Tietääkö joku amerikkalaisista etunimikäytännöistä?
Jos henkilön oikea, virallinen nimi on esimerkiksi Daniel, mutta kaikki kutsuvat sitä Daniksi tai Dannyksi, miten minun, ennestään tuntemattoman ihmisen pitäisi kutsua häntä? Henkilö itse esittelee itsensä Daniksi tai Dannyksi, vaikka oikea nimi on Daniel? Nimikortissa lukee Dan tai Danny, postia pitää lähettää henkilölle Dan tai Danny jne. Mikä virka sillä Daniel-nimellä on?
Tuntuu kummalliselta, että annettaisiin pojalle nimeksi Timo, mutta kaikki kutsuisivat Timpaksi ja virallisessa käyntikortissakin lukisi Timppa Jokajamppa.
Kommentit (3)
Tuntuu siltä, että kaikilla on erikseen joku virallinen nimi ja kutsumanimi. Onko näin ja mikä virka sillä virallisella nimellä sitten on? Miksei suoraan voi antaa lapselle nimeksi sitä, miksi sitä kutsutaankin? Esimerkiksi Bill (William) tai Tim (Timothy), Cathy (Catherine).
ap
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:11"]
Tuntuu siltä, että kaikilla on erikseen joku virallinen nimi ja kutsumanimi. Onko näin ja mikä virka sillä virallisella nimellä sitten on? Miksei suoraan voi antaa lapselle nimeksi sitä, miksi sitä kutsutaankin? Esimerkiksi Bill (William) tai Tim (Timothy), Cathy (Catherine).
ap
[/quote]
Kyllä aika monella näin on, eikä se ole pelkästään amerikassakaan. Esim. Espanjassa ja Italiassa on myös paljon sitä, että virallinen nimi on varsin pitkä ja hieno, mutta kutsumanimenä käytetään lyhempää versiota. Esim. espanjalaisen mieheni sisar on nimeltään Guadalupe, mutta Lupeksi häntä vaan on tapana kutsua.
Ihmiset vaan haluavat antaa lapselleen mielestään kauniin ja hienon nimen, mutta arkikäytössä usein se on liian pitkä tai juhlava, ja siksi on lempinimet.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 10:47"]
Jos henkilön oikea, virallinen nimi on esimerkiksi Daniel, mutta kaikki kutsuvat sitä Daniksi tai Dannyksi, miten minun, ennestään tuntemattoman ihmisen pitäisi kutsua häntä? Henkilö itse esittelee itsensä Daniksi tai Dannyksi, vaikka oikea nimi on Daniel? Nimikortissa lukee Dan tai Danny, postia pitää lähettää henkilölle Dan tai Danny jne. Mikä virka sillä Daniel-nimellä on?
Tuntuu kummalliselta, että annettaisiin pojalle nimeksi Timo, mutta kaikki kutsuisivat Timpaksi ja virallisessa käyntikortissakin lukisi Timppa Jokajamppa.
[/quote]
Toki jos hän esittelee itsensä lempinimellään, tai saat esim. käyntikortista tämän nimen tietoosi, sinun tulee käyttää myös sitä nimeä.
Voi näin olla muuallakin kuin Amerikassa, esim. omaa koko nimeäni harva edes tietää. Työsähköpostissani on lyhenne etunimestäni, samoin käyntikortissani jne. En silti haluaisi vaihtaa virallista nimeäni, tykkään omastani, mutta se on vaan liian erikoinen ja ulkomaalainen että haluaisin sitä arjessa käyttää.