Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haloo ne joilta on käynnistetty synnytys!

Vierailija
15.05.2014 |

Haluaisin kuulla kokemuksia kauan on mennyt siihen että synnytys on kunnolla käynnissä kun synnytys on käynnistetty. Mulle klo 13 annettiin kielen alle pilleri ja kohta tulee toinen. Tiedän että on yksilöllistä koska lapsi alkaa syntymään mutta kertokaahan mammat teidän kokemukset ja kestot kauan menny kun alettu käynnistään?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen vielä vyöhyketerapiakin, jota varmaan kokeilen, jos tarve on. Kuulemma tehoaa tosi hyvin ja on luonnollinen tapa. Meidän kaupungissa on siihen erikoistunut hoitajakin. Cytotecia en huoli. :) 

33

Vierailija
2/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä osa lapsivesistä tuli pihalle, mutta sen jälkeen ei tapahtunut mitään. Tiistaiaamuna laitettiin ballonki, joka tuli tiistai-iltapäivänä ulos ja avasi kohdunsuuta sentistä kahteen. Kalvot puhkaistiin, omia supistuksia odottiin tuloksetta vielä iltaan asti. Klo 23 saliin oksitosiinitippaan. Aluksi näytti, että kipeistä supistuksista huolimatta mitään ei tapahdu, vaan pitäisi yrittää rauhoittavan lääkkeen turvin levätä ja käynnistystä jatkettaisiin aamulla. Lääkkeestä huolimatta ajatuskin levosta tuntui silloin vitsiltä :D Lopulta n. 4-5 h kuluttua tipan asentamisesta olin kuitenkin auennut 4 senttiin ja epiduraali pystyttiin laittamaan. Sen jälkeen avauduin nopeasti puolessa tunnissa 9 senttiin ja tunnin päästä sain alkaa ponnistaa. Klo 6 oli tyttö maailmassa. Virallisesti synnytyksen kestoksi kirjattiin vain 5 h, koska klo 01 alkoivat sellaiset supistukset, jotka kätilöt laskivat synnytyssupistuksiksi.

Oksitosiinin aiheuttamat keinotekoiset supistukset olivat toki epämukavia ja tulivat lopulta lähes tauotta, mutta mitään sietämätöntä en mielestäni joutunut kokemaan. Epiduraali vei minulta kivut pois käytännössä kokonaan. Lisäksi vältin sen vaiheen, että kärvistellään kotona supistusten kanssa ja arvotaan, koska lähteä sairaalaan ja ehtiikö vielä saada epiduraalin. Käynnistyksen alussa laitettu ballonki taas aiheutti korkeintaan lieviä irvistyksiä aiheuttavia suppareita, joihin auttoi pelkkä lämmin vesi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nro 3, 4 ja 5 käynnistetty KP:lla, synnytysten kestot n. 3 tuntia.

Vierailija
4/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, asian vierestä melkein. Mut mulla ei keskenmenotyhjennys onnistunut ollenkaan cytotekilla. Ei siis supistuksen supistusta kahden päivän aikana, meni kaavintaan. Nyt jos tämä raskaus menee yli, kieltäydyn cytotekista, kun tuskin tehoaa muhun. Kuulemma 5% naisista ei vain reagoi siihen. Mitä pyydän tilalle? 

Vierailija
5/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudennen lapsen synnytys käynnistettiin rv 35+6, koska lapsivedet alkaneet tihkumaan kolme päivää aikaisemmin. En ollut auennut senttiäkään, kun klo 13.30 aloitettiin oksitosiinin laitto. Vasta klo 17 alkoi kunnon supparit ja olin 4cm auki ja 18.35 poika syöksyi maailmaan. Synnytyksen kestoksi on laitettu 1h35min, josta ponnistusvaihe 1min. Ilman kivunlievitystä mentiin taas alusta loppuun.

Vierailija
6/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:08"]

Hei, asian vierestä melkein. Mut mulla ei keskenmenotyhjennys onnistunut ollenkaan cytotekilla. Ei siis supistuksen supistusta kahden päivän aikana, meni kaavintaan. Nyt jos tämä raskaus menee yli, kieltäydyn cytotekista, kun tuskin tehoaa muhun. Kuulemma 5% naisista ei vain reagoi siihen. Mitä pyydän tilalle? 

[/quote]

Ballunkia, kalvojen puhkaisua ja yhtenä vaihtoehtona on oksitosiini. Pyydä lääkäriä perustelemaan miksi pitää ylipäätään käynnistää.

Vierailija
7/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 18:31"]

Miksi ihmeessä te annatte käynnistää Cytoteceilla? Niitä ei ole suunniteltu siihen hommaan ollenkaan, valmistaja on kieltänyt (!) niiden käyttämisen siihen ja järkyttävien komplikaatioiden vuoksi useat muut maat, ml. usa on kieltänyt niiden käytön synnytyksen käynnistyksessä. 

Minun synnytyksenä käynnistettiin ballungilla, olin ehdottomasti kieltänyt cytotecit ja oksitosiinin sallin vain viimeisenä keinona. Synnytys ei edennyt ollenkaan, 3vrk kuluttua olin edelleen auki vain ballungin verran ja kohtu kramppasi jatkuvasti. Sektioon mentiin, kilon alakanttiin arvioitu vauva ja ahdas lantio. Odottivat liian kauan sektioon menoa, ja unohtivat antaa antibiootit kalvojen puhkaisun jälkeen, vauva tulehtui ja minä melkein kuolin. Seuravaa tuli suosiolla elektiivisellä sektiolla.

[/quote]

No ei kai se synnyttäjän asia olisi tietää näistä asioista, vaan sairaalan henkilökunnan, hyvänen aika!

Vierailija
8/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain ollut esikoisen spontaanisti käynnistynyt synnytys nopea ja sitten toinen käynnistetty? Mulla käynnistys edessä ja esikoinen syntyi tosiaan spontaanisti lapsivesien menolla ja synnytyksen kesto 5 tuntia, mietin voikohan mulla sitten käynnistäminen olla helpompaa? Yritän toiveajatella :)

Vierailija
9/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cytoteciä aamulla ja päivällä, klo 20 maissa alkoivat supistukset ja saman päivän puolella vauva oli syntynyt.

Vierailija
10/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:13"]

Miksi ihmeessä te annatte käynnistää Cytoteceilla? Niitä ei ole suunniteltu siihen hommaan ollenkaan, valmistaja on kieltänyt (!) niiden käyttämisen siihen ja järkyttävien komplikaatioiden vuoksi useat muut maat, ml. usa on kieltänyt niiden käytön synnytyksen käynnistyksessä. 

Minun synnytyksenä käynnistettiin ballungilla, olin ehdottomasti kieltänyt cytotecit ja oksitosiinin sallin vain viimeisenä keinona. Synnytys ei edennyt ollenkaan, 3vrk kuluttua olin edelleen auki vain ballungin verran ja kohtu kramppasi jatkuvasti. Sektioon mentiin, kilon alakanttiin arvioitu vauva ja ahdas lantio. Odottivat liian kauan sektioon menoa, ja unohtivat antaa antibiootit kalvojen puhkaisun jälkeen, vauva tulehtui ja minä melkein kuolin. Seuravaa tuli suosiolla elektiivisellä sektiolla.

[/quote]

No ei kai se synnyttäjän asia olisi tietää näistä asioista, vaan sairaalan henkilökunnan, hyvänen aika!

[/quote]

No hyvänen aika, minä ainakin selvitin ihan itse asiat! En tiedä missä on vika, kiireessä, joka polttaa hoitohenkilöstön loppuun vai säästöissä, mutta ei tämä terveydenhoito ihan kamalan turvallista ole. Kyllä minulle oli oma ja lapseni henki niin rakas, että selvitin itse minkä pystyin. Ei ole yksi eikä kaksi hoitovirhettä, jotka tapahtuivat pelkästään minulle! 

Vierailija
11/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 12 sain 1/4 tabletin kielen alle. Supistukset alkoi tunnin päästä. Kuudelta sain jo kipupiikin, paikat auki 3 cm. Kahdeltatoista saliin, paikat auki 5 cm. Sain epiduraalin, lepäsin hetken ja vauva oli ulkona klo 2. Vedet meni kun kalvot puhkaistiin... Ensimmäinen synnytys. Ei pahoja muistoja. Tsemppiä! :)

Vierailija
12/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantai aamuna 9.00 laitettiin eka pilleri kohdunsuulle, toinen 13.00. Synnytys alkoi 17.00. Samaan aikaan oli myös kaverini kaveri käynnistyksessä. Käynnistys aloitettiin hänelle perjantaina vauva syntyi maanantain ja sunnuntain välisenä yönä, joten hyvin yksilöllistä on.

Vierailija
13/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen lapsiveden menosta 9h päästä maailmassa. Kuopus käynnistyksen aloituksesta 3vrk ja synnytys kesti 4h.

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:17"]

Onko jollain ollut esikoisen spontaanisti käynnistynyt synnytys nopea ja sitten toinen käynnistetty? Mulla käynnistys edessä ja esikoinen syntyi tosiaan spontaanisti lapsivesien menolla ja synnytyksen kesto 5 tuntia, mietin voikohan mulla sitten käynnistäminen olla helpompaa? Yritän toiveajatella :)

[/quote]

Vierailija
14/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:26"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:13"]

[/quote]

[/quote]

No hyvänen aika, minä ainakin selvitin ihan itse asiat! En tiedä missä on vika, kiireessä, joka polttaa hoitohenkilöstön loppuun vai säästöissä, mutta ei tämä terveydenhoito ihan kamalan turvallista ole. Kyllä minulle oli oma ja lapseni henki niin rakas, että selvitin itse minkä pystyin. Ei ole yksi eikä kaksi hoitovirhettä, jotka tapahtuivat pelkästään minulle! 

[/quote]

Juu se on kyllä totta, että terveydenhuolto ei ole turvallista nykyään, mutta tossa mennään jo liian pitkälle jos potilaitten pitäisi tietää kaikki hoitomenetelmätkin, eikä mikään ole lääkärien vastuulla.

Vaikka niinhän se kyllä taitaa mennä, ikävä kyllä.

Jos sairastuu syöpäänkin, niin itse täytyy varmaan ottaa selvää niistäkin hoidoista ja olla kokoajan paremmin tietoinen hoitomenetelmistä kuin lääkärit ja vaatia niitä hoitoja, sen lisäksi että on sairas .

Ainakin tiettyjen syöpien kohdilla ja jos on tarpeeksi vanha.

Vierailija
15/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen jatkaa: mulla oli se 6 päivän käynnistys. Ensin ballonki, ei mitään muuta ku kaameat supistukset. Sitten tuota cytotekkiä. Joka päivä kävelin ja jopa pihalla sairaalan viereisessä metsässä rämmin mutten saanut kohdunsuuta aukenemaan yhtään. Saliin kun viimein pääsin kuudennen päivän iltana niin olin edelleen vaan 2cm auki. Selkeästi oli tehoton se cytotec mutta eipä tullu mieleen ruveta keksimään ite parempaa keinoa.

Vierailija
16/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laitettiin jotain 1/4 pillerin paloja kohdunsuulle, muistaakseni kello 8, 12, 16 ja tasaiset supistukset alkoivat siinä kello 20. Seuraavana aamuna neljältä 8 cm auki ja siirto synnytyssaliin. Lapsi syntyi kuitenkin vasta iltapäivällä viiden jälkeen.

Vierailija
17/54 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei voisko joku laittaa lähteen sille tiedolle, mitä täällä on kerrottu cytotecistä?

Vierailija
18/54 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas!

Ajattelin kertoa sitten omankin kokemuksen miten tässä kävikään! Elikkä, klo 13 annettiin tosiaan käynnistystabletti kielen alle (en muista nimeä). Ei tapahtunut mitään. Klo 18 seuraava tabletti.

Klo 21 alkoi järkyttävät supistukset 2 minuutin välein. Kolme tuntia kärsin ja klo 24 tarkistettiin kohdunsuun tilanne. Ja mitään ei ollut tapahtunut! Aamusta asti vain sormelle auki! Vauvan sydänäänet lähti aina laskuun joka supistuksen jälkeen niin lääkäri päätti että nyt leikataan. Meidän poikamme syntyi klo 1.20 sektiolla. Napanuorakin oli mennyt kaulan ympäri, joten hyvä kun leikattiin! Tämmönen kokemus tällä kertaa. Pääasia että vauva voi hyvin <3

Vierailija
19/54 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän päivän ajan sai sen pikkumurusen käynnistävää lääkettä (suun kautta nautittavaa). Viidennen päivän iltana synnytys käynnistyi rytinällä ja lapsi syntyi puolentoista tunnin kuluttua. Vauva joutui teholle koska kouristeli ja suun ympärys sininen. Mitään varsinaista syytä ei löydetty mutta lääkäri oli sitä mieltä, että lapsi oli itsekin järkyttynyt ja shokissa, koska kaikki tapahtui niin nopeeasti.

Kaksi muuta synnytystä ovat  olleet ns. normaaleja ja niiden perusteella sanonkin, etten koskaan ikinä enäähalua kokea käynnistystä. Kivut olivat helvetilliset heti alusta lähtien ja tavallaan en päässyt mukaan koko synnytykseen. Ja siihen päälle vielä se, miten vauva "oireili".

Vierailija
20/54 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kohdalla käynnistys, kolmisen päivää odottelua ja supistelua, homma ei edennyt ja päätyi kiireelliseen sektioon. Toinen lapsi syntyi suunnitellulla sektiolla: isot vauvat, ahdas lantio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi