Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kenenkään lapsi mennyt eskariin suoraan kotihoidosta?

Vierailija
15.05.2014 |

Miten hyvin lapsi on sopeutunut eskarissa olemiseen?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 17:36"]Meillä poika meni eskariin kotihoidosta. Kavereita oli alkuun vähän vaikeaa saada, mutta jouluun mennessä oli yksi hyvä kaveri. Huhtikuuhun mennessä alkoi leikkiä vasta isommissa porukoissa. Poika on aika rauhallinen, enempi älykkötyyppinen kuin mikään remuaja. Pukeutumiset samoin olleet haasteellisia koko ajan. Hänelle ainakin eskari oli siis ihan ehdoton ennen koulunalkua. Muuten olisi varmasti jäänyt paljosta paitsi ja jälkeen kun koulussa kaikki olisi ollut uutta.

Mutta sopii ehkä vilkkaalle, eloisalle nopeasti kaikkeen tottuvalle ja sopeutuvalle lapselle. Suoraan kotoa kouluun, siis.

[/quote]

No sitten se sopii juuri meidän pojalle. Kuvailit viimeisessä lauseessa juuri meidän pojan.;-)

Kiitos rohkaisevista kokemuksista. Eiköhän se eskari sitten lähde hyvin käyntiin.:-)

Ap

Vierailija
2/25 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa kolme lasta kävivät keron eskarin, siis 9h/vko. Minusta kiva vaihtoehto, kun ne aamut kuitenkin ekalla alkavat eivätkä heti lopu. Kaikkien koulun alku meni kivasti, eikä ongelmia myöhemminkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähtee myös lapsi eskariin kotihoidosta. Uskoisin että kaikki menee hyvin. On juurikin sosiaalinen ja vilkas. :) 

Itsekkin aikoinaan olen käynyt puolipäivä eskarin kotihoidosta.

Enemmän mua jännittää meidän 5v joka alottaa päivähoidon syksyllä. On ihan eri luontoinen kun veljensä. 

4v taas varmasti sopeutuu päiväkotiin hyvin, saman luontoinen kun tuo eskariin menevä...

Mutta miten minä sopeudun töihin? Entä siihen että mies saa totuttaa lapset päiväkotiin pehmeällä lapsella enkä minä. Napanuora katkeaa kunnolla. No ei se oikeesti ole tiukka nytkään. Mieheen en vain oikein luota että osaa asian hoitaa. Ihan siksi että ei ole mitään vastaavaa ikinä tehnyt.

Sori, meni nyt asian vierestä.

Mutta kivaa eskarivuotta teille, hyvin se varmasti menee. Varsinkin jos on muitakin jotka tulee uutena eskariin eikä ns. valmis ryhmä.

Vierailija
4/25 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja sisarukseni menimme kaikki suokaan kouluun ekaluokalle ja tosi hyvin meni. Olimme käyneet seurakunnan kerhossa parina päivänä viikossa. Samoin omat lapseni menevät suoraan eskariin, eivätkä varmaan ole jääneet mistään paitsi. Eiväthän ne kotihoidetut lapset tosiaan vaan siellä kotonaan istu. Meidän kotihoidetut käyvät seurakunnan kerhossa, muskareissa ja tanssitunneilla. Ja täällä kotonakin tehdään ja opetellaan kaikenlaista, ei todellakaan vaan istuta töllön ääressä.

Vierailija
5/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö meni, ja poika menee myös. Kerhossa jävi/käy 2 kertaa viikossa pari tuntia.

Tyttö ei oppinut eskarissa mitään paitsi huonoja tapoja, enkä usko pojankaan oppivan. Kerhoryhmäläisiin verrattuna molemmat on kotona oppineet enemmän huomaavaisuutta, ystävällisyyttä ja oistenkin huomioon ottamista kuin muut.

Vierailija
6/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 lasta mennyt eskariin kotihoidosta. Paljon kehuja ovat saaneet, mm. hyvistä leikkitaidoista ja innostuneisuudesta (tietty olivat innoissaan kun kaikki oli uutta ja kivaa). Joku ope ihmetteli kun lapsi osasi leikata saksilla vaikka ei ole ollut päiväkodissa. Vastasin, että juu, meillä on kotona sakset :)

Vierailija
7/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika meni eskariin kotihoidosta. Kavereita oli alkuun vähän vaikeaa saada, mutta jouluun mennessä oli yksi hyvä kaveri. Huhtikuuhun mennessä alkoi leikkiä vasta isommissa porukoissa. Poika on aika rauhallinen, enempi älykkötyyppinen kuin mikään remuaja. Pukeutumiset samoin olleet haasteellisia koko ajan. Hänelle ainakin eskari oli siis ihan ehdoton ennen koulunalkua. Muuten olisi varmasti jäänyt paljosta paitsi ja jälkeen kun koulussa kaikki olisi ollut uutta.

Mutta sopii ehkä vilkkaalle, eloisalle nopeasti kaikkeen tottuvalle ja sopeutuvalle lapselle. Suoraan kotoa kouluun, siis.

Vierailija
8/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2/3 mennyt suoraan ja hyvin pärjäsivät. Olivat käyneet srk:n kerhossa parina vuonna 1-2 x vko. Eskarissa oli myös monta muuta suoraan kotoa tulleita.

Vierailija
9/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä, mutta asutteko te kaikki jossakin pikkukunnassa? Siis te, joiden lapset eivät ole olleet hoidossa ennen eskaria. Olen itse kaupungista enkä tunne ketään nykylasta, joka ei olisi ollut edes ppt:lla ennen eskaria. Tämä ei ole arvostelu, ihmettelen vain.

Vierailija
10/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ollaan. Kun mies on työtön, niin siksi lapsikin oli kotona. Helsingissä ei ehkä ois ollu työtön.

14

Vierailija
11/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No..mä asun maalla.miehellä sen verran hyvät tulot,että olen saanut hoitaa lapseni kotona.eikä olla maanviljelijöitä ja tukien varas eläviä tilallisia.

Vierailija
12/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälyn lapsi meni kotihoidosta suoraan eskariin. Tuloksena se, että ei osaa olla isoissa porukoissa, joutuu käymään sen takia vielä nollaluokan. Taitojensa puolesta olisi valmis ekaluokalle. Ei siis ikinä ennen sitä ole ollut tekemisissä muiden lasten kanssa kuin sisaruksensa ja muutaman serkun.

Vierailija
13/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen! Menin 80-luvulla kotihoidosta suoraan eskariin ja pääsin päiväkotiin vaan puoleksi päiväksi.

Ekana päivänä itketti, mikä oli kyllä vähän hassua, koska olinhan mä seurakunnan kerhossa ollut ilman äitiä kaksi kertaa viikossa jo pari vuotta. Mutta kai mua pelotti ne uudet tädit ja uudet kaverit. Mutta onneksi siellä oli aivan ihana tyttö, Titi, joka tuli heti lohduttamaan ja sanoi, että älä välitä, kaikki itkee ekana päivänä, hän itki koko ekan VIIKON, tule leikkimään. (Tädit vaan tiuski, että ole hiljaa siinä, vaikka en mä nyt ääneen parkunut, nyyhkin vaan.)

Meistä tuli Titin kanssa elämänikäiset ystävykset. MIten joku voi olla lapsena jo niin viisas, että osaa lohduttaa?

Ne tehtävät oli iisejä, siis ne eskaritehtävät. Olisi voineet vähän haastavampiakin olla. Osasin jo lukea, joten siitä esikoulupuolesta ei ongelmia. Tarhassa oli tosi kivoja leluja, tykkäsin.

Se, mistä en tykännyt, oli kotiruokaan verrattuna paha ruoka, jota oli pakko syödä koko lautasellinen ja sitten askartelu. Meillä oli kotona paljon askartelutarvikkeita ja äidin kanssa usein askarreltiin, tykkäsin siitä. Mutta päiväkodin askartelu oli typerää, koska kaikkien piti tehdä samoista materiaaleista ihan samanlainen juttu, jonka täti oli jo tehnyt valmiiksi. Jos olisi halunnut tehdä jotain muuta, ei saanut, koska piti tehdä sellainen, kuin se malli oli. Plääh.

Vierailija
14/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3 lasta on mennyt lähes kotihoidosta suoraan eskariin. Kerhoissa ja harrastuksissa olivat käyneet. Puolessa välissä syyslukukautta ovat päässeet ryhmään sisään ja oppineet sosiaaliset kuviot.

Tämä pääkaupunkiseudulla tällä vuosituhannella..

Vierailija
15/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neljä vanhinta kävivät jopa seurakunnan eskarinkin, jota oli 9 tuntia viikossa. Nuorin meni sitten "oikeaan" eskariin kotihoidosta tai siis kerhossa hänkin kävi. Ei mitään ongelmia yhdelläkään koulussa eikä eskarissa. 

Vierailija
16/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani meni.Aluksi oli yksinäinen mutta sitten löysi kavereita.oli innostunut tehtävistä ja askarteluista.koulussa on hyvä ja kavereita on.lopettaa nyt 3 luokan

Vierailija
17/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 16:42"]Poikani meni.Aluksi oli yksinäinen mutta sitten löysi kavereita.oli innostunut tehtävistä ja askarteluista.koulussa on hyvä ja kavereita on.lopettaa nyt 3 luokan

[/quote]

Kiva kuulla. Meidän poikakin ollut vain kotihoidossa ja syksyllä ois esikoulu alkamassa. Jännittää, miten se lähtee sujumaan.

Poika ainakin innoissaan odottaa sitä. Sanoo kokoajan, että ei jaksa odottaa. ;-)

Ap

Vierailija
18/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mennyt molemmat suoraan kouluun kotihoidosta. Ei mitään ongelmia. 

Vierailija
19/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli esikoulussa ei välttämättä opi mitään sellaista, mitä kotihoidossakaan ei oppisi?

Ap

Vierailija
20/25 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mennyt, molemmat lapset ja eskarin jälkeen olivat edelleen kotihoidossa! Ei mitään ongelmaa. Toisesta tuli jopa oikea primus motor, auttoi aina muita ja keksi uusia leikkejä ja veti muut mukaan, siitä sai erityiskiitosta.

Minusta esikoulu ei ole mitenkään välttämätön edes, kotona oppii ihan samat asiat..ja jos lapsikavereiden kanssa tekemisissä.

Meillä lapset ovat oppineet lukemaankin Akuista, aina pyysivät lukemaan, kerran en ehtinyt niin eskarilainen lukikin sujuvasti pienemmälle, ei oltu huomattu!