Saako ihminen päättää omasta identiteetistään?
Nythän pakkoruotsia on perusteltu sillä, että ruotsin kieli kuuluu suomalaisten identiteettiin ja siksi sen on oltava pakollinen oppiaine. Olen vähän hämmentynyt. Ei minulla sinänsä ole mitään ruotsin kieltä vastaan, mutta ei se millään tavalla kuulu minun tai perheeni identiteettiin, vaikka ihan 100% suomalaisia olemme. Ruotsi on minulle vieras kieli kuten saksa tai ranska. Tuntuu aika oudolta, että jotkut poliitikot tietäisivät minun identiteettini itseäni paremmin.
Kommentit (3)
Mun mielestä ruotsin kielitaito lähentää meitä skandinavian kanssa. Ollaan muutenkin vähän sellainen erilainen valtio kaikkiin naapurimaihin nähden.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:54"]Mun mielestä ruotsin kielitaito lähentää meitä skandinavian kanssa. Ollaan muutenkin vähän sellainen erilainen valtio kaikkiin naapurimaihin nähden.
[/quote]
Miksi pitäisi lähentyä juuri Skandinavian kanssa? Miksei vaikka Viron? (Pakkoviro?) Ja työelämässä ja yliopistomaailmassa Skandinaviaan kommunikoidaan yleensä englanniksi, joten ei se yhteydenpitoa estä, vaikka ei ruotsia osaisikaan.
Ruotsi kuuluu useimpien suomalaisten identiteettiin vain ja ainoastaan sillä tavalla että sitä on ollut pakko peruskoulussa opiskella. En minäkään koe ruotsinkielen olevan mikään sellainen osa identiteettiäni mitä jäisin kaipaamaan. En ole sitä aikuisiällä koulujen jälkeen vielä kertaakaan tarvinnut, olen 34v. Ja olen sentään reissannut Ruotsissa aika paljon, siellä nyt vaan pärjää joka paikassa englannillakin ja muutenkaan ei riikinruotsista saa mitään selvää suomenruotsin avulla.