Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanottujen työkaverit: pidättekö yhteyttä?

Vierailija
16.05.2014 |

Miten olette pitäneet yhteyttä työkaveriin, joka sai kenkää?

Kysyn, koska sain itse potkut yt-neuvottelujen päätteeksi "tuotannollisista ja taloudellisista syistä".

Akuuttien "tsemppiä"-viestien jälkeen ei ole kuulunut edes läheisimmistä työtovereista mitään. Ja aikaa irtisanomisesta nyt vuosi.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä yhteyttä. Ei ne enää ole työkavereita.

Vierailija
2/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki jos siitä on hyötyä. Työkaverit eivät ole ystäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se vähän riippuu siitä, millaiset suhteet ovat olleet. Pitääkö ylipäänsä entisiin työkavereihin yhteyttä vai ei. Työkaverit ja kaverit on yleensä erikseen, mutta toki muutamasta työkaverista on tullut läheisempi ystävä, jolloin luonnollisesti muutenkin pidetään yhteyttä vaikka ollaan vaihdettu työpaikkoja (kuka mistäkin syystä).

Meillä on ollut työpaikan "luokkakokouksia" joskus kun aikoinaan oltiin yrityksen perustamisvaiheessa, mutta olen huomannut että irtisanotut eivät niissä käy... Eli kovin moni ei itse halua pitää enää yhteyttä yrityksen työntekijöihin, koska muistot ovat ymmärrettävästi niin huonoja. Parempi kääntää vaan seuraava sivu!

Vaikka on mulla FB-kavereina muutamia tällaisia irtisanottuja ex-kollegoita ja siellä kuulumisia kyllä vaihdetaan, mutta varsinaisesti ystäviä emme ole.

Vierailija
5/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:46"]

No se vähän riippuu siitä, millaiset suhteet ovat olleet. Pitääkö ylipäänsä entisiin työkavereihin yhteyttä vai ei. Työkaverit ja kaverit on yleensä erikseen, mutta toki muutamasta työkaverista on tullut läheisempi ystävä, jolloin luonnollisesti muutenkin pidetään yhteyttä vaikka ollaan vaihdettu työpaikkoja (kuka mistäkin syystä).

Meillä on ollut työpaikan "luokkakokouksia" joskus kun aikoinaan oltiin yrityksen perustamisvaiheessa, mutta olen huomannut että irtisanotut eivät niissä käy... Eli kovin moni ei itse halua pitää enää yhteyttä yrityksen työntekijöihin, koska muistot ovat ymmärrettävästi niin huonoja. Parempi kääntää vaan seuraava sivu!

Vaikka on mulla FB-kavereina muutamia tällaisia irtisanottuja ex-kollegoita ja siellä kuulumisia kyllä vaihdetaan, mutta varsinaisesti ystäviä emme ole.

[/quote]

Piti lukea siis "joskus kun aikoinaan oltiin yrityksenperustamisvaiheessa tosi tiivis porukka"...

Vierailija
6/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vietä työkaverieni kanssa vapaa-aikaa silloinkaan kun he ovat töissä, eikä asia muutu kun he jäävät pois töistä. Ei ole tarvetta ottaa yhteyttä, ellei sit tule vastaan esim joku mahdollinen yhteinen bisnes, työkeikka tms. Parin harvan kanssa on syntynyt satunnainen kaverisuhde, heihin toki ollaan yhteydessä samaan tahtiin muutenkin.

Vierailija
7/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä entisiin tai nykyisiin kolleegoihin yhteyttä, elleivät satu olemaan myös muuten kavereita. Joku facebook kaveruus ehkä käy, mutta tämäkin ainoastaan entisen kolleegan kanssa

Vierailija
8/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:41"]

[/quote]

Joskus kyllä työkaveristakin voi tulla ystävä.

Onnea muuten valitsemallesi "toki jos siitä on hyötyä" -tielle! Toivonpa että joskus joudut punnitsemaan onko sinusta "hyötyä".

Vierailija
9/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos joku työkavereista on oikeasti läheinen ystävä, toki sitten. Muuthan ovan vain työkavereita, jotka eivät ole enää kavereita, jos eivät ole samassa työpaikassa. Siis toki voi kaupungilla moikata ja kysellä kuulumiset, jos sattumalta törmää mutta ei kyllä muuten entisiin työkavereihin pidetä yhteyttä. Työkaverithan on nimenomaan TYÖkavereita, oikeat ystävät on yleensä muista yhteyksistä 

Vierailija
10/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:36"]

Kysyn, koska sain itse potkut yt-neuvottelujen päätteeksi "tuotannollisista ja taloudellisista syistä".

Akuuttien "tsemppiä"-viestien jälkeen ei ole kuulunut edes läheisimmistä työtovereista mitään. Ja aikaa irtisanomisesta nyt vuosi.

[/quote]

Tässä näkee miten kylmää meno on. Usean vuoden ajan rinnalla työskennellyt voi yhtäkkiä vaan kadota eikä se ketään kiinnosta. Onneksi tämän tietää niin ei shokeeraa jos sattuu tapahtumaan jatkossa..

Vierailija
11/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:54"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:41"]

[/quote]

Joskus kyllä työkaveristakin voi tulla ystävä.

Onnea muuten valitsemallesi "toki jos siitä on hyötyä" -tielle! Toivonpa että joskus joudut punnitsemaan onko sinusta "hyötyä".

[/quote]

En minä tätä tietä valinnut... kantapään kautta opittua. Ei ollut mukava huomata omaa hyötyarvoaan silloin joskus...

Vierailija
12/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 10:01"]

[/quote]

Tässä näkee miten kylmää meno on. Usean vuoden ajan rinnalla työskennellyt voi yhtäkkiä vaan kadota eikä se ketään kiinnosta. Onneksi tämän tietää niin ei shokeeraa jos sattuu tapahtumaan jatkossa..

[/quote]

Joo, karaisee. Jos ja KUN sattuu tapahtumaan jatkossa, eli PIAN.

Nimi. yyteet menossa taas

Vierailija
13/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, meillä on vuosittain kaksi yhteistä illallista jossa sekä poispotkitut, eläkkeelle jääneet ja vielä työsuhteessa olevat tapaavat. Olemme olleet löyhästi samassa organisaatiossa joskus ja olleet läheisiä töissä.

Vierailija
14/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:36"]

[/quote]

[/quote]

Tottakai se kiinnostaa ja vituttaakin. Mutta asialle ei voi mitään ja en näe järkeä väkisin pitää kenenkään yhteyttä, jos ei muuten olla ystävystytty. Töistä olen saanut todella hienoja kavereita, mutta 95% kolleegoista ovat olleet vain työkavereita.

Vierailija
15/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä paikassa, jossa vaihtuvuus on joka tapauksessa tavallista. Ei ole mitenkään erityisen järkyttävää, että joku jonka kanssa on tehnyt töitä, lähtee. On ihan päivänselvää, että pelkästään sen perusteella ei tulla henkilökohtaisiksi ystäviksi, että töitä tehdään yhdessä - niinpä privapuolella ei pidetä yhteyttä. Kuitenkin nämä ihmiset jäävät toki toisilleen verkostoksi, johon otetaan yhteyttä sitten kun joku yhteinen intressi tulee näkyviin: sopiva projekti, työkeikka joka voi olla joko yhteinen tai sellainen, mikä voisi toista kiinnostaa. Tai vastaavasti, jos itse on työttömänä ja haluaa kertoa, että etsii sen ja sen suuntaista duunia. Tavallaan tämä on juuri sitä, että "jos on hyötyä", mutta ei siinä mitään raadollista ole, se vain on näin. Ja homma on koko ajan vastavuoroista - tottakai kaikki punnitsevat koko ajan myös, onko minusta heille hyötyä. Ei siinä mitään ongelmaa ole. kyse ei ole minusta (tai heistä) ihmisinä, vaan kolleegoina.

Vierailija
16/17 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 10:01"]

[/quote]

[/quote]

Mä en kyllä näe tuossa nyt mitään kauheaa draamaa tai "kylmyyttä". Jos meiltä lähtee työkaveri ihan mistä tahansa syystä, niin ei sitä enää mitään yhteyttä sen ihmeemmin pidetä. Miksi juuri irtisanotun kanssa pitäisi väkisin vääntää teennäinen ystävyyssuhde, jos sellaista ei ole oikeasti ollut jo aiemmin?

Vierailija
17/17 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähtenyt monesta työpaikasta (usein sijaisuus on päättynyt, opiskelut alkaneet, minut on irtisanottu jne.) eikä minuun ole juurikaan yhteyttä pidetty. Joskus hyvänä pitämäni työkaveri on jopa vaihtanut kadulla puolta, ettei vaan joutuisi keskustelemaan kanssani. Enpä ole itsekään entisten työkavereitteni perään itkenyt. Yleensä työkaverit ovat työkavereita.

Tämän hetkisistä työkavereista varmaan yhden kanssa pidän jatkossakin yhteyttä vaikkemme työkavereita enää olisikaan, sillä olemme myös ystäviä. Toisen työkaverini kanssa olen ystävystymässä joten varmaan hänenkin kanssa olen yhteydessä myös jatkossa.

Kylmältähän se tuntuu, kun työkaverit jäävät taakse silloin kun työpaikkakin, mutta niin se vaan on. Uusia työkavereita tulee tilalle, ei ehkä samanlaisia mutta kuitenkin työkavereita. Tiedän, että tuskin enää saan nykyisiä työkavereita parempia työkavereita ja eroaminen näistä nykyisistä ei tule olemaan helppoa, mutta joskus sekin on edessä. He säilyvät kuitenkin muistoissani ja minäkin heidän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi