Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Salossa kehitysvammaista tyttöä kivittäneet 9-vuotiaat

Vierailija
16.05.2014 |

Ovatkohan ihan "normaaleja" tavallisten perheiden lapsia? Todella vaikea kuvitella että oma 9-vuotias lapseni tai hänen kaverinsa  voisi tehdä jotain tuollaista.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/630002/Salon+kivitystapaus+selvisi

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 16:17"]

Jänniä käsityksiä, että täytyisi olla kiusaajien jotain huonojen perheiden lapsia... Ainakin kun itse olin rajusti koulukiusattu lapsena, minua kiusasi pahiten 2 hyvän perheen lasta, toinen opettajan ja toinen paikallisen citymarket-kauppiaan lapsi. Saivat oikein hymypatsaitakin koulussa, kun olivat riittävän ovelia kiusaamaan niin ettei opettajat huomanneet, esim. tekivät fyysiset pahoinpitelyt koulumatkoilla eikä koulussa...

[/quote]oppilaat valitsevat äänestämällä hymypoika tai tytön. Mun poika on myös saanut, hyväkäytöksinen, koulussa hyvin menestyvä

Vierailija
42/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:51"]

Jänniä käsityksiä, että täytyisi olla kiusaajien jotain huonojen perheiden lapsia... Ainakin kun itse olin rajusti koulukiusattu lapsena, minua kiusasi pahiten 2 hyvän perheen lasta, toinen opettajan ja toinen paikallisen citymarket-kauppiaan lapsi. Saivat oikein hymypatsaitakin koulussa, kun olivat riittävän ovelia kiusaamaan niin ettei opettajat huomanneet, esim. tekivät fyysiset pahoinpitelyt koulumatkoilla eikä koulussa...

[/quote]oppilaat valitsevat äänestämällä hymypoika tai tytön. Mun poika on myös saanut, hyväkäytöksinen, koulussa hyvin menestyvä

[/quote]

Joukon johtajia usein mielistellään, ja niitähän kiusaajat ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 16:21"]

ei siihen ihan jokainen 9-vuotias kykene.

[/quote]

Kykenee kyllä. Joukossa tyhmyys tiivistyy on todella sattuva sanonta vielä nykyäänkin.

Vierailija
44/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 16:33"]

[/quote]

Kykenee kyllä. Joukossa tyhmyys tiivistyy on todella sattuva sanonta vielä nykyäänkin.

[/quote]

Puhu vain omasta puolestasi. On paljon lapsia jotka eivät tee fyysistä väkivaltaa muita lapsia tai eläimiä kohtaan, eivät varsinkaan sellaista kohti joka ei kykene puolustautumaan.

Sen sijaan uskon kyllä että esim. sinä saatoit lukeutua niihin lapsiin jotka sai yllytettyä melko helpostikin pikkulinnun kivittämiseen yms.

Vierailija
45/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa millaisista lapsista kyse, kun ei tapauksesta kaikkea tiedä.

Haluaisin uskoa, että kyseessä on ollut nimenomaan tällainen "joukossa tyhmyys tiivistyy"-tapaus, eikä se, että kotona on opetettu halveksimaan vammaisia ym. erilaisia.

Iltalehti väitti ainakin, että vanhemmat olisivat porukalla laittaneet kiusanneet lapset pyytämään tytöltä anteeksi, toivottavasti jo heti kun kuulivat mitä olivat tehneet eivätkä vasta sitten kun tapauksesta tuli isompi, julkinen juttu.

Ja toivottavasti kyseessä ei myöskään ollut vain pakotus tyyliin "nyt menet sinne ja sanot että anteeksi", vaan näissä perheissä myös oikeasti keskusteltiin asiasta. Puhuttiin vammaisuudesta, erilaisuudesta ja oikein tekemisestä.

Vierailija
46/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 16:33"]

[/quote]

[/quote]

Jassoo. Yksi niistä tupurilaisäideistä ehti paikalle.

Vierailija
47/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]   Minusta vanhempien ammatti ei kerro mitään siitä, millaisia vanhempia ovat ja millaista kotielämää vietetään. 

Vierailija
48/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 16:38"]

Vaikea sanoa millaisista lapsista kyse, kun ei tapauksesta kaikkea tiedä.

Haluaisin uskoa, että kyseessä on ollut nimenomaan tällainen "joukossa tyhmyys tiivistyy"-tapaus, eikä se, että kotona on opetettu halveksimaan vammaisia ym. erilaisia.

Iltalehti väitti ainakin, että vanhemmat olisivat porukalla laittaneet kiusanneet lapset pyytämään tytöltä anteeksi, toivottavasti jo heti kun kuulivat mitä olivat tehneet eivätkä vasta sitten kun tapauksesta tuli isompi, julkinen juttu.

Ja toivottavasti kyseessä ei myöskään ollut vain pakotus tyyliin "nyt menet sinne ja sanot että anteeksi", vaan näissä perheissä myös oikeasti keskusteltiin asiasta. Puhuttiin vammaisuudesta, erilaisuudesta ja oikein tekemisestä.

[/quote]

Tapaus selvisi vasta julkisuuden myötä.

Mitä tuossa vanhemmat voisivat tehdä? helvetin noloa heillekin, kaikki tuntee toisensa tuolla ja varmasti tiedetään keiden lapsia ne kivittäjät ovat.

Vierailija
49/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ai meillä kyllä opettaja valitsi, kuka saa hymypoika/tyttöpatsaan.

Vierailija
50/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:44"]Vihreä vapaa kasvatus tuottaa näitä.

[/quote]

Miksi ihmeessä tätä kommenttia on ala peukutettu? Ihan selvää, että kuri ja rajat puuttuu noilta kakaroilta.

Vierailija
51/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 16:16"]

Tässä nähdään mitä somella saadaan aikaan. Koko maailma kauhistelee tapahtumaa. Meillä oli luokalla kehitysvammainen ja koko kouluajan häntä kiusattiin. Ei niinkään oma luokkaa vaan muu koulu. Se ei kuitenkaan ylittänyt uutiskynnystä. Koulussamme oli siis aika monta hirviötä.

[/quote]

Meinaatko nyt että ihan normihomma, että keharia kiusataan koko kouluaikansa? Kyllä se aika hirviömäistä käytöstä on. Ei siis niin, että lapset olisivat hirviöitä, ja tietenkin joukossa tyhmyys tiivistyy, mutta että sen annettiin jatkua. Ja että sinä toeteat noin tyynesti että näin nyt kehareille tapaa tapahtua.

Jos kohde olisi normaali lapsi, niin täällä olisi mammat lynkkaamassa kiusaajaa - väärin sekin. Mutta koska kehitysvammainen, niin ymmärtäähän tuon, ei saisi, mutta minkäs teet.

Allöttävää.

Vierailija
52/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulin, että tätä juttua olisi vähän liioiteltu. Ensinäkään mukana ei ollut neljää lasta, vaan kaksi (pojat) olivat jutusta ihan ulkopuolisia. Kiviä ei myöskään heitelty, vaan käpyjä. Tiedä sitten, mikä on totta.

t. tupurilainen

Vierailija
53/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 16:16"]

Tässä nähdään mitä somella saadaan aikaan. Koko maailma kauhistelee tapahtumaa. Meillä oli luokalla kehitysvammainen ja koko kouluajan häntä kiusattiin. Ei niinkään oma luokkaa vaan muu koulu. Se ei kuitenkaan ylittänyt uutiskynnystä. Koulussamme oli siis aika monta hirviötä.

[/quote]

Meinaatko nyt että ihan normihomma, että keharia kiusataan koko kouluaikansa? Kyllä se aika hirviömäistä käytöstä on. Ei siis niin, että lapset olisivat hirviöitä, ja tietenkin joukossa tyhmyys tiivistyy, mutta että sen annettiin jatkua. Ja että sinä toeteat noin tyynesti että näin nyt kehareille tapaa tapahtua.

Jos kohde olisi normaali lapsi, niin täällä olisi mammat lynkkaamassa kiusaajaa - väärin sekin. Mutta koska kehitysvammainen, niin ymmärtäähän tuon, ei saisi, mutta minkäs teet.

Allöttävää.

[/quote]

En pidä sitä hyväksyttävänä. Mutta kiusaamista pidän yleismaailmallisena. Jokainen lapsi tekee sitä jossain vaiheessa ja jollakin vakavuusasteella. Turha kauhistella, että minkälaisa hirviöitä tässä on kyseessa. Todennäköisesti tavallisia lapsia ja totuu on oletuksia monimutkaisempaa. Teorioita voi kehitellä ja sen mukaan kauhistella. Mistäs jos vaikka teoriassa olisi tapaus, että yksinäinen  keinuva lapsi kivittää kateellisena toisia ja toiset jossain vaiheessa vastaa samalla mitalla. Joku näkee ja heti lapsijoukko joutuu tilille? 

Olen edelleen kehitysvammaisen koulukaverini tuttu ja kiusaaminen jatkuu aikuisten taholtakin. Esim. vammaistuet aiheuttavat suurta närää. Kiusaaminen tulee niin monelta luonnostaan. Moni on niin tuomitseva ja ehdoton, ettei hyväksy mitään muuta kuin oman näkökantansa. Moni ei edes huomaa kiusaavansa tai niin kuin esimerkissäni hyväksyysen kun jos kiusattu aloittaa.

Vierailija
54/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 16:36"]

Sen sijaan uskon kyllä että esim. sinä saatoit lukeutua niihin lapsiin jotka sai yllytettyä melko helpostikin pikkulinnun kivittämiseen yms.

[/quote]

Miksi ihmeessä sinä niin uskot? Sinä olet outo. Minä en ole todellakaan koskaan kivittänyt pikkulintuja, minä olen aina pitänyt eläimistä enemmän kuin ihmisistä.

Sen sijaan olen todistanut lapsena useammin kuin kerran näitä joukossa tyhmyys tiivistyy -tapauksia ja itsekin joutunut sellaisen joukon kiusattavaksi. Siksipä nyt aikuisena en siedä minkäänlaista kiusaamista keneltäkään, ja tosin kuin tämä yksi salolainen, olisin soittanut poliisille näkemästäni rääkkämistapauksista.

Vierailija
55/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 16:39"]

Jassoo. Yksi niistä tupurilaisäideistä ehti paikalle.

[/quote]

Tuossa on kaksi virhettä: minä en ole kenenkään äiti ja minä olen Turusta. Sorry vaan.

mm. 39

Vierailija
56/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinkahan monen minunkin lapsiani kiusanneen äiti täällä jeesustelee? Tai niiden jotka netissä aukovat päätään ja huorittelevat toisia pikkulapsia, vaikkapa youtube-videoiden kommenteissa?

Ei ne teidän lapset automaattisesti ole kiusaamatta, vaikka kuinka olisitte mukamas kasvattaneet, vai muistatteko pitää puheita säännöllisesti asiasta?

Vierailija
57/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 17:01"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:44"]Vihreä vapaa kasvatus tuottaa näitä.

[/quote]

Miksi ihmeessä tätä kommenttia on ala peukutettu? Ihan selvää, että kuri ja rajat puuttuu noilta kakaroilta.

[/quote]

Mutta sillä ei ole mitään tekemistä minkään vihreyden kanssa, my dear.

Vierailija
58/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 17:01"]

[/quote]

[/quote]

Miten vihreys ja vapaa kasvatus liittyvät toisiinsa? Voisit määritellä molempien määritelmien sisällöt niin olisi helpompi keskustella.

Todellisuudessa näit kuitenkin raflaavan aiheen missä pääsit toteuttamaan antipatioitasi. Olet vastenmielinen paskanheittäjä. 

Vierailija
59/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on selvää, ettei meidän lapset ryhdy moiseen. Ja näin taitaa ajatella tämän ketjun jokainen vanhempi. Kiusaaminen on tavallaan ihmisen biologiassa. Ihminen on laumaeläin. Laumassa haetaan aina sitä hierarkiaa ja nokkimisjärjestystä.  Ihmislapsi ei ole poikkeus. Mitä nuorempi yksilö, sitä vähemmän hän on vielä sisäistänyt kasvatusta, sosiaalista sivistynyttä kanssakäymistä, jota säätelee tietyt moraaliset ja eettiset koodit ja säännöt ja sitä lähempänä hän on luonnollista villi-ihmistä tai eläintä. Tärkeää on löytää oma paikkansa laumassa. Tärkeää on osoittaa heikommalle alempi arvoasema. Kiusaaminen on yksi tapa korostaa oman asemaa. Siksi kiusaaminen on niin universaali ja ajaton ilmiö. Tämä yksittäinen tapaus olisi voinut tapahtua 10-, 20- tai vaikka 100 vuotta sitten.

En tosiaan hyväksy kiusaamista missään muodossa, enkä varsinkaan kiusaamista, joka kohdistuu vammaiseen lapseen, mutta jotenkin ymmärrän myös sitä, miksi tuollainen tilanne on syntynyt. Ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
60/60 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 17:09"]

Mä kuulin, että tätä juttua olisi vähän liioiteltu. Ensinäkään mukana ei ollut neljää lasta, vaan kaksi (pojat) olivat jutusta ihan ulkopuolisia. Kiviä ei myöskään heitelty, vaan käpyjä. Tiedä sitten, mikä on totta.

t. tupurilainen

[/quote]

Miksi alapeukut? Jos jollain on parempaa tietoa asiasta, niin kertokoot. Itse kuulin asianomaisen omaiselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme