mun tyttö reputti yo kokeissa
Ylppärijuhlat jää siis pitämättä. Kamala sääli, melkein repeän liitoksista. Tuntuu et mikään ei nyt lohduta
Kommentit (54)
Voi, olen niin pahoillani tyttäresi ja itsesi puolesta. Tiedän, miltä susta tuntuu, tai ainakin melkein tiedän. Kirjoitin aikoinani itse hyvät paperit, mutta paras ystäväni reputti, eikä mullakaan ollut juhlamieltä tipan tippaan. Meni yhdessä surressa koko lakkiaisilta.
Mutta vaikka juuri sillä hetkellä tuntuukin, että tämä on maailmanloppu, niin ei se sitä ole (vaikka ei tämä tietysti nyt lohduta). Uusi yritys, kyllä se seuraavalla kerralla onnistuu. Haleja ja tsemppiä teille molemmille!
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:12"]
Oliko yllätys, siis jos vertaa muuten kurssiarvosanoihin? Harvemmin kait 7-9 oppilas kokonaan reputtaa ellei tietysti ole jotain tiettyä hankalaa ainetta.
[/quote]seiska on kyllä niin huono numero että voi reputtaa jossain aineessa.
Nykypäivänä amikseen on vaikeampi päästä kuin lukioon.
Tytär on tutorina logistiikkapuolella, ja tämän kevään hakijoista suurella osalla oli keskiarvo yli 8,5. Ei sinne kovin huonolla keskiarvolla pääse.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:33"]
Nykypäivänä amikseen on vaikeampi päästä kuin lukioon.
Tytär on tutorina logistiikkapuolella, ja tämän kevään hakijoista suurella osalla oli keskiarvo yli 8,5. Ei sinne kovin huonolla keskiarvolla pääse.
[/quote]ei kannata mennä amikseen jos luonnontieteissä numerot 9-10 vaikka muut ois seiskan kasin luokkaa
Kun itse kirjoitin kauan sitten, reputtaminen olisi ollut aika kauheaa. Ylioppilaaksi pääseminen myös tuntui aika juhlalliselta. On kyllä aivan hyvä, ettei merkitys ole entisenlainen. Ei tule turhia paineita.
amiksessa saattaa olla suosituilla aloilla korkeitakin pääsypisterajoja, koska hakijoita on paljon. esim. meidän pikkukylässä kampaajapuolelle oli korkeampi ka-vaatimus, kuin lukioon. tämä ei kuitenkaan missään nimessä tarkoita, että kampaajapuoli amiksessa olisi yhtä vaativa kuin lukio! idiootti pitää olla, jos näin väittää.
lukion pääsee jokainen normaaliälyinen läpi ilman kohtuuttomia ponnisteluita, mutta kyllä se opiskelu on kuitenkin aivan eri luokkaa, kuin amiksessa. nykyisissä yliopisto-opiskeluissani minulla on kurssikaverina yksi ammattikoulun käynyt, jolla ainakin kielitaito on ihan eri tasolla, kuin meillä muilla ylioppilailla.
ja ap, olen pahoillani tyttäresi puolesta. syksyllä uusintaan, niin eiköhän se lakki sieltä tule!
Kyllä kirjoituksista pääsee läpi vaikka lukematta....
Mun lapseni kirjoittaa ens vuonna ja ei taatusti reputa. Äikkä menee huonoiten, on vaan kasi.
Minunkin ystäväni reputti ja sai kolme i:tä. Syksyllä kirjoitti uudelleen ja sai kivan opiskelupaikan ja hyvän työpaikan sen jälkeen. Ei ne arvosanat vaan positiivinen luonne. Negatiiviset ihmiset jäävät loppujen lopuksi tyhjän päälle vaikka olisi kuusi ällää.
Olen tai olin aikuislukiolainen ja reputin matikan i+ ,mutta muilla aineilla (E, M,B ja A) sain kompensaatiopisteitä sen verran, että valmistun. Vaikka matikasta reput tuli, tyhmä en ole ja normi arkipäivän matikka sujuu. Enkä myöskään ole missään luuseriammatissa. Palkka hyvä ja aikaisemmin opiskelemani ammatti, vaikka aikoinani en mennytkään eka lukioon.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 16:55"]
Kyllä kirjoituksista pääsee läpi vaikka lukematta....
[/quote]
Sivistyyhän sitä kuka vaan vaikka Aku Ankalla. Mutta sekin olisi lukemista. Riittäisikö Salkkarit sivistämään ylioppilaskokeista läpipääsyyn?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:50"]
Ensi kerralla parempi onni, aina sen joku reputtaa :(
[/quote]
en haluaisi häijyillä, mutta yo-kokeita ei läpäistä onnella vaan valmistautumalla niihin. Ylppäreissä reputtaminen on jo melkoinen saavutus sinänsä, koska rima läpipääsylle ei todellakaan ole korkea.
Toivottavasti ap:n tytär sisuuntuu ja hoitaa kirjoitukset vielä kunnialla loppuun.
Älä vaan missän nimessä ole ankara tytöllesi! Häntä varmasti harmittaa vähintään yhtä paljon kun sinua. Ei auta mitää "oisit lukenu enemmän"-kommentit. Jouluna sitten juhlat :)
Ootko varma ettei tyttärelläsi ole jotain oppimisvaikeutta?
En pahalla, mutta tulevaisuutta ajatellen olisi hyvä tutkia.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 18:25"]
Älä vaan missän nimessä ole ankara tytöllesi! Häntä varmasti harmittaa vähintään yhtä paljon kun sinua. Ei auta mitää "oisit lukenu enemmän"-kommentit.
[/quote]
Ei auta enää ja varmasti harmittaa.
Mutta kyllä silti pitää korostaa että jos nykyisissä, kirjoitettavien aineiden suhteen joustavissa ylppäreissä reputtaa, ei sitä lakkia yleensä ole vielä siinä vaiheessa ansainnutkaan. Eri asia jos syynä on lukihäiriö tai vastaava, mutta kova totuus on se että suurin osa reputtaneista reputtaa, koska eivät ole opiskelleet tarpeeksi.
Olen pahoillani tyttäresi puolesta. Mutta vaikka asia nyt tuntuu maailmanlopulta, ei elämä lopu siihen. Olin juuri pari viikkoa sitten luokkakokouksessa 30 vuotta ylioppilaaksi pääsyn jälkeen. Mukana oli ainakin kaksi sellaista, jotka olivat reputtaneet silloin keväällä 1984. En olisi edes muistanut koko juttua, elleivät nämä kaksi itse olisi vitsailleet ko. asiasta. Ja oikein hyvin heilläkin näytti nykyisin menevän. Kummallakin oli koulutus, vakituinen työpaikka ja perhe.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 17:26"]
Minunkin ystäväni reputti ja sai kolme i:tä. Syksyllä kirjoitti uudelleen ja sai kivan opiskelupaikan ja hyvän työpaikan sen jälkeen. Ei ne arvosanat vaan positiivinen luonne.
[/quote]
positiivisuus ei ole vaihtoehto ahkeruudelle
Ei ole, mutta ei siitä kyllä haittaakaan ole.
Aikaisemmin kun ylioppilaskirjoituksia ei voinut hajauttaa usealle lukukaudelle, reputtaminen olisi varmasti tuntunut pahemmalta kuin nyt. Eihän nyt enää ainakaan ympäristöstä tule niinkään paineita, kun kukaan ei edes tiedä, milloin jollakin on kaikki pakolliset ja vapaaehtoiset kirjoitukset takana.