Jos joku kysyy palkkaasi...
...niin miten tarkkaan olet valmis sen kertomaan? Esimerkiksi "jossain 2000 ja 3000 euron välillä" vai "2.421,82 euroa"? Entä miten vaikuttaa asiaan, jos kysyjä on perheenjäsen/hyvä ystävä/joku ihan tuntematon/jos vaikka joku toimittaja tulee kadulla vastaan ja kysäisee?
Kommentit (30)
Sanon, että en saa palkkaa, koska olen yrittäjä.
Mun palkkani pystyy laskemaan kuka vain, kun kerron ammattini. Ala kun ei kilpaile tosiaankaan palkoilla, vaikka työvoimapulaa valittaakin.
Sanon mieheni palkan koska itse olen nainen enkä siis osaa sellaista josta maksettaisiin.
4400 brutto, ei ole mielestäni mitään syytä olla kertomattakaan jos aiheesta keskustellaan. Paitsi että millekään toimittajalle en sitä kerro jos se tulee mun nimellä ja naamalla julki. Enkä naapurin eukolle, on sen luokan juorutäti, että on sen vatmaan jo verottajalta selvittänyt.
Kerron, paljonko saan palkkaa. Minusta Suomessa on aina ollut omituinen salailukulttuuri palkkojen suhteen. Etenkin kun se ylläpitää palkkojen epätasa-arvoa. Jos kaikkien palkat olisivat julkisia, ketään olisi vaikeampaa pitää palkkakuopassa tai maksaa pelkästä pärstäkertoimesta.
Kerron ettå 4400€/kk. Naurettavan alhainen, palkkakuopassa olen.
En kerro palkkaani. En kehtaa, kun se on niin pieni. Jos olisi vaikka 500e enemmän, ehkä voisin kertoa suuntaa antavasti.
Kysyn, että millaisia kauppoja on mielissä kun tarvii saada tietää? Jos ei minkäänlaisia niin vastaan vaatimattomasti alakanttiin, aina.
Valehtelen, laitan aina 3000 sen oikean palkan päälle ja palstalle valehtelen monta kymmentä oikean päälle.
Siinäpä ihmettelevät. Itseä ei kiinnosta muiden palkat.
No enpä voi valehdella palkastani.
Olen tietyllä nimikkeellä töissä julkisella puolella, ja julkisen puolen palkkataulukot ovat nähtävissä kaikkialla verkossa.
Siellä ne ovat kaikkien nähtävinä ikälisineen päivineen.
Vähän kuten ex-hoitojen määrä: kukaan ei ole koskaan kysynyt.
Mutta jos kysyisi niin ei minulle olisi ongelma kertoa, että aika lailla mediaani eli bruttona noin 3500 e/kk.
En edes muista peruspalkkaani kovin tarkkaan. Sitten lisien määrä vielä vaihtelee kuukausittain.
Vastaan "riittävästi". Ei ole kyllä kovinkaan monesti kukaan kysynyt.
Palkkatietoni ei kuulu kellekään, joten en kerro.
Kerron suunnilleen summan, aina en sitäkään. Usein korostan, että melko pieni kokemuksella ja osaamisella.
Olen yrittäjä ja maksan itselleni palkkaa vähän miten sattuu, joskus enemmän, joskus vähemmän. En siis pysty kertomaan palkkaani, mutta voin hyvin kertoa kuinka paljon olen laittanut asiakaslaskuja eteenpäin ja siitä voi kukin päätellä ehkä mitään käteen jää.
Minulla ei ole kuitenkaan mitään hätää raha-asioissa.
Sanon että siinä ei juuri kerrottavaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kuten ex-hoitojen määrä: kukaan ei ole koskaan kysynyt.
Mutta jos kysyisi niin ei minulle olisi ongelma kertoa, että aika lailla mediaani eli bruttona noin 3500 e/kk.
3500€ on suurinpiirtein keskipalkka Suomessa. Mediaani on vähän alle 3000€.
Vastaan ihan tarkasti, tosin valehtelen summan. Kysyi kuka tahansa.