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako tässä tapauksessa irtisanoutua työstä?

Vierailija
21.12.2020 |

Aloitin reilu kuukausi sitten työt, ja kokemusta alalta minulla ei aiemmin juurikaan ollut. Hain paikkaa, koska halusin saada enemmän työkokemusta, ja tekemistä kevättä odotellessa (tavoitteena hakea sitten opiskelemaan).

En viihdy tuolla työpaikalla ollenkaan. Pahinta on se, että muutama työkaveri (juuri nämä vuosia siellä työskennelleet) ovat tylyjä ja ilkeitä. Jos kysyn apua johokin, vastaus on hyvin usein tyly. Olen myös kuullut, että ovat yhdelle toisellekin uudemmalle työntekijälle vastanneet ilkeästi, ja selän takana kironneet hänen tyhmyyttä jne. On todella inhottavaa, kun kaikki tässä työssä on minulle todella uutta, kiire on jatkuvaa ja kysyttävää paljon, ja saan paljon tylyä ja ilkeää kohtelua osakseni. Onneksi pari uudempaa työkaveria ovat sentään mukavia.

Minua ahdistaa jokapäivä mennä töihin, ja olen vapaa-ajallakin kiukkuinen ja väsynyt tämän takia. Työni kuitenkin on määräaikainen, ja kestää huhtikuun alkuun, joten kannattaako irtisanoutua vaikka suoraan sanottuna vihaan tuota paikkaa? Karenssikaan ei toki houkuttele.. Kannattaako tuo n. 4 kk vaan koittaa sinnitellä?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen siis vielä koeajalla, jos sillä on mitään merkitystä. Olen muutenkin miettinyt, että tuo työ ei ole minun juttuni, vaikka voisin ehkä viihtyäkin paremmin jos en saisi ilkeää kohtelua päivittäin.

Miksi ei voida ymmärtää, että uutena työntekijänä en tosiaan osaa ja muista kaikkea.. Ja erityisesti, miksi asioista ei voi sanoa perus ystävällisesti. Toki eivät varmaan itse muista millaista on olla uusi jossain työpaikassa.

- Ap

Vierailija
2/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano esimiehelle tuosta huonosta kohtelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene turun einekseen töihin

Vierailija
4/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi saattaa tuo huono kohtelu esimiehen tietoon. Esimiestä pitää kiinnostaa, jos hänen tiimissään on huono henki. Jos vain lähdet, homma jatkuu seuraavan uuden työntekijän kanssa. Toisaalta keskustelu esimiehen kanssa tuo sinulle myös tiedon, että kiinnostaako häntä. Jos hän on ihan että evvk, kannattaa irtisanoutua saman tien. Jos lupaa puuttua asiaan, voit odottaa 2 viikkoa. Ja jos sitten mikään ei muutu, irtisanoudut. Kannattaa aina ensin yrittää parantaa tilannetta, mutta jos se ei onnistu, ei saa jäädä "tuleen makaamaan" vaan pitää pelastaa itsensä. Kuitenkin on olemassa kivoja työpaikkoja.

Vierailija
5/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus tylyttäjistä - yritä kestää, ei kannata pistää vastaan.

1. Jos sanot tylyttäjälle vastaan, tylyttäjä tylyttää lisää "ei sille voi sanoa edes palautetta."

2. Jos sanot tylyttäjälle vastaan, olet itse työilmapiirin pilaaja. 

On tässä 20 vuoden aikana karissut ruusunpunaiset lasit silmiltä. Kun on itse kohtelias ja kiltti muita kohtaan, eikä viiti niuhottaa turhasta, niin vastaavasti muilla ei ole samoja käytöstapoja. Kaikista onnellisin olen työssäni silloin, kun saan tehdä itsenäisesti työtä ja joudun olemaan mahdollisimman tylyjen kanssa yhteistyössä.

Vierailija
6/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Sinä voit päättää sen, kannattaako jatkaa vai ei.

Vierailija
7/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko määräaikaisessa koeaika edes sallittua? Jos on niin hyvä homma. Pakene ja heti.

Vierailija
8/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos alkaisit vttuilla siellä ja käyttäytyä mitä hirvittävimmillä tavoilla? Ei aina saa antaa periksi ja peräytyä kiltisti takavasemmalle. Anna niiden maistaa omaa lääkettään. Sullahan ei käytännössä ole mitään hävittävää. Sen parempi sulle, jos purkavat työsopparin koeajalla.

Vierailija
9/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaputiikki. Näitä on kymmenen tusinassa.

Vierailija
10/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaika on myös sitä varten, että työntekijä voi katsoa, sopiiko työpaikka hänelle. Miten esimiestyö hoidetaan, millainen ilmapiiri, työhön perehdytys ym.

Työpaikkasi ei vaikuta hääppöiseltä. Esimieshän on vastuussa - yritä selvittää, kuinka paljon häntä kiinnostaa.

Jos esimies on huono, ei ole paljon toivoa.

Vierailija
11/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kysy enää apua mihinkään, pönötät vain työpisteelläsi ja jos joku yrittää tulla kyselemään jotain, sanot vaan että ihan hirvee kiire, mene pois. Ja jatkat nettisurffailua.

Vierailija
12/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa koittaa sinnitellä vaan. Kovin vaikeaksi tulee pärjätä missään työelämässä, jos on noin herkkä. Uudet saa aika usein tylytystä ja "paikkansa osoittamista". Kannattaa vaan sisulla tehdä parhaansa ja lopulta yleensä hyväksytään kyllä porukkaan.

Vierailija
13/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös siltä kannalta, että jos irtosanon itseni, niin vaikeutuuko töiden saaminen sitten tulevaisuudessa tuon alan hommissa. Kyseessä siis kaupan ala.

- Ap

Vierailija
14/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos alkaisit vttuilla siellä ja käyttäytyä mitä hirvittävimmillä tavoilla? Ei aina saa antaa periksi ja peräytyä kiltisti takavasemmalle. Anna niiden maistaa omaa lääkettään. Sullahan ei käytännössä ole mitään hävittävää. Sen parempi sulle, jos purkavat työsopparin koeajalla.

Komppaan tätä. Kehityskeskustelu pomon kanssa ja sanoo suoraan, mitä huomioita on tehnyt työpaikan ilmapiiristä ja vittumaisista työkavereista. On firmankin etu päästä vittumaisista työntekijöistä eroon, jos joskus aikoo hyviä työntekijöitä saada taloon. Huhut liikkuu yllättävän pitkälle eikä paskaa mainetta puhdisteta noin vain.

15/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kertoa esimiehelle ennen irtisanoutumisen miettimistä. Esimiehen tehtävä on puuttua kiusaamiseen ja epäasialliseen kohteluun. Jos esimies ei välitä puuttua tilanteeseen, mene työterveyteen. Monesti tuollaisissa paikoissa tylyttäminen on jatkunut vuosia ja kohteeksi joutuvat kaikki sijaiset, määräaikaiset, nuoret ja uudet. Minkälainen ilmapiiri siellä on muuten ja oletko saanut kunnollista perehdytystä?

Vierailija
16/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan tätä. Kehityskeskustelu pomon kanssa ja sanoo suoraan, mitä huomioita on tehnyt työpaikan ilmapiiristä ja vittumaisista työkavereista. On firmankin etu päästä vittumaisista työntekijöistä eroon, jos joskus aikoo hyviä työntekijöitä saada taloon. Huhut liikkuu yllättävän pitkälle eikä paskaa mainetta puhdisteta noin vain.

Tämä on kyllä riski, jos ap on määräaikainen ja nuo tylyttäjät vakituisia. Saattavat meinaan olla ihan pidettyjä ja hyviä työntekijöitä, joita ei tosiaan laiteta pois jonkun uuden tyypin kitinän takia. 

Vierailija
17/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies on todella hyvää pataa näiden työntekijöiden kanssa, ja seisoi vieressäkin kun yhdelle toiselle uudemmalle työntekijälle töksäytettiin. Hymyili vain eikä sanonut mitään. Pelkään saavani vain enemmän kuraa niskaan jos avaan suuni, nämä työntekijät varmaan vain sanoisivat että en kestä palautetta tms..

- Ap

Vierailija
18/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin myös siltä kannalta, että jos irtosanon itseni, niin vaikeutuuko töiden saaminen sitten tulevaisuudessa tuon alan hommissa. Kyseessä siis kaupan ala.

- Ap

Kyllä vaikeutuu.  Kannattaisi vaan kovettaa nahkansa ja hoitaa loppuun.

Ja monella työpaikalla tuo on vähän tapa, että katsotaan uusien kantti. Kukaan ei auta, ei ole ystävällinen, saatetaan sanoa tyhmäksi tai vihjata että on hidas oppimaan muihn verrattuna. Silloin pitää vaan antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ja jääräpäisesti pitää kiinni siitä, että minä nyt olen täälllä enkä ole pois lähdössä, ja tulen näyttämään teille vielä närhen munat. Itse kun tulin nykyiseeen työpaikkaani, "jätkät" nauroi minua päin näköä kun olen keski-ikäinen nainen, mutta nykyään olenkin jo esimiesasemassa niihin nähden. 

Vierailija
19/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Kyseessähän on työsuhteen purku koeajalla, ei irtisanoutuminen. Ja ei vaikeudu työn saanti tulevaisuudessa, jokaisella on syynsä ja aikuiset ihmiset tajuaa tän. Ehkä Suomessa joku pieni junttila voi jossain olla, jossa ihmistä rangaistaan maailman tappiin siitä, jos hän joskuu tekee eri tavalla kuin virallinen normisto määrää, mutta sellaisessa paikassa ei kannatakaan asua.

Vierailija
20/35 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimies vähättelee asiaa ja on hyvää pataa kiusaajien kanssa, niin yleensä ei liene paljon tehtävissä ainakaan esimiehen kautta. Itse vaihdoin työpaikkaa ja onneksi pääsin parempaan työyhteisöön, jossa ihmisillä on käytöstavat. Ei ole mitään juorurunkejä, rajatonta iholle tulemista ja negatiivisia tunteenpurkauksia.

Tiedostan kyllä, että työpaikan vaihtaminen ei onnistu ihan heittämällä. Lähetin paljon työhakemuksia ja hain niin kauan, että tärppäsi eli sain uuden työpaikan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän