Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Merkkituotefriikit: Ostatteko hetken mielijohteesta vai harkinnan mukaan?

Vierailija
16.05.2014 |

Myönnän että rakastan kaikkea mikä liittyy muotiin ja tyyliin, ja pidän ennen kaikkea merkkilaukuista, -kengistä, ja arvokoruista tyylikkäiden jakkujen ja laadukkaiden neuleiden lisäksi, mutta olisin kysynyt teiltä muilta samaa "harrastavilta" että millainen ostelumentaliteetti teillä on?

Ostatteko vai peräti haalitteko näitä hetken mielijohteesta kun näette liikkeessä esillä, jollain henkilöllä livenä esim. kadulla, jollain henkilöllä jossain blogissa vai julkkiksella muotilehdessä? Vai harkitsetteko ostoksia pitempään, ja siksi koska olette aina pitäneet jonkin tuotteen ulkonäöstä, tai väristä tms, eli ette osta sen takia koska muillakin on?

Käytättekö kaikkia ostoksia ahkeraan vai pidättekö niitä koristeena ja käytätte vain erikoistilanteissa, vai onko teissä sellaisia jotka eivät enää ostamisen jälkeen oikein "uskalla" tai "raaski" käyttää? Tunnen nimittäin yhden tällaisen tapauksen jolla vaikka mitä hienoa asustetta mutta ei uskalla käyttää koska ne saattaisivat kulua.... vaikka rahathan siinä vain kuluu eikä mikään muu.

Kun pääsin parempipalkkaiseen työhön vuosia sitten niin ostelin vähän miten sattuu ja yleensä jos näin jollain julkkiksella telkkarissa tai sarjassa niin innostuin, mutta olen myynyt suurimman osan niistä pois ja noin kolmen vuoden ajan olen harkinnut ostoksiani pidempään, eli lukenut netistä kokemuksia, katsonut kuvia että millaisiksi tuotteet saattaneet mennä käytössä, tämä myös siitä syystä että merkkituotteiden laatuun ei enää ehditä kiinnittämään niin paljon huomiota kuin aiemmin joten haluan saada rahoille vastinetta ja koska käytän kaikkea mitä ostan niin haluan että ne myös kestävät kulutusta ettei niitä tarvitse kamalasti varoa, vaikka en koskaan laittaisi laukkujani vaikkapa likaiselle lattialle tai kostealle nurmelle. Pyrin ostamaan hieman valtavirrasta poikkeavaa ja katselen sellaisia ulkomaisia merkkejä jotka eivät ole vielä löytäneet tietään tänne pohjoiseen saakka.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostan mitä haluan. joitain käytän vain spesiaalitilaisuuksissa, joitain lähes päivittäin. en ole ollenkaan harkitsevaa tyyppiä. onneks on rahaa.

Vierailija
2/6 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 12:50"]

ostan mitä haluan. joitain käytän vain spesiaalitilaisuuksissa, joitain lähes päivittäin. en ole ollenkaan harkitsevaa tyyppiä. onneks on rahaa.

[/quote]

öö tota luitko edes kysymystä, että miksi ostat sitä mitä ostat ? julkkisten takia vai jonkun blogin perässä ??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen ekalla kierroksella vähintään 2 vkoa ja laitan kuvat niistä tuotteista muistiin jonnekin. Teen tuotteille kategoriat eli alle 100e tuotteet, 100-499e tuotteet, 500-999e tuottet ja yli 1000e tuotteet.

Saatan nähdä niitä muotilehdissä, julkimoilla tai kun matkustamme jonnekin ulkomaille kaupunkilomalle niin jollain luonnossa. Yleensä kiinnitän silloin huomiota koko asukokonaisuuteen että sivuaako yhtään minun tyyliäni.

Jos jotkut niistä potentiaalisista tuote-ehdokkaista eivät enää kiinnosta 2 vkon jälkeen niin karsin niiden kuvat. Pikkuhiljaa vähenee.

Jos kyseessä tonnin laukku niin on jo mietittävä tarkemmin minkä asujen kanssa tai muiden hankintojen kanssa se käy yhteen. Jotkut tuotteet ovat listalla 5 päivää, mutta pari tuotetta ollut kohta 2 vuotta eli ne tulen todennäköisesti hankkimaan tämän vuoden aikana :-)

Vierailija
4/6 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 ostaa mitä itseään miellyttää, en lue blogeja, enkä seuraa julkkiksia. ja kun jotain ostan, en sitä koskaan myy. olen nyt jo antanut joitain kamoja tyttärille.

Vierailija
5/6 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen melkein kaikkia ostoksia nykyään pitkään. Koska olen keskituloinen ja minulla on muitakin kiinnostuksen kohteita kuin muoti, minulla on vaatebudjetti, josta ei luisteta. Lisäksi panostan tiettyihin tuotteisiin muita enemmän.  Esimerkiksi jos tarvitsen talvitakkia, ostan mielummin itseäni miellyttävän 450 euron takin, ja säästän sitten muussa muutaman kuukauden kuin 150 euron takin ja kaksi samanhintaista t-paitaa. Heräteostoksia teen korkeintaan alennusmyynneistä. 

Olen visuaalinen ihminen, ja haaveilin lapsena muotisuunnittelijan tai -piirtäjän urasta, joten vaateinspiraationi voi tulla aika erikoisistakin lähteistä. Eli siis minun ei tarvitse nähdä vaatetta inspiroituakseni. Taide ja arkkitehtuuri ovat suoria inspiraation lähteitä, paikat,  musiikki jne. voivat vaikuttaa välillisesti.   Mutta nykyään suorin  inspiraationlähde ovat nettikaupat. Minulla on kännykällä varmasti tusinan eri kaupan sovellus, joita tykkään selailla luppoaikoina, tai kun haluan rentoutua. Pinterest on erittäin kätevä, ja minulla voi siellä samalla taululla olla vaikka 18 eri mustaa bleiseriä. 

Bloggaajien ja julkkisten puketumisella saattaa olla minuun myös käänteinen vaikutus. Olen mm. se henkilö, joka on joissain ketjuissa kertonut säästäneensä (sileäläppäistä) Boy Chanelia varten, mutta joka ei ihan nyt sitten kuitenkaan taida olla tätä elämänsä ylivoimaisesti kalleinta hankintaa tekemässä, koska ensin laukku alkoi näkyä jokaisen fashionistan, ja nyt useiden bloggaajien olkapäällä. Boy-rahasto meni osittain matkaan, ja tällä matkalla tulin tulokseen, että vaikka laukuista tykkään, niin luultavasti minkään laukun ostaminen ei tule tuottamaan minulle niin suurta mielihyvää, että sellaiseen yli kuukauden nettopalkkaani laittaisin. Tämän hetkinen laukkuhaaveni on varsin vaatimatommasti noin 400 euron hintaluokkaa, ja tulisi arkikäyttöön. Sitä hankintaa ennen listalla ovat kyllä vielä kunnon ulkoilutakki - jota en sinänsä pidä muotiostoksena - ja myös eräät tietyn merkin kengät. 

Vierailija
6/6 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetken mielijohteesta. Aina. En kyllä ikinä niin että olisin nähnyt jonkun päällä, selaan nettikauppoja ja kivijalkaliikkeitä, ja ostan kun jotain omantyylistä osuu kohdalle.

Jos joku on todella kiva, ostan sen kaikissa väreissä. Usein kyllä niin että ostan ensin yhdessä ja palaan ostamaan muutkin värit.