Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

16v tyttärellä matala verenpaine ja rytmihäiriöitä, kilpirauhasarvot ok- lääkärin mukaan tuollaista oireilua on anorektikoilla mutta tyttö ei ole alipainoinen

Vierailija
20.12.2020 |

Palataan kuulemma asiaan joulun jälkeen!
Olen huolissani ja on semmoinen olo että voiko tämä nyt mennä näin. Että "sun tyttärelläsi näyttäisi olevan anoreksia muttei kuitenkaan ole anoreksia, palataan asiaan"

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan jodin puute voi aiheuttaa myös hyvinkin epämääräisiä oireita.

Vierailija
22/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse veisin jollekin hyvälle yksityiselle sisätautilääkärille. Julkisella asiat venyy herkästi ja kaikkea ei aina tutkita heti. Etenkin jos lääkäri on saanut päähänsä syömishäiriön eikä muita juttuja suostu enää aattelee. Yksi käynti yksityisellä sisätautilääkärillä ja häenlt lähete laaja-alaisiin verikokeisiin niin varmasti sekin jo riittää valottamaan tilannetta edes vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elektrolyytit päin vttua?? Käske tarkistaa suolat ja kalium heti. Ihan normaalipainoinen voi kuolla siiheb, että veriarvot menee päin helvataa. Suurin virhe koskaan on ajatella, että syömishäiriöt ovat ongelma vain jos on luuranko. Bulimikot on esim yleensä normipainoisia ja kuolevat silti syömishäiriöön.

Vierailija
24/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä nämä rytmihäiriöt on? Niitä ku on monenlaisia. Mulla on aina ollut matala verenpaine, kulkee suvussa. Kalpea oon ollu koko elämäni. Mulla svt rytmihäiriö.

Mutta kannattaa tarkistaa hb ja ferritiini. Matala hb voi aiheuttaa tykytyksiä.

Vierailija
25/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pernisiöösi anemia.

Vierailija
26/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän alhaisella verenpaineella ja rytmihäiriöillä ole välttämättä mitään tekemistä toistensa kanssa. Itselläni rytmihäiriöt (SVT) johtuvat liioista hermoradoista sydämessä eli rakenteellisesta viasta. Katetriablaatioilla voisi yrittää korjata mutta en halua siihen ellei tilanne pahene. Nyt kohtauksia noin viisi kertaa vuodessa.

Vierailija
27/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan jodin puute voi aiheuttaa myös hyvinkin epämääräisiä oireita.

Kyllä, tarkistuttaisin ferritiinin, jodin ja kilpirauhasarvot. Huom. TSH:n tulee olla max 1-2 (viitearvo liian korkea). Ferritiinin tulee olla noin väh. 40-60. Itselläni tuli samoja oireita kilpirauhasen vajaatoiminnassa yhdistettynä raudanpuutokseen (hg normaali, ferritiini vähän yli 10).

Vierailija
28/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan lääkärit pitää törkeän korkeita arvoja normaalina. Verenpainetauti on uusi normaali. Matalan verenpaineen kanssa vaan täytyy oppia elämään. Vaikka miten söisi suolaa, salmiakkia ja joisi kahvia,niin ei mitään vaikutusta. Minullakin oireet alkoi teini-iässä. Nyt päälle nelikymppisenä syön sydänoireisiin beetasalpaajia. Niissä meni aikansa tottua ettei puske painetta ja sykettä liian alas, mutta ajoittaiset tykytykset rauhoittui sillä.

Vierailija
29/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän alhaisella verenpaineella ja rytmihäiriöillä ole välttämättä mitään tekemistä toistensa kanssa. Itselläni rytmihäiriöt (SVT) johtuvat liioista hermoradoista sydämessä eli rakenteellisesta viasta. Katetriablaatioilla voisi yrittää korjata mutta en halua siihen ellei tilanne pahene. Nyt kohtauksia noin viisi kertaa vuodessa.

Kannattaa mennä, monet tuleet täysin oireettomiksi kys. toimenpiteellä.

Vierailija
30/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaanko niin löytyy runsaiden menkkojen aiheuttama raudanpuuteanemia... Siis jos testataan ferritiini.

Lisäksi alhaiset kaliumarvot. Vaihtakaa kotona käytettävä suola mineraalisuolaan, jossa on kaliumia natriumin tilalla.

Vierailija
31/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä, monet tuleet täysin oireettomiksi kys. toimenpiteellä.

En mene vielä. Tiedän sellaisia, joilla onnistunut mutta myös tapauksia, että ei ole auttanut tai jopa saanut riesaksi eteisvärinän, mikä on paljon vaarallisempaa.

Vierailija
32/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla addisonin tauti, ja se laskee lääkitsemättömänä verenpaineen, koska natrium laskee liian alas, samalla kalium voi nousta mikä voi tehdä rytmihäiriöitä. Mulla tosin oli lisäksi voimattomuutta, pahoinvointia ym. Olen kuullut että usealla addisonia sairastavalla on epäilty aluksi anoreksiaa. Kortisolin, natriumin ja kaliumin mittaus kertoo jo paljon jos kyse addisonista.

Vierailija
33/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pernisiöösi anemia.

Tämä tuli itsellekin mieleen. Sairastuin tähän luultavasti 15-16-vuotiaanaja havaittiin kun olin 24... silloinkin vain kun osaava lääkäri ymmärsi tarkistaa arvot

Vierailija
34/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempänä mainittiinkin sydämen johtoradat jotka aiheuttivat minulle täysin samanlaisia oireita lukiossa ollessani. 17 vuotiaana tehtiin katetriablaatiohoito. Ennen rutmihäiriöiden ilmentymistä ei ollut mitään tietoa koko asiasta! Ihan sattumalta löytyi vika sydämestä.

Vierailija
35/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli noilla oireilla raudanpuute. Sitä ei huomattu ennen kuin olin jo huonossa kunnossa koska hemoglobiini oli normaali. Vasta laajemmat verikokeet paljasti ongelman, ferritiini viitearvojen alarajalla, transferriini sekä seerumin rauta alle viitearvojen. Olin käynyt lääkärillä jo aiemmin kun tuntui ettei kaikki ollut kunnossa, laitettiin ahdistuneisuuden piikkiin. Lopulta selvitin ongelmaa ite ja menin otattamaan verikokeet ite maksaen, sitte uudestaan lääkäriin jolloin käskettiinkin syömään rautatabletteja. Eli pelkkä hemoglobiini ei välttämättä kerro mitään.

Vierailija
36/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tytöllä stressiä? Sekin voi lisätä vitamiinien vähäistä imeytymistä.

Minä kärsin myös rytmihöiriöistä ja matalasta verenpaineesta. Rautakuureilla, magneesium ja kalsiumlisällä rytmihäiriöt ja kalpeus pysyy kuitenkin hyvin aisoissa. Hyvä tietää tuo kaliumin puutos myös. Syön kyllä myös monivitamiinilisää jossa kaliumia. Syön kunnolla ja säännöllisesti mutta valitettavasti se ei riitä vaan vitamiinilisät on pakollisia.

Stressi lisää oireita ja huonot yöunet. Jos olen nukkunut huonosti tulee rytmihöiriöitä välillä kaikesta huolimatta, teen tosin fyysistä työtä ja treenaan säännöllisesti joka lisää lisäravinteiden tarvetta entisestään.

Vierailija
37/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tytöllä stressiä? Sekin voi lisätä vitamiinien vähäistä imeytymistä.

Minä kärsin myös rytmihöiriöistä ja matalasta verenpaineesta. Rautakuureilla, magneesium ja kalsiumlisällä rytmihäiriöt ja kalpeus pysyy kuitenkin hyvin aisoissa. Hyvä tietää tuo kaliumin puutos myös. Syön kyllä myös monivitamiinilisää jossa kaliumia. Syön kunnolla ja säännöllisesti mutta valitettavasti se ei riitä vaan vitamiinilisät on pakollisia.

Stressi lisää oireita ja huonot yöunet. Jos olen nukkunut huonosti tulee rytmihöiriöitä välillä kaikesta huolimatta, teen tosin fyysistä työtä ja treenaan säännöllisesti joka lisää lisäravinteiden tarvetta entisestään.

Niin ja joku tossa mainitsi jo että oli itse käynyt ottamassa yksityisellä labralla kokeita ja niin tein myös, ferritiini oli 37 ja hemoglobiini hyvä, silti aloitin enismmäisen rautakuurini silloin ja oireet lähti lieventymään. Harvoin naisilla on haittaa lisäraudasta. Lääkäreiden ferritiinin alarajahan on jotain 11-14 muistaakseni, mikä on älyttömän vähän ja kertoo jo varastoraudan hiipumisesta melkein loppuun. Monessa paikassa sanotaan että lähemmäs 100 on normaaliarvo.

Vierailija
38/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pernisiöösi anemia.

https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/yhteiset…

Totta!

Kiitos!

Vierailija
39/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoreksia matalan verenpaineen ja rytmihäiriöiden takia..? Oikeasti?

Minulla oli ja on vieläkin välillä samaa. Alkoi juuri 16-vuotiaana, nyt olen 21. Olin hoikka, laiha mutta en alipainoinen.. Enkä tosiaan anorektikko. Laihuus ei automaattisesti tarkoita anoreksiaa..

Lääkärissä käyty, matala verenpaine ja pulssi. Rytmihäiriöitä. Sydän tutkittu, kilppari- ja rauta-arvot ihan hyvät. Kaikki ok.

Stressiä ja ahdistusta on. Ne voivat noita rytmihäiriöitä aiheuttaa, ainakin mulla. Matala pulssi ja verenpaine mulla on luonnostaan. Lääkärin mukaan ok, hoikka nuori nainen jolla hyvä kunto.

Vierailija
40/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla pre vaiheessa, ei näy vielä labroissa.

Tulee mieleen myös tosissaan tuo anemia. Tai elektrolyyttitasapainon häiriö jonks syy pitää selvittää. Ortoreksia?

Voi olla myös diabeteksen oireita, epätyypillisiä tosin, mutta mahdollista. Onko sokerit tarkistettu? Onko väsymystä, janon tunnetta, runsasta virtsaamista?