Raskaus ja Subway
Tätä ainaista raskauden ajan syömisjuttua, mutta (osittain) sitä vartenhan tämä palstakin on... Otsikko onneksi kertoo asian eli vahingossa tänne ei eksy.
Itsellä ei siis olisi tullut mielenkään, ettei Subwayn patonkeja saisi syödä raskaana (oon vähän epähysteerinen tollo näissä), mutta kaverini oli sitä mieltä, että ei uskaltaisi. Noh, googlailin asiaa tietty ja monenlaista mielipidettähän löytyi. Osa välttelisi kastikkeita (majoneesipohjaisia), osa lihoja, osa epäili jo kasviksiakin.
Yritin katsoa Subin omilta sivuilta, mutta en löytänyt. Eli jos jollain on yhtiön omaa tietoa (monella isolla firmalla tieto löytyy) tälle puusilmälle, niin linkkiä vaan kehiin.
Mitenkäs te olette asian hoitaneet? Aijettä, maistuis subi kyllä meikäläiselle, olen kyllä sellasia pari syönytkin raskaana ollessa. Ei kuitenkaan ole tarvetta tieten tahtoen hölmöillä, joten kokemuksia/tietoa otan mielellään.
Kiitos!
Kommentit (40)
Ymmärrän kyllä yskän, ap. Meikäläiselläkin pari raskaana olevaa (raskasta!) tuttua, jotka kauhistelivat, kun söin vuohenjuustogratiinia (uuni hoi!?).
Syö vaan subit!
Just joo, raskaana ollessaan nainen ei voi syödä mitään, koska kaikki on myrkkyä. Lapsen synnyttyä nainen voi lampsia kotona muutaman vuoden ja lihoa 50 kg. Hohhoijaa. Arkitiedon ja -järjen käyttö on kielletty.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:24"]Täällähän oli aikoinaan ketju, missä raskaana oleva nainen ei uskaltanut syödä subissa. Syy oli se, että subissa ne ruoka-aineet on niissä "kulhoissa" ja toisesta kulhosta on voinut vahingossa mennä toiseen kulhoon aurajuustoa ja aurajuustossa voi olla listeriaa. :D Niin, sellainen ihan pikkiriikkinen nokare aurajuusto, jossa on ehkä promillen todennäköisyydellä olla listeria, voi olla seassa (senkin todennäköisyys varmaan prosentin luokkaa) ja sitten kun se vielä kun patonki lämmitetään uunissa. Huh huh.
[/quote]
Tähän liittyen, en muista oliko samassa ketjussa vai ei. Kirjoittaja väitti, että oli kysynyt Subissa suoraan, voiko raskaana ollessa subeja syödä. Siis Suomessa. Ja siellä oli kuulemma työntekijä vastannut, että vaikka huolehtivat hygieniasta, niin eivät voi suositella. Mä en kyllä usko tätä! Ihan keksitty!
[/quote]
Luultavasti kyse siitä, että he eivät tahdo ottaa mitään riskejä. Jos multa töissä joku tulisi kysymään jotain vastaavaa ihan ufoa juttua (tyyliin että uskallanko syödä teillä myynnissä olevaa irtoviineriä), niin varmaan vastaisin jotain, että "ihan omalla vastuulla, en voi luvata mitään". Samasta syystä joka ainoassa jätskissä, karkkipatukassa jne. on varoitus mahdollisista pähkinäjäämistä, vaikka riskit ovat ihan järjettömän pieniä - kaikki laitteet pestään elintarviketeollisuudessa TODELLA huolella, ja se mahdollisesti tuotteeseen päätyvä pähkinäosuus on joku promillen miljoonasosa. Mutta kun ei tahdota joutua oikeuteen, niin minkäs teet...
Siis jos oikein tarkkoja ollaan - et voi ulkona missään käydä syömässä! Koska aina on olemassa se riski ettei joku ole osannut tuotetta käsitellä oikein hygieenisesti. Lisäksi mistä tiedämme loppujen lopuksi kaiken ruoan todellisen alkuperän - laki on olemassa ja pakkauksessa voi lukea "Suomi", mutta on sitten eri asia - kuten eri kohut ovat osoittaneet - onko todella näin.
Itse olen ratkaissut kaksi kertaa raskaana ollessa asian näin: Syön ihan tasan juuri sellaista ruokaa jota tekee mieli. Se on kuite kuitenkin niin pieni prosentti ihmisistä jotka sairastuu huonon ruoan takia näissä maissa, että on isompiakin murheita joista huolehtia.
Subissa olen syönyt molempien raskauksien aikana ja usean vuoden - eri kaupungeissa ja maissa - enkä koskaan ole saanut mitään pöpöä sieltä. Yksi ehkä siisteimmistä pikaruokaketjuista. Yksi aines on toisaalta mitä en Subilta koskaan tilaa - kana, sillä se tulee Thaimaasta. Mutta niinpä tulee kana myös moneen muuhun ravintolaan sieltä. Kanaa en siis syö ollenkaan ulkona syödessäni.
Totta on, että ne raaka-aineet on siinä pöydällä kauan. That's a fact. Mutta en jaksais stressata siitä sen kummemmin, erittäin epätodennäköistä et mitään tulee siltikään. Kaikissa muissakin rafloissa on.
Ottasin siis itse subin ihan juustolla ja majoneesillakin.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:49"]Just joo, raskaana ollessaan nainen ei voi syödä mitään, koska kaikki on myrkkyä. Lapsen synnyttyä nainen voi lampsia kotona muutaman vuoden ja lihoa 50 kg. Hohhoijaa. Arkitiedon ja -järjen käyttö on kielletty.
[/quote]
Eikä ainakaan käyttää meikkiä! Deodoranttia saa työpäivinä, ei muulloin.
Eikös se majo oo ihan turvallista, kun käsittääkseni se tehdään kananmunajauheesta eikä raa'asta munasta..?
Voisko joku linkittää mulle lähteen, jossa kielletään raa'an munan syöminen raskausaikana? Olen etsinyt ilman tulosta jo pitkään.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:54"]Voisko joku linkittää mulle lähteen, jossa kielletään raa'an munan syöminen raskausaikana? Olen etsinyt ilman tulosta jo pitkään.
[/quote]
Sama. Kun useammalla palstalla sitä kehoitetaan välttämään.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:54"]Voisko joku linkittää mulle lähteen, jossa kielletään raa'an munan syöminen raskausaikana? Olen etsinyt ilman tulosta jo pitkään.
[/quote]
Raa'an ulkomaisen kananmunan. Suomalaisista ei oo salmonellaa löydetty. No ulkomaisia kananmunia tuskin kukaam ostaa sellaisenaan mutta itseäni mietityttäisi ulkomaalainen majoneesi jossa raakaa munaa.
Ite myös söin raskauden aikana muutaman subin, ei mulle siitä kyllä mitään tullu :D
Vanha ketju, mutta jos joku tätä lukee, niin tiedoksi että Subissa tonnikala sekoitetaan majoneesiin eli jos majoneesia yrittää välttää, niin ei kannata valita tonnikalasubia :)
Siitä tonnikalatäytteestä on muuten karkeasti puolet sitä samaa kevytmajoneesia, kuin mitä kastikepullossa on. T. entinen subin työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Siitä tonnikalatäytteestä on muuten karkeasti puolet sitä samaa kevytmajoneesia, kuin mitä kastikepullossa on. T. entinen subin työntekijä
Vieläköhän ap murhehtii samaa asiaa?
Itse en syönyt, ja monet kaveritkin välttelivät raskauden ajan. Osa ei syönyt mitään kasviksia tai hedelmiä, joita ei ole itse pessyt ja kuorinut, itse en ollut ihan noin tarkka.
Ainakin jossain vaiheessa Suomessakin oli viime vuosina kaikki leikkeleet kielletty listeriariskin takia raskaana olevilta, monissa muissa maissahan näin on jo ollut vuosikaudet.
En jättäisi syömättä subia, mutta ehkä modaisin täytteitä riippuen mihin on tykästynyt. Subissa ennen söin aina tonnikalasubin kunnes luin epäilyjä heidän tonnikalan alkuperän vastuullisuudesta, ja siirryin vege/vegepihviosastoon.
Olen tällä hetkellä raskaana, ja otan tosi rennosti ruokailusuositusten kanssa, johtuen suurimmaksi osaksi siitä että normiruokavalioni ei sisällä juurikaan mitään välteltävää. Teenjuontia mietin hetken, mutta sitten tulin tulokseen että jos pari kuppia kahviakin on ok, niin aamuisin voin nauttia normaalisti teeni. Esimerkiksi rakastan sushia mutta inhoan raakaa kalaa, joten voin hyvin jatkaa sushin syömistä niin kuin ennenkin, eli kasviksilla ja vähän katsoen paljonko merilevää tulee mukana.
Listeria & riskielintarvikkeet
https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/el…
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos tekisit itse, ainakin kotimaisista, pastöroiduista aineksista?
Subway käyttää mm. thaimaalaista broileria eikä laatu ole päätähuumaava muutenkaan. Majoneesissa tosiaan on yleensä raakaa kananmunaa ja ruokamyrkytysriski se onkin, vaikkakin Suomessa melko pieni.
Nyt valot päälle. Kaupalliset majoneesti tehdään pastöroiduista kananmunakeltuaisista, joskus jopa keltuaisjauheesta. Suurin osa majoneeseista säilyy huoneenlämmössä, kun purkki on avaamaton. Siellä mitään raakaa munaa ole joukossa.
Ennemmin olisin huolissani siitä, että ne soosit on avoinna purkeissa ties kuinka kauan, mutta voihan sitä ottaa vaikka vaan öljyä sinne oman leipänsä väliin..
Kannattaa lukea ajankohtaisia uutisia, etenkin ulkomailta. Subwayn tonnikala ei ole tonnikalaa nähnytkään, se on jotain muuta, ja keinotekoista. Tästä on jopa iso juttu meneillään USA:ssa. Lihat tulevat muualta kuin Suomesta, jostain kaukaa, ovat yhteen aikaa tulleet Irlannista jossa oli hullun lehmän tautia.
Subwayn aiempi merenelävät-täyte oli feikkiä sekin, majoneesia ja turskanhilettä. Kanapalat tulevat Aasiasta ja Subwayn patonki ei ole patonki vaan sokeripulla, jossa on valtavasti sokeria. Subwayn juustot ovat nekin kyselyn alla. Mitä niissä oikeasti on.
Entä ne erilaiset "patongit" joista saat valita. Samaa pullaa kaikki, takahuoneessa pyöritellään jäisinä Suomeen tuotujen pitkojen päälle joko jotain siemeniä tai muuta hämäävää, jotta olisi erinäköisiä valittavia. Entä kylmäkuljetuskustannukset jostain mantereen reunoilta? Suomesta ei hankita edes kalusteita, rekvisiittaa tai valaisimia. Ei mitään. Korkeintaan jotain salaatinlehtiä, tomaattia, kurkkua.
Koska joku tekisi vastaavan suomalaisen rehellisen ja terveellisen version Subwaysta. PicNicin "subit" ovat niin sitkoisia, että hampaat ovat irrota kun sitä patonkia jäystää.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:34"]Jos subiin tulee juustoa, siinä on listeriariski koska se ei ole kovaa juustoa.
Kaikki subit eivät muuten käy uunissa eikä sellainen pikainen lämmitys tapa ainuttakaan pöpöä, päinvastoin.
[/quote]
No just. Täällä taas mamma kelle se raskaanaolo todella taitaa olla vaikeeta.