Mitä tekisit tilanteessani? Asunnonmyyntiasiaa..
Olen kahden lapsen yh-äiti ja aikeissa alkaa asunnon myyntiin. Olen haastatellut muutamia välittäjiä ja heidän mielestään asunnon hinta on suurinpiirtein sama kuin mitä olen tästä aikoinaan maksanut. Toisin sanpen joutuisin myymään asuntoni tappiolla. Kolikon toinen puoli on kuitenkin se, että aion muuttaa pienemmälle paikkakunnalle edullisempaan asuntoon.
Mitä tekisit tilanteessani ja miksi? Minun ei ole pakko myydä asuntoa, mutta haluaisin edullisempaa ja rauhallisempaa asumista.
Kommentit (33)
Pankki toimii vain maksujen välittäjänä, ei todellakaan tarkista itsetehtyjä kauppakirjoja. Ainoastaan siinä tapauksessa jos ostaja ottaa lainas niin kauppakirja luetaan. Jos ostaja ostaa ns. käteisellä olette itse vastuussa kauppakirjasta eikä sitä kukaan muu tarkista.
Ilman välittäjän palkkiota jäisin oletettavasti nollatulokseen. Eli muutaman vuoden asumisella en voittaisi mitään, ainoastaan maksetut lyhennykset olisivat kartuttaneet varallisuuttani. Välittäjän palkkion jälkeen jäisin miinukselle.
Uudella paikkakunnalla saisin kodin n. 100 000 euron välirahalla (plus/miinus parikymmentätuhatta). Se olisi puolet siitä lainasta mintä minulla nyt on. Se merkitsisi nykyisen 25v laina-ajan lyhenemistä 12v tai vaihtoehtoisesti 360 euroa pienempää kuukausittaista lyhennystä (+korkoa). Lisäksi asumiskulut olisivat edullisemmat. Muuta positiivista olisi se, että asuisimme rauhallisemmalla alueella ja lapset kävisivät ehkä rauhallisempaa koulua.
Onhan tuossa monta plussaa, vielä kun keksisi mistä löytää niitä totuudenmukaisia miinuksia..
ap
Pankki hoitaa kyllä kaikki muut paperit, sinun pitää tilata isännöitsijätodistus ja esitellä itse asuntosi jos itse myyt sekä ottaa kuvat. Muuta hommaa siitä ei ole. Monasti kun noita välitysliikkeiden kuvia katsoo niin tulee mieleen, että ehkä kannattaisi kuvata ihan itse. Huoneistokeskus polttaa läpi kaikki kuvat (ovat kauheita), jossain firmassa pidetään tärkeänä kuvata vessanpönttö ja jossain kuvissa olen näyhnyt esim vain hirmuisen leluröykkiön (= säilytystilaa ei ilmeisesti ole ko. asunnossa) jne. Omat kuvat hakkaisi nuo mennen tullen.
Mutta ei minusta voi ajatella asumista niin, että se automaattisesti tuottaa voittoa. Asuminen maksaa, joskus enemmän joskus vähemmän, riippuu tuurista. Jos uusi kämppä on paljon halvempi niin sittenhän se pieni takapakki ei edes haittaa. Jos asunto on sen kokoinen, että siitä saisi järkevät vuokarahat ja pankillekin asia käy (saat riittävästi lainaa) niin voihan sen vuokratakin ja odottaa josko hinnat nousisivat.
Ap, todennäköisesti pikkupaikkakunnalla hinnat ovat tulleet vielä enemmän alas kuin pk-seudulla. Lisäksi, jos muutatte hiukan isompaan, nettoat tätä kautta, sillä maksat erotuksesta vähemmän kuin korkeiden hintojen aikoina.
Meillä olisi vielä pari vuotta "aikaa" asua tässä, sitten lapset ovat jo niin isoja että menevät kouluun. Pidän sitä takarajana muutollemme.
Parin vuoden päästä olisin lyhentänyt lainaa jo aika kivasti, mutta ovatko hinnat silloin nousseet vai onko taantuma edennyt vieläkin synkemmälle tasolle. Kas, siinäpä kysymys!
ap
Kuinka pitkä olisi työmatkasi jos muuttaisit jos työpaikka olisi sama kuin nyt?
Kuinka joustavat työajat sinulla on ja voitko tehdä töitä etänä edes yhtenä päivänä viikossa? Onko sinulla auto/tarvitsetko autoa?
Matkaa tulisi reilusti enemmän ja pitäisi ostaa autokin,nyt kuljen julkisilla. Työmatkaan ei kuitenkaan tulisi ajallisesti lisää kuin vartti/suunta. Minulla olisi ehkä varaa tehdä osittaista hoitovapaata, joten elämänlaatu nousisi oletettavasti kohisten. Hirmuisen vaikea päätös, sillä kaikki lasten kaverit jäisivät tänne. Mitä jos arki ei alakaan sujua uudella paikkakunnalla ;(
Hmm.. Vähemmän töitä, enemmän elämänlaatua, kuulostaa mahtavalta!
Iso kysymys on, minkälainen jälleenmyyntiarvo on sillä pikkupaikkaunnan asunnolla, jonka hankit. Voi olla tosi tyhmä liike myydä nyt hyvin kaupaksi menevä asunto, muuttaa muualle, saada potkut, joutua myymään uusikin asunto vain huomatakseen, että kukaan ei halua sitä. Sitten sinulle jää asuntomarkkinoiden musta pekka käteen ja olet kusessa.
Jos kuitenkin uusi asuntosi on sellaisella paikalla ja muutoinkin sellainen, että arvo säilyy, niin mikä ettei. Toisaalta jos sinulla matkakustannukset nousevat kun työpaikka kuitenkin pysyy lähellä vanhaa kaupunkia, niin mahtaako kannattaa? Kaikki on niin kaikesta kiinni.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 00:57"]
Pankki toimii vain maksujen välittäjänä, ei todellakaan tarkista itsetehtyjä kauppakirjoja. Ainoastaan siinä tapauksessa jos ostaja ottaa lainas niin kauppakirja luetaan. Jos ostaja ostaa ns. käteisellä olette itse vastuussa kauppakirjasta eikä sitä kukaan muu tarkista.
[/quote]
Kuule kyllä ne sen tarkistaa jos pyytää, ja aika harva ostaa asuntoa ilman mitään lainaa. Meillä tarkisti sekä oma että ostajan pankki, ne ihan vaati sitä. Ja oma pankki hoiti kaikki paperisodat myös kun ostimme omakotitalon osakkeen myytyämme, pientä korvausta vastaan pankki tekee kaiken.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 12:11"]
Iso kysymys on, minkälainen jälleenmyyntiarvo on sillä pikkupaikkaunnan asunnolla, jonka hankit. Voi olla tosi tyhmä liike myydä nyt hyvin kaupaksi menevä asunto, muuttaa muualle, saada potkut, joutua myymään uusikin asunto vain huomatakseen, että kukaan ei halua sitä. Sitten sinulle jää asuntomarkkinoiden musta pekka käteen ja olet kusessa.
Jos kuitenkin uusi asuntosi on sellaisella paikalla ja muutoinkin sellainen, että arvo säilyy, niin mikä ettei. Toisaalta jos sinulla matkakustannukset nousevat kun työpaikka kuitenkin pysyy lähellä vanhaa kaupunkia, niin mahtaako kannattaa? Kaikki on niin kaikesta kiinni.
[/quote]
Tämäkin on hyvä pointti! Juuri tuo pelottaa, että tarpeen tullen asunto ei menisikään kaupaksi. Auttaiskohan siinä kuitenkin se, että ostaa sellaisen asunnon sellaisella rahalla ettei haittaa vaikka jäisikin työttömäksi? Tarkoitan, että jos minulla on lainaa esim. 100 000 ja lyhennän mahdollisen työttömyyden aikana n. 500e/kk + vastike ei sen luulisi olevan mahdoton yhtälö. Jos ajattelee pelkästään jälleenmyyntiarvoa, voi olla vaikeaa löytää itselleen kotia.
Tarkennukseksi vielä, etten aio muuttaa mihinkään syrjäseudulle jossa asunnon hinta on vuoden päästä puhdas nolla, vaan suuren kaupungin läheisyyteen. Siellä olettaisin asunnon arvon säilyvän vaikka lama puraisisikin hinnasta vähän pois!'
ap
Melbaaaa? Vieläkö olet paikallaaaa?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 22:14"]
Myy ilman välittäjää, niin saat tappiot ainakin kohtuullisiksi. Säästät monta tonnia välityspalkkioissa. Etsi lisää tietoa netistä.
Jos haluat muuttaa toiselle paikkakunnalle ja vielä edullisempaan asuntoon JA muu elämä järjestyy sielä, niin miksi et muuttaisi.
[/quote] Maksoin mieluusti ne tonnit kun valittaja hoiti kaikki paparityot. Ei se niin yksinkertaista ole myyda asunto ilman valittajaa....
[/quote]
Kyllä se vaan on, todella helppoa jos ei nyt ihan idiootti ole, netistä saa kaiken valmiina, ja pankki hoitaa loput. Mitään ihmeellisiä papereita ei tarvi itse yksin täytellä. Isännöitsijältä pyytää isännöitsijäntodistuksen, siitä näkee tarvittavat tiedot, ja jos kauppakirjan täyttäminen (jonka on netistä tulostanut esim. etuovesta) tuntuu vaikealta, katsot mallia siitä kauppakirjasta millä itse ostit asunnon, ja pankissa vielä sen tarkistavat.
Ja kuka asuntosi osaisi esitellä paremmin kuin sinä joka olet siinä asunut, osaat vastata paremmin kaikkiin kysymyksiin. Eikä normaalisti välittäjän tarvi asuntoesittelyssä edes juuri mitään puhua, asiakkaat katsovat paikat, ja jos tykkäävät voivat kysyä jotain. Sieltä netistä saa tulostettua jopa esitteet jos niitä haluaa näytössä antaa ihmisille.