Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa mulla yks asia mitä en ymmärrä

Vierailija
16.05.2014 |

Täällä jos joku 18-25 vuotias kertoo että on lapsia, raskaana tai haluaisi lapsen niin ensimmäisenä kysytään että onko ammatti. Amiksesta kun valmistuu niin ikää on jo 18 vuotta ja kyllä se ammatti on jo olemassa.

Miksi sitä kysytään, oletetaanko että kaikki on lukion käyneitä tai ammattitutkinto ei käy ammatiksi vaan pitää olla korkeammin koulutettu?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/10 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas ihmettelen että mitä väliä sillä on onko ammatti. Sen ammatin voi ihan hvyin opiskella lastenteon jälkeenkin, ei ole mikään pakko ennen. Itse sain ensin 2 lasta, sitten hankin akateemisen koulutuksen. Oikein hyvin meni hommat niin päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:58"]Mä taas ihmettelen että mitä väliä sillä on onko ammatti. Sen ammatin voi ihan hvyin opiskella lastenteon jälkeenkin, ei ole mikään pakko ennen. Itse sain ensin 2 lasta, sitten hankin akateemisen koulutuksen. Oikein hyvin meni hommat niin päin.

[/quote]

No tuokin. Miksi sitä ammattia pidetään edellytyksenä lapsen hankkimiseen?

Vierailija
4/10 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku käynyt alapeukuttamassa mutta ei ole viitsinyt vastata.

Vierailija
5/10 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tosi moni ajattelee että pitää olla vakkarityö ja säännöllinen elämä ennen kuin alkaa lapsia tekemään. Tämä käsittää myös talon, miehen yms.

Itselläni olisi kyllä lapset jääneet tekemättä sitä vakituista työtä odotellessa. Ja olen kuitenkin ollut koko työikäni töissä. Meidän alalla vain on vaikea saada vakihommia, vaikka töitä on.

Mutta monen mielestä oikeus lisääntymiseen on vain heillä joilla palkka huitelee 3000 eurossa ja ikä alkaa kans 3:lla.

Oma ikänikin kyllä alkaa kolmosella. Ja esikoisenkin sain vasta 28-vuotiaana. Mutta olen todella onnellinen, etten alkanut lapsia tekemään sen nuoruuden rakkauteni kanssa. Mutta olen myös onnellinen että tämän nykyisen mieheni kanssa lapset onkin sitten tehty melko nopeasti, ilman sitä vakituista työtä. Tai no miehellä se on, mutta ei sekään ole nykypäivänä mikään itsestään selvyys.

Vierailija
6/10 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin hankin lapset ensin nuorena. Sitten hankin ammatin. Voi tokin tehdä miten päin vaan, itse haluan kuitenkin tehdä lapset 20 vuotiaana enkä 30 vuotiaana.

MItä väliä jos mies käy töissä ja tullaan toimeen aivan hyvin, ja koulutusta ilman en kuitenkaan aio jättäytyä.

Vierailija
7/10 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole ikinä ollut haaveissa omakotitalo saati muut kliseiset kulkukoirat:)

Vierailija
8/10 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:13"]Itselläni ei ole ikinä ollut haaveissa omakotitalo saati muut kliseiset kulkukoirat:)

[/quote]

Miten tää tähän liittyi?

Vierailija
9/10 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:13"]Itselläni ei ole ikinä ollut haaveissa omakotitalo saati muut kliseiset kulkukoirat:)

lue muutama viesti ylöspäin

[/quote]

Miten tää tähän liittyi?

[/quote]

Vierailija
10/10 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itselläni ei ole ikinä ollut haaveissa omakotitalo saati muut kliseiset kulkukoirat:)"

"Miten tää tähän liittyi?"

En ole ensin lainaamani teksitin kirjoittaja, mutta saanen vastatata. Se liittyy tähän, jos ymmärsin oikein kirjoittaja ei haaveile ns. keskiluokkaisesta turvallisesta ja, ehkä vähän tylsästäkin elämästä. Ja vielä ap:n kysymykseen siitä, että onko ammatti? Niin itse yksinkertaisena miehenä ymmärrän kysyjän tarkoittavan, että onko olemassa toimeentuloa, jolla elättää lapsi. Suomi on ni-in kallis maa, että lapsen tai lapsien elättämisen oleltetaan tapahtuvan lähtökohtaisesti kahden palkan saajan tuloilla. Toisaalta yleisemmin ei voi odottaa, että yhteiskunta maksaa -kärjistäen- kaiken.

Jos ensin saa lapsen / lapset ja sitten vasta aloittaa opiskelut, niin vaikka saisi lapsesta lapsilisät ja opintotuet ja asuisi vähän vaatimattomammin, niin sosiaaliset paineet ovat vähintään aika isot. Lapsen kulut, joista vanhempana vastaa, eivät ainakaan pienene lapsen kasvaessa. Ja, mikään ei takaa sitä, että opiskelujen jälkeenkään saisi heti paremmin palkattua työtä ja/ tai työtä lainkaan. 

Toisaalta elämää on uskallettava elää. Jos ajattelee, että ensin hankkii asunnot, autot ja käy matkat ja kaikki elämykset ennen lapsen tuloa, niin voi olla, että biologia tulee vastaan ja lapsen saanti ei enää kärjistän taas vanhainkodissa onnistukaan. Toisin sanoen meistä jokainen päättäköön itse, milloin haluaa lapsia ja toivottavasti löytää samoin ajattelevan kumppanin.