Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolainaa lyhennetty kahdessa vuodessa 31 100 euroa. Paljon? Vähän?

Vierailija
16.05.2014 |

Kuinka paljon teillä lyhenee asuntolaina vuodessa? 

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän.

Vierailija
2/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitä täältä kyselet. Riippuu tuloistasi, asunnon kokonais summasta ja sen varsinaisesta arvosta. Siitä oletteko maksaneet liikaa vai vieläkö sillä aiotte rahaa tehdä.

Ja jos se on kosteusvaurioinen ei millään ole mitään väliä paitsi terveydellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:21"]

Vähän.

[/quote]

Oho? Onko oikeasti? Mä olen luullut, että meillä lyhenee vauhdikkaasti, kun meillä laina lyhenee noin 1000 euroa kuussa. Päälle vielä marginaalit ja korot. Ja me sentään ollaan ihan keskituloisia, ei edes pienituloisia.

Meillä on siis lyhentynty noin 24 000 euroa kahdessa vuodessa.

Vierailija
4/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä brassaa turhaan.

Vierailija
5/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä, ap, varmaan tiedät itsekin.

Vierailija
6/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:24"]

Älä brassaa turhaan.

[/quote]

Mitä? Kysyn, miten muiden lainat lyhenevät. Onko tuo muiden lainoihin nähden paljon vai vähän. Mitä brassailemista siinä on?

ap

Vierailija
7/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:25"]

[/quote]

En ja siksi sitä kysynkin. 

ap

Vierailija
8/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aika saman verran, lyhennys on 1300 e/ kk. Olen ajatellut, että Se on ihan keskiverto? Lainaa on jäljellä 110 000, asunnon arvo noin 350 te.

Vierailija
9/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tosi hyvin! Meillä 4 vuodessa lyhennetty 40 000, eli kyllä tuo on jo hyvä :)

Vierailija
10/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:19"]

[/quote]Maksan keskimäärin 1500e/kk, ja siitä korkoihin menee alle 50e. Eli pikkuisen enemmän olen maksanut kuin te. Mä maksan lainaa yksin, joten mielestäni sama summa kahden (puhutte "meistä") maksettavaksi ei ole kovinkaan paljoa. Varmaan kuitenkin melko normi, jos on useampi lapsi ja/tai molemmilla pienipalkkaiset työt tai toinen hoitovapaalla tms.

Vierailija
11/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tosi hyvin. Me lyhennetään 'vaan' tonni kuyssa että jää 500-1000e kk säästöön mm yhtiön remontteja, ulkomaanmatkoja ja palkattomia lomia varten. Ylimääräisiä lyhennyksiä saa myös tehdä jos varaa.

Vierailija
12/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:19"]

[/quote]

Me olemme myös lyhentäneet nyt korkojen ollessa alhaalla tosi paljon lainaa. Meillä on lyhentynyt kahdessa vuodessa reilut 40 000euroa, ja vielä ensi vuoden aiomme lyhentää lainaa paljon, sen jälkeen vähemmän, koska lainapääomakin on jo pienentynyt niin paljon, että korkojen rajukaan nouseminen ei aiheuttaisi kriisiä.

Vierailija
13/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Ei oo hyvä olla noin tietämätön talousasioista, että täysin vilpittömästi kysyy, onko paljon vai vähän. Kyllä yksinkertaisenkin ihmisen pitäisi ymmärtää, että tuo on paljon.

Vierailija
14/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetön kysymys. Asuntolainat tuppaavat olemaan annuiteettilainoja, jolloin lyhennyksen osuus kk-erästä kasvaa laina-ajan loppua kohti. Lyhennyksen vuosittaiseen määrään vaikuttaa siis lainasumma, korko, laina-aika sekä se, kuinka pitkään lainaa on jo maksettu.

Ilman näitä tietoja kaikki arviot siitä, onko 31 100 euroa lyhennystä paljon vai vähän, perustuu pelkkään spekulaatioon eikä ole suhteutettavissa mihinkään.

Vierailija
15/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:26"]

[/quote]

ap

[/quote]

Naurettavaa, ap. Lapsen silmin asiaa ihmettelevä kysymyksesi on klassinen humble brag eli oman itsen kohottaminen muka viattomalla kysymyksellä tai muulla vastaavalla peitekeinolla.

Ne revi nyt pieni ilosi ihmisparka siitä, että saat rehennellä tällaisella asialla.

Vierailija
16/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:40"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:26"]

[/quote]

ap

[/quote]

Naurettavaa, ap. Lapsen silmin asiaa ihmettelevä kysymyksesi on klassinen humble brag eli oman itsen kohottaminen muka viattomalla kysymyksellä tai muulla vastaavalla peitekeinolla.

Ne revi nyt pieni ilosi ihmisparka siitä, että saat rehennellä tällaisella asialla.

[/quote]

No onpas sitä nyt herätty väärällä jalalla. Minulla ei ole tapana kysellä kavereiden raha-asioista tai puhua asuntolainoista sen tarkemmin. Siksi en osaa suhteuttaa omaa lainanlyhennysvauhtiani mihinkään. Tiedän, että Taka-Hikiän Perämetsästä saa satojen neliöiden hirsihuvilan 50 000 eurolla ja että yksiöstä Ullanlinnasta voi joutua pulittamaan 400 000 euroa. Eroja toki on, eikä eri lainat ole vertailukelpoisia. Siksi halusin täysin anonyymisti kysellä, millaisella vauhdilla muut täysin anonyymisti täällä esiintyvät henkilöt lyhentävät lainaansa.

Tämä lyhennysvauhti on meille maksimi. Tästä on varaa vain pienentää lainan takaisinmaksuerää, elleivät palkat nouse. Lainaa maksetaan vielä 15 vuotta.

ap

Vierailija
17/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:36"]

Ap. Ei oo hyvä olla noin tietämätön talousasioista, että täysin vilpittömästi kysyy, onko paljon vai vähän. Kyllä yksinkertaisenkin ihmisen pitäisi ymmärtää, että tuo on paljon.

[/quote]Millä logiikalla se on paljon? Keskipalkkainen ihminen tienaa Suomessa noin 3300 euroa, josta käteen jää noin 2200 euroa. Tästä lainaan 750e (+korot, eli nykytasolla joitakin kymppejä) ei ole mitenkään paljon. Tuota summaahan oli maksamassa kaksi ihmistä. Monella vuokralla asuvalla sinkulla on asumismenot huomattavasti isommat suhteessa palkkaan.

Vierailija
18/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka sanoi, ettei tuo paljon ei taida ymmärtää, että jos kk-erä vaikka 1500e, niin korko voi olla siitä esim. 400e ja silläkään ei päästä tuollaiseen lyhenemisvauhtiin.

Vierailija
19/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hei, hyvin menee!!!

Mitä sä oot mieltä mun tilanteesta: Mun auto maksoi 100 000€ paljon vai vähän??

;)

Vierailija
20/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä ap kysymyksen asettelu ja perustelut ovat aika hämmentäviä. Av on pullollaan näitä lainanlyhennys kyselyitä.

Mutta itse lyhennän lainaa 750 euroa + korot kuussa. Joten kahdessa vuodessa lyhennän lainaa 18 tuhatta. Mieheni lyhentää omaa lainaansa muistaakseni hieman pienemmällä summalla, joten yhdessä pääsemme samoihin lyhennyssummiin kuin ap.

Mielestäni meidän lyhennysmäärät ovat suhteutettu sopivasti meidän tuloihin. Enkä pidä niitä lyhennys vauhtiamme hyvänä tai huonona, vaan sopivana. Ja meidän tilannetta ei voi suoralta kädeltä verrata ap:n tilanteeseen.