Kypsyysnäyte AMK?
Voisko joku vääntää rautalangasta ja kertoa mitä tarkoittaa opinnäytetyön teoria? Sellasta sanaviidakkoa koko AMK ja nyt kun viimein sain opinnäytetyön tehtyä, niin kypsyysnäytteeseen tulisi miettiä oparin teoriaa. Varmasti hyvin yksinkertainen asia, sillä onhan opinnäytetyö jo valmis. Mutta mitä teoria siis tarkoittaa? Kyseessä sos.terv.ala.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:29"]
Voi kuule, verrattu on, ja lukuisia kertoja tällä palstalla!
[/quote]
Mutta kuka sen vertauksen sitten toikaan tähän ketjuun. Uskon ettei ainakaan ap, eikä kukaan amk opiskelijoista tässä ketjussa. Aiemmat ketjut on sitten asia erikseen. Niihin en ole itse koskaan osallistunut, kun en ole yliopistoon edes koskaan haikaillut.
Ja tosiaan hoitajana minäkään en paljoa ole sillä teorialla tehnyt. Tai no joo olen, olen sisäistänyt sen siihen käytäntöön. Mutta ihan todellakaan en hae tutkittua tietoa käsiini siinä vaiheessa kun kotiutan potilasta, tai kerron miksi sitä iv-kanyylia laitetaan/ei laiteta. Enemmän sillä käytännöllä oli merkitystä kuin sillä pelkällä teorialla, mutta kai minä osaan soveltaa sen käytännön siihen teoriaan.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:44"]
Ja tosiaan hoitajana minäkään en paljoa ole sillä teorialla tehnyt. Tai no joo olen, olen sisäistänyt sen siihen käytäntöön. Mutta ihan todellakaan en hae tutkittua tietoa käsiini siinä vaiheessa kun kotiutan potilasta, tai kerron miksi sitä iv-kanyylia laitetaan/ei laiteta. Enemmän sillä käytännöllä oli merkitystä kuin sillä pelkällä teorialla, mutta kai minä osaan soveltaa sen käytännön siihen teoriaan.
[/quote]
Käytäntö pohjautuu teoriaan ja tutkimuksiin, että ei ne ihan turhia ole ne teoriat ja tutkimukset.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:44"]
[/quote]
Käytäntö pohjautuu teoriaan ja tutkimuksiin, että ei ne ihan turhia ole ne teoriat ja tutkimukset.
[/quote]
Ja minä toin esiin, että meillä on hyvinkin paljon hoitotyön teoriaa ja käsitteitä opiskelussa. Sen sijaan monet toisaalla oleelliset käsitteet eivät ole meillä keskeisiä. Teoreettinen viitekehys ei ole tällainen, sen me kyllä varmasti lähes kaikki tunnemme.
viitekehys ei kai tarkoita samaa kun valokuvakehys.?
Teoria on käytännön vastakohta. Eli miten joku asia tai tehtävä on selitetty kirjallisesti tapahtuvan ja kuinka se sitten ihan arkikäytännössä tehdään.
Vaikuttaisi siltä, että aika moni amkilainen on tainuut lintsata kohtalaisen monta oppituntia, joilla on mm. käsitelty päättötyön laadintaa ja sitä seuraavaa kypsyysnäytettä. Oman koulun opaskirjasetkin ovat kai joutuneet paperinkeräykseen varsin pian.
Tietääkö joku miten kappalejako toimii kypsärissä? Jos konsepti on pieniruudullista? Kirjoitetaan joka toiselle riville, mutta onko kappaleiden väliin jätettävä yksi tyhjä rivi? Vai sisennyskö?
Tai yliopisto-opiskelija trollaamassa....
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 18:20"]
Muistakaahan nyt taas, että tämä on vain yksittäinen AMK-opiskelija, jonka perusteella ei voi tehdä yleistyksiä kaikista AMK-opiskelijoista.
[/quote]
Siis opinnäytetyösi teoreettinen viitekehys ja se teoriaosuus, mihin mahd. käytännön toteutus nojaa.
Jos olet itse tehnyt opinnäytetyösi, ei tuossa kyspyysnäytteessä ole mitään kamalaa. Saat kysymyksen työtäsi koskien ja vastaat siihen kirjallisen työsi pohjalta.
Täällä toinen, jolla sama ongelma. Mikä on teoreettinen viitekehys? Voisko joku antaa esimerkkejä? Pitää olla sivistyssanakirja auki, jos meinaa tajuta tollasta tekstiä.
sii mitä ihmettä. Kai te nyt itse olette sen päättötyön tehneet? Ja se työ pohjautuu johonkin teoriaan. Jonka perusteelta te olette tehneet joko tutkimustyön tai projektin. Pitäähän teidän nyt tietää miltä pohjalta olette oman työnne tehneet.
Kaikki se kirjallisuus on sitä viitekehystä mitä olette työnpohjana käyttäneet.
Onko näin, että jos aihe käsittelee esim. vanhusten hoidon tasoa pk-seudulla, niin silloin myös sinun teoria on tämä vanhusten hoidon taso pk-seudulla? Eli tarkoittaako teoria opinnäytetyön AIHETTA?
MITÄ!!!? AMK-opiskelijako ei tiedä mitä tarkoittaa teoreettinen viitekehys? Miallaisia teidän opinnot oikein on..
Jotenkin kuvaa hyvin amk opiskelijoiden akateemisuutta, jos sana "teoreettinen viitekehys" tuottaa jo hankaluuksia...
Tämä viestiketju jälleen osoittaa hyvin sen, kuinka amk:ta ei tulisi missään olosuhteissa pitää korkeakouluna.
Täsmälleen samaa mietin kuin nro 7.
Naurattaa. :D AMK-opiskelijat osoittavat stereotypioita todeksi...
Muistakaahan nyt taas, että tämä on vain yksittäinen AMK-opiskelija, jonka perusteella ei voi tehdä yleistyksiä kaikista AMK-opiskelijoista.
No vitonen on amk:n käynyt, tosin pari muutakin koulua. Mutta kyllä ihmetyttää minuakin jos ei tuo vielä tässä vaiheessa tiedä mikä on kypsyyskoe ja opparin teoreettinen viitekehys. Meillä sitä jauhettiin suurinpiirtein ensimmäisen puolen vuoden jälkeen ja ihan kyllästymiseen asti. Joskus tuntui että se tutkiminen sun muu oli tärkeämpää kuin se itse käytännön työ.
5
Ihan eka unohdat työsi ulkoaopettelun. Eihän se kirjoitettu nivaska ole se sinun opinnäytetyösi, vaan se on vain raportti siitä opinnäytetyön tekemisestä, vaiheista, tuloksista, päätelmistä ym. Kypsyysnäytteeseen ei tarvitse eikä edes voi mitenkään erityisesti valmistautua, eikä siitä tarvitse huolestua kunhan vaan on tehnyt opparinsa itse. Kypsyysnäytteen kysymykset ovat oman ja kavereiden kokemusten mukaan jotain "kuinka opparisi on parantanut maailmaa" -tasoisia. Jos jotain haluaa ennen kypsyysnäytettä pohtia, niin ehkäpä voisi pohtia miksi se oppari ylipäänsä on tehty ja miksi valitsit juuri sen aiheen, millaisia tutkimusmenetelmiä ja lähteitä käytit ja miksi valitsit juuri ne, ja mitä hyötyä opparista on sinulle itsellesi/toimeksiantajalle/muille alalla oleville tai aihepiiristä kiinnostuneille lukijoille. Jos olet tosiaan tehnyt opparisi itse, niin et oikein voi epäonnistua.