Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mummojen on vaikea tajuta että meidän kodin säännöt

Vierailija
16.05.2014 |

on meidän kodin säännöt, piste. Hänen kotonaan sitten omat säännöt.

Saattaa tulla kylään ja sanoa meidän 2,5 vuotiaalle että sisällä ei saa juosta. Kyllä meillä muuten saa kun tilaa on käytävää riittää. Ei saa liikuskella mitenkään päin (kuperkeikkoja, hyppiä musiikin tahtiin) ettei käy mitään vahinkoa, esim. lyö päätään. Mummo ei tunnu tajuavan että on liikunnallinen lapsi, käydään ulkona säännöllisesti mutta virtaa riittää. Suuttui kun sanoin että meidän Liisa ei oo mikään Veera (siskoni lapsi ja mummin silmäterä) joka vaa istuu paikoillaan. 

Miten mä saan sen ihmisen päähän taottua tämän? Lapsi on ihan ihmeissään kun mummi tulee ja sanoo toista kun äiti ja isi antaa luvan. Mummille kun sanoo että kyllä meillä saa juosta niin sanoo kauhuissaan että no ei saa sisällä juosta!

Lapsi haluaa tehdä kuperkeikkoja, tanssia, hyöriä ja pyöriä, mummin mukaan tämä on ihan turhaa liikkumista. Eikä tajua miksi lapsi ei halua istua potalla tuntikausia... -_-

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sen säännöt, ketä on sillä hetkellä vastussa lapsesta. Jos esim. mummo hoitaa niin on mummon säännöt. Lapset on myös kasvatettu siihen, että on erilaisia tapoja toimia.

Vierailija
22/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18. Mä luulen ettei kukaan kiellä sitä ettäkö mummolassa on eri säännöt, sehän vähän kuuluu mummolaan. Mummolassa saa herkkuja ja kaikkia erikoisjuttuja ja tottahan toki siellä on erilaiset säännötkin. Osa pitää kuria ja osa on liiankin lepsuja. Mä en ole ikinä puuttunut mummolassa mummon sääntöihin, miksi mummo saa puuttua meidän kodissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu hyviin tapoihin, ettei sisällä juosta ja kiljuta. Missä lapsi oppii olemaan hiljaa ja muita häiritsemättä, jos ei kotonaan? Ei ihme, että suomalaislasten käytöstavat on niin hukassa ja kouluissa on jatkuvasti ongelmia. vanhemmat eivät jaksa kasvattaa.

Vierailija
24/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:36"]

On se. Jos vanhemmat eivät kiellä kotona juoksemista ja hallittua riehumista, niin se tarkoittaa kuperkeikkoja rappusissa ja murtuneita luita. =D

Kyllä osaan palsta mammoista voi AINA luottaa.

[/quote]

En ole koskaan vielä tavannut polilla rauhallista lasta, joka olisi riehuessaan satuttanut itsensä. Kyllä ne on aina niitä temperamenttisia.

Vierailija
25/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kasvattanut 3 lasta. Kotona on saanut riehua ja kiljua, yksikään heistä ei ole ollut polilla. Olen myös kasvattanut heidät kunnioittamaan muiden yksityisyyttä, ikinä ei ole tarvinnut ravintolasta tai juhlista poistua sen takia etteikö mun lapset ole osanneet käyttäytyä.

Silti mun mielestä liiallinenkin kuri on liikaa. Jos mummolassa ollaan kuin kirkossa, niin mitä se kertoo lapselle? Meinaatteko, että jos mummi haluaa lapset yökylään, niin lapset oikeasti jaksavat koko ajan vain istuskella paikoillaan, askarrella rauhallisesti ja katsoa telkkaria? Eivät saa innostua mistään kovaäänisesti, juoksemisesta alkaa heti huuto, irtotyyny tai viltti, kun tippuu liukkaalta nahkasohvalta putipuhtaalle lattialle, niin siitäkin sätitään lasta ja viedään tyyny pois.

En mä usko, että kenenkään lapset viihtyvät tuollaisessa ympäristössä ja ne jotka pakotetusti ovat sellaisessa, niin tulevat jossain vaiheessa kapinoimaan ja kovaa.

Vierailija
26/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:08"]

Onpas teillä hirveitä penskoja, juoksevat ja riekkuvat pitkin poikin ja jos joku yrittää sanoa, että voi kohta sattua jotain, ollaan loukkaantunutta ja välit poikki. Kyllä 2,5 v on vielä niin pieni, ettei osaa arvioida vaikkapa juoksuvauhtia tai kuperkeikantekopaikan turvallisuutta. 

[/quote]Hä? Jos lapsi tekee kuperkeikan väärässä paikassa, hän oppii siitä loppuiäkseen että mitä ei kannata tehdä. Parempi nämä asiat on oppia siinä vaiheessa kun kolhut eivät aiheuta pahoja vammoja. Ja jos lapsi on juossut jo 12kk ikäisenä, hän osaa kyllä mainiosti säädellä vauhtiaan.

Vierailija
27/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:54"]

Mä olen kasvattanut 3 lasta. Kotona on saanut riehua ja kiljua, yksikään heistä ei ole ollut polilla. Olen myös kasvattanut heidät kunnioittamaan muiden yksityisyyttä, ikinä ei ole tarvinnut ravintolasta tai juhlista poistua sen takia etteikö mun lapset ole osanneet käyttäytyä.

Silti mun mielestä liiallinenkin kuri on liikaa. Jos mummolassa ollaan kuin kirkossa, niin mitä se kertoo lapselle? Meinaatteko, että jos mummi haluaa lapset yökylään, niin lapset oikeasti jaksavat koko ajan vain istuskella paikoillaan, askarrella rauhallisesti ja katsoa telkkaria? Eivät saa innostua mistään kovaäänisesti, juoksemisesta alkaa heti huuto, irtotyyny tai viltti, kun tippuu liukkaalta nahkasohvalta putipuhtaalle lattialle, niin siitäkin sätitään lasta ja viedään tyyny pois.

En mä usko, että kenenkään lapset viihtyvät tuollaisessa ympäristössä ja ne jotka pakotetusti ovat sellaisessa, niin tulevat jossain vaiheessa kapinoimaan ja kovaa.

[/quote]

Jos lapsi ei osaa olla mummolan sääntöjen mukaisesti, ei hänen paikkansa ole mummolassa! Ihan sama muunkin yhteiskunnan kanss: jos et osaa olla ihmisiksi koulussa, et mene sinne vaan suljettuun laitokseen, jossa opetellaan olemaan ihminen eikä kaiken ottava eläin.

Vierailija
28/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 ei siis ymmärrä lukemaansa? Sun mielestä on väärin, jos sohvan selkänojalla oleva viltti tippuu lattialle, kun lapsi istuu siinä? Se on eläimellistä käytöstä? 

Mä en voi muuta kuin sääliä sun lapsia. Tai oikeastaan toivon ettei sulla niitä ole.

By the way, mun lapset osaavat käyttäytyä koulussa, jopa pojasta tulee vain hyvää palautetta.

Vierailija
29/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 10:13"]

27 ei siis ymmärrä lukemaansa? Sun mielestä on väärin, jos sohvan selkänojalla oleva viltti tippuu lattialle, kun lapsi istuu siinä? Se on eläimellistä käytöstä? 

Mä en voi muuta kuin sääliä sun lapsia. Tai oikeastaan toivon ettei sulla niitä ole.

By the way, mun lapset osaavat käyttäytyä koulussa, jopa pojasta tulee vain hyvää palautetta.

[/quote]

Mun lapset osaa käyttäytyä jopa kotona, ei vain koulussa! Jos sohvalla oleva huopa putoaa lattialle, meillä lapsi osaa nostaa sen takaisin eikä potki sitä lattialla edestakaisin. Sinun lapsesi ei samaan kykene, vaikka miten tulee hyvää palautetta.

Vierailija
30/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Tuskin osaavat. Sä vain vääristelet. Mä en ole missään kirjottanut, että mun lapsi ei osaisi nostaa sitä vilttiä ja alkaisi potkiskelemaan sitä. Sitä paitsi jos viltti tippuu selkänojalta, niin eihän sitä edes pääse potkiskelemaan, idiootti!

Jos mummi on paikalla moisen eläimellisyyden tapahtuessa, niin lapsi ei edes kerkiä reagoimaan siihen, kun mummi on jo nostanut viltin säkättäen ylös.

Onko sulla oikeasti noin paha olla? Että keksimällä keksit koko ajan kirjoituksista jotain pahaa sanottavaa ja vääristelet kaikkea mahdollista?

Mä en edes haluaisi, että mun lapset ovat jotain sätkynukkeja. Meillä saa kotona nauraa, itkeä ja huutaakin kovaan ääneen. Lapset saavat jopa kuunnella musiikkia kovalla. Ajatella! Ja voitko ajatella, että kun mä näen kasvatukseni hedelmät, niin teidän olleeni hyvä kasvattaja ja erittäin hyvä äiti.

Vierailija
31/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:17"]

Minä taas ihmettelen sitä, miksi mummolassa ei voi olla mummon sääntöjä, hän siellä asuu. Lastenlasten käynnit ovat yhtä tuskaa, koska mitään ei saa kieltää, ettei olisi hirviömummi. Lapset menee makuuhuoneeseeni, löytää lääkepurkit ja tyhjentää ne - tosin ei varsinaista vaaraa, ei niissä ollut kuin kalkkitabletteja ja C-vitamiinia, mutta silti. Ovi kiinni, lääkkeet lukkojen takana piilossa ja silti pitää mennä etsimään. Eikä lastenlasten äiti millään ennätä omiensa perään katsomaan, kun "täällä on sun säännöt".

[/quote]

Meilläkin on taisteltu "mummolan säännöistä" :(

Kun esikoinen oli vielä pieni, ja mummo halusi kovasti häntä hoitaa, yritin kertoa hänelle niistä toimintatavoista jotka ovat lapselle tuttuja ja kyselin millaisia sääntöjä mummolla on omassa kodissaan ja miten meidän pitäisi nämä ottaa lapsen kasvatuksessa huomioon.

Mummo oli tiukasti sitä mieltä että "mummolassa ei ole mitään sääntöjä, ja lapsen on vaan totuttava siihen että eri paikoissa on erilaisia sääntöjä". Aika pitkään näistä kinattiin, mutta mummo sanavalmiina ihmisenä voitti kiistan. Sen mukaan sitten elettiin. Eli mummolassa ei saanut olla sääntöjä.

Kotona tämä mummolan säännöttömyys näkyi siten, että aina mummolavierailujen jälkeen pieni kokeili onko säännöt vielä kotona olemassa.

Vaan sitten kun lapsia tuli lisää ja he kasvoivat isommiksi, alkoi äitini minulle meuhkaamaan "sinun pitää opettaa noille lapsille että mummolassakin on säännöt". Minä olinkin yhtäkkiä suuri pahis kun en ollut osannut lapsille mummolan sääntöjä.

Vierailija
32/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selität pienelle lapselle, että kotona saa juosta, mutta ei muiden kodeissa, kirjastossa, kaupoissa, junassa jne? Eilen meinasi käydä todella pahasti Prismassa, kun joku lapsi juoksi toinen kintereillään vauhdilla hedelmäosaston läpi. Sain just vedettyä kärryt takaisin, kun olin menossa eteenpäin.  Minulla oli vauva kyydissä. Ja onneksi joku mies huusi, että VARO!

Vierailija
33/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saa sisällä riehua :)

Aina on riittänyt piha sille touhulle. Ja onhan siellä ulkona enemmän tekemistä kuin sisällä. Saa kiivetä puuhun, tehdä hiekkalinnoja, pomppia trampalla, pelata pellolla jalkapalloa jne.

Joten ei, meillä ei saa juosta tai riehua yksikään lapsi sisällä :) Hyvin ovat vieraatkin sen oppineet. Ääntä tässä talossa riittää muutenkin neljän lapsen kanssa :)

Vierailija
34/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 09:08"]

Onpas teillä hirveitä penskoja, juoksevat ja riekkuvat pitkin poikin ja jos joku yrittää sanoa, että voi kohta sattua jotain, ollaan loukkaantunutta ja välit poikki. Kyllä 2,5 v on vielä niin pieni, ettei osaa arvioida vaikkapa juoksuvauhtia tai kuperkeikantekopaikan turvallisuutta. 

[/quote]

Mun mielestä juokseva lapsi ei ole mikään hirveä penska. Ja mulla on siis itsellä hyvin rauhallinen 2,5-vuotias poika.

Meillä on muuten niin päin, että mummolassa saa juosta sisällä, koska siellä on tilaa. Meillä kotona ei ole tilaa (pienet huoneet), mutta lapsi ei kyllä edes yritä juoksennella kotona.

Just vähän aikaa sitten Ylen sivuilla oli uutinen, jossa muistutettiin, ettei lapsia saa kehua pelkästään siitä, kun he istuvat hiljaa tekemässä jotain. Lasten kuuluu saada purkaa energiaa ja oppia liikunnalliseksi, eikä se oikein toteudu, jos he saavat kiitosta vain hiljaa istumisesta.

Vaikka meillä lapsi ei juoksekaan kotona sisällä, kyllä mä joudun jatkuvasti kaupoissa ym. muistuttamaan siitä, että ei saa juosta päättömästi ja törmäillä ostoskärryllä. Semmoista se on pienen lapsen kanssa.

Vierailija
35/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut lapsena tehdä sisällä juuri mitään. En voidella leipää, en pakata koulureppua, en välillä edes syödä itse, en mitään. Ettei vain ruoan tai levän muruja tipu lattialle tai kirjoja laiteta jotenkin väärin reppuun. Vaatteet piti pukea ainoastaan kylpyhuoneessa ja niin hitaasti etteivät pölyä... Joten voitte uskoa miten kauhuissaan äitini on kun lapseni auttaa ruoan laitossa tai leikkii vapaasti ja saa olla LAPSI. Huoh.

Vierailija
36/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tällaiset ap:n kuvaamat "luonnonlapset" olikin vasta ihania kun aloittivat pk:ssa. Yritä siinä sitten tavuttaa lapselle, ettei sisällä juosta ja jumpata ja että ruokakin syödään pöydässä..

Vierailija
37/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 10:34"]

En saanut lapsena tehdä sisällä juuri mitään. En voidella leipää, en pakata koulureppua, en välillä edes syödä itse, en mitään. Ettei vain ruoan tai levän muruja tipu lattialle tai kirjoja laiteta jotenkin väärin reppuun. Vaatteet piti pukea ainoastaan kylpyhuoneessa ja niin hitaasti etteivät pölyä... Joten voitte uskoa miten kauhuissaan äitini on kun lapseni auttaa ruoan laitossa tai leikkii vapaasti ja saa olla LAPSI. Huoh.

[/quote]

Tuohan on ollut sairasta! Sinusta on kuitenkin mitä ilmeisimmin tullut suhteellisen normaali :)

Vierailija
38/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 10:34"]

[/quote]

Tuohan on ollut sairasta! Sinusta on kuitenkin mitä ilmeisimmin tullut suhteellisen normaali :)

[/quote]Kiitos myötätunnosta :) Ja kyllä, vastoin kaikkia odotuksia luulen olevani aika normaali :) ja nuo esimerkit olivat vielä kevyimmästä päästä. Äitini vaikeat neuroosit ahdistavat edelleen, mutta pärjään kun näemme harvoin ja emme anna mieheni kanssa mummon vaikuttaa elämäämme liikaa.

Vierailija
39/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 10:35"]

Nämä tällaiset ap:n kuvaamat "luonnonlapset" olikin vasta ihania kun aloittivat pk:ssa. Yritä siinä sitten tavuttaa lapselle, ettei sisällä juosta ja jumpata ja että ruokakin syödään pöydässä..

[/quote]

Hah, sinulla ei kyllä taida olla kovin paljon kokemusta lapsista!

Nuo mainitsemasi asiat kuuluvat normaaliin kasvatukseen ihan jokaisen lapsen kohdalla, eivät ne ole mitään extremeä jota harjoitetaan vain äärimmäisen villien ja huonosti kasvatettujen lasten kanssa.

Ihan sama miten lasta on kasvatettu, aika kummallista on jos lasta ei toisinaan tarvitse muistuttaa käytöstävoista, riehumisesta, riitelystä jne. Huolestuttavampaa on jos lapsi ei ikinä uskalla uhmata ja koetella rajoja, sillä se on tärkeä osa kasvamista!

Vierailija
40/42 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisko siitä että mummona tulee aremmaksi?

Toisen lasta myös varjelee enemmän kuin omatekemää.

Alan olla mummoiässä ja vahdin siskoni lapsenlasta 2v syvässä mökkirannassa pari tuntia ja oli ihan loppu. Sanoinkin että jos joskus saan omia lapsenlapsia  ovat nämä kypärät päässä jääkiekkovarusteissa leikkikehässä koiran fleksissä koko ajan ettei vaan mitään satu.

Omat ovat kyllä saaneet riehua ja heittää kuperkeikka puusta.