Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos joku kysyy palkkaasi...

Vierailija
20.12.2020 |

...niin miten tarkkaan olet valmis sen kertomaan? Esimerkiksi "jossain 2000 ja 3000 euron välillä" vai "2.421,82 euroa"? Entä miten vaikuttaa asiaan, jos kysyjä on perheenjäsen/hyvä ystävä/joku ihan tuntematon/jos vaikka joku toimittaja tulee kadulla vastaan ja kysäisee?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttoa en edes tiedä, vain netto kiinnostaa. Lähipiirille voin kertoa aika tarkkaankin, muille suuruusluokan.

Vierailija
22/30 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro palkkaani, en yleensäkään puhu raha-asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron. Olen tehnyt monta vuotta osa-aikatyötä omasta tahdostani, koska meillä on pieniä lapsia, ja välillä ihmisiä ihmetyttää, kuinka tulemme toimeen.

Välillä tekisi mieli kertoa kysymättäkin, esimerkiksi eräs ystäväni on erittäin hyvätuloinen ja puhuu aina kuin raha olisi meille saman arvoista, vaikka hänellä on nelinkertaiset bruttotulot.

Vierailija
24/30 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti muista tarkkaan. Hieman yli neljä tonnia. Ei ole kukaan koskaan kysynyt. En tiedä, miten vastaisin.

Hieman hämmensi, kun yhtä keskustelua seuratessani tuli mieleen, että en tiedä itse asiassa myöskään palkkapäivääni. Ei sillä ole ollut koskaan mitään merkitystä.

Vierailija
25/30 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan, että "Aika paljon ja vähän päälle", ja hymyilen nätisti 😁

Vierailija
26/30 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso tessistä

Vierailija
27/30 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm... en mä edes tiedä ihan tarkkaan kuinka paljon mä saan rahaa. Siihen tulee noita typeriä % korotuksia enkä kehtaa joka vuosi ola sopimassa johonkin mukavaan tasasummaan nostamista.

Vierailija
28/30 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmyyrä kirjoitti:

Kerron, paljonko saan palkkaa. Minusta Suomessa on aina ollut omituinen salailukulttuuri palkkojen suhteen. Etenkin kun se ylläpitää palkkojen epätasa-arvoa. Jos kaikkien palkat olisivat julkisia, ketään olisi vaikeampaa pitää palkkakuopassa tai maksaa pelkästä pärstäkertoimesta.

”Omituinen salailukulttuuri?!” Siis mitä vi ttua? Mun mielestä ihan jokaisen oma asia paljonko saa palkkaa. Vaivaannuttavaa, kun joku alkaa jutella työstään ja siitä paljonko tilille kilahtaa joka kuukausi roposia! Aivan kuin ei olisi mitään muuta mistä puhua.

Minun per settä ei kutita tietää, että paljonko se naapurin Pate tuo leipää oman kattonsa alle ropoillaan.

Ja mitä tulee tuohon palkkojen epätasa-arvo asiaan, niin asiahan on niin, että elämä on epätasa-arvoista kaikin puolin ja nallekarkkeja ei olekaan tarkoitettukaan jaettavaksi kaikille tasan!

Vierailija
29/30 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastonikkari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kuten ex-hoitojen määrä: kukaan ei ole koskaan kysynyt.

Mutta jos kysyisi niin ei minulle olisi ongelma kertoa, että aika lailla mediaani eli bruttona noin 3500 e/kk.

3500€ on suurinpiirtein keskipalkka Suomessa. Mediaani on vähän alle 3000€.

Muistelen lukeneeni, että mediaani olisi noin 3400, mutta ihan sama.

Vierailija
30/30 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään muista tarkkaa summaa, mutta ikinä ei ole ollut ongelmaa kertoa sitä. Jtn 2500, ei kiinnosta mitä muut on mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi