Tulevan ekaluokkalaisen kesäläksy opettajalta:
Opettele istumaan hiljaa paikoillasi 45 minuuttia.
Mitäs ajatuksia herättää?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 16:33"]
Kiitos. Itse asiassa lapseni ovat kympin oppilaita, tunnollisia, lahjakkaita, suosittuja kavereita, osallistuvia ja aktiivisia.
Onneksi lapsillani on pätevät opettajat, joiden kanssa "vedetään yhtä köyttä". He osaavat opettaa eri tavoin lapsia motivoiden, rohkaisten kokeilemaan ja luomaan, olemaan uteliaita, ymmärtämään erilaisuutta ja ilmaisemaan itseään rohkeasti. Sanomattakin on selvää, että luokissa on hyvä yhteishenki, työrauha ja into oppia.
T. 19
[/quote]
Pitihän se häntäkin nostaa! Jos sä ensimmäisenä toteat, että kyllä on kapeakatseinen ope, niin mä totean, että voi sun lapsiraukkoja!
Ehkä tällä ekalla opella ei se alkuperäinen idea tullut parhaalla tavalla esille, mutta kyllä tuollainen rauhoittuminen ja hiljaa oleminen tekee hyvää sunkin lapsille. Jos ensimmäisenä teilataan opettajan ehdotus, niin olen varma, että kasvatuksen tulos kotona voi olla samalla tavalla kusipäistävä.
Kiitos. Itse asiassa lapseni ovat kympin oppilaita, tunnollisia, lahjakkaita, suosittuja kavereita, osallistuvia ja aktiivisia.
Onneksi lapsillani on pätevät opettajat, joiden kanssa "vedetään yhtä köyttä". He osaavat opettaa eri tavoin lapsia motivoiden, rohkaisten kokeilemaan ja luomaan, olemaan uteliaita, ymmärtämään erilaisuutta ja ilmaisemaan itseään rohkeasti. Sanomattakin on selvää, että luokissa on hyvä yhteishenki, työrauha ja into oppia.
T. 19
[/quote]
:D
Aivan asiatonta! Minkä ikäinen opettaja ja missä päin Suomea? En itse eikä kukaan kollegoistani sanoisi noin tuleville ekoille.
t. luokanope
T. 19
[/quote]
Mun lapset on myös kympin oppilaita, mutta he kykenevät kuuntelemaan 45 min ajan opetusta tai vaikka katsomaan elokuvaa seisomatta välillä päällään tai heittelemättä muita purkanpaloilla.
Pätevä opettaja tietää, että jos oppilas ei kykene keskittymään edes 45 min ajaksi häiritsemättä muita, ei hänen kanssaan ole kiva olla samassa luokassa. Koulussa ei voi ajatella, että minun lapsellani on se tempperamentti, hän ei voi olla paikallaan. On pakko miettiä, miten muut saavat työrauhan yhden lapsen huonoista geeneistä.. anteeksi.. tempperamentista huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 18:12"]
Aivan asiatonta! Minkä ikäinen opettaja ja missä päin Suomea? En itse eikä kukaan kollegoistani sanoisi noin tuleville ekoille.
t. luokanope
[/quote]
Tässä kiva esimerkki kollegiaalisesta tuesta. Ilmeisesti siellä OKL:ssa ensimmäisenä opetetaan tämä asenne?
Kuulostaa minusta tylyltä meiningiltä. En tarkoita, että koulussa lapset saisi riehua, mutta kesäläksyksi tuo? Onpa kiva odotella sitä koulun alkua. Toiset oottaa innolla, toiset kauhulla. Paljon puhutaan siitä, miten koulu tappaa oppimisen ilon ja teillä ope aloittaa jo ennen kuin on kouluunkaan ehditty.
Ja kyllä, minäkin opena taiteilen niden muksujen kanssa, jotka ei malta istua 45 paikallaan.
:D aivan mahtava! Tuskin tarkoittaa kirjaimellisesti että pitää istua monia kertoja kesälomalla turpa tukossa vaan sitä että yritetään kasvaa vähän kesän aikana ja ottaa rauhallisemmin ens vuonna.
Meillä tuli läksyksi opetella koulumatkaa ja kengännauhojen sitomista.
Kolmonen: jos ope ei tarkoittanut asiaa kirjaimellisesti vaan esitti noin oudon tavan kuvailla kasvamista ja rauhoittumista niin ihmettelen suuresti hänen viestintätaitojaan. Onko tarkoitus että jokainen tulkitsee tehtävän eri tavalla?
Sitä paitsi miten kuusivuotias "yrittää kasvaa kesän aikana"? Siinäpä toinen yhtä mieletön läksy: "yritä kasvaa".
Kauhulla odottaisin äitinä tulevaa koulua jos asenne siellä on tuo että ekaluokkalaisten täytyy oppitunnit istua hiljaa. Kansakoulustako he oppinsa siellä koulussa edelleen ammentavat?
No ei tuu kovin interaktiivisia tunteja tuon open luokalla... Meillä tuli (kolmatta kertaa, sama moniste ollut Espoolla käytössä jo ainakin 6v) läksyksi: itsenäinen vessakäynti, kengännauhojen sitominen, oman nimen kirjoittaminen, veitsellä & haarukalla syöminen, koulumatkan opettelu, antaa muille vuoro puhumisessa jne.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:11"]
[/quote]
eikö opet ole kuulleet tarralenkkareista =)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:11"]
[/quote]
[/quote]
Opet on, mutta vanhemmat ei vissiin, kun kouluun kuitenkin tulee lapsia nauhakengissä,vaikka eivät osaa niitä solmia.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:11"]
[/quote]
[/quote]
Opet on, mutta vanhemmat ei vissiin, kun kouluun kuitenkin tulee lapsia nauhakengissä,vaikka eivät osaa niitä solmia.
[/quote]
Niinpä, kenelläkään muulla ei ole velvollisuutta niitä sitoa, kuin lapsella ja vanhemmilla, jotka ovat nauhakengät halunneet ostaa. Sittenpähän saa itkien soittaa vanhemmille koulun pihalta jos ei osaa sitoa kenkiä.
Meillä juuri sanottiin että opettakaa lasta keskittymään kerrallaan 20 min. :) Ja vessa-asiat pitäisi myös osata.
Tiesittekö, että hiljaa istumistakin VOI opetella? Ensin minuutti, sitten viis minsaa jne. Vanhempi voi esim. lukea lapselle, ja samalla treenataan hiljaa istumista. Oma lapseni oli pienenä hirveä sähköjänis, ja tällaiset asiat opittiin opettelemalla. Jos ei oltaisi treenattu, varmaan olisi ollut oppiminen vaikeaa, koska lapsi ei ole mitenkään erityislahjakaskaan.
Monesti ekaluokalla on lapsia, jotka eivät yksinkertaisesti pysy pulpetissaan tai hiljaa minuuttiakaan. Huoltajien ihan oikeasti pitäis ennen koulun alkamista tsekata, pystyykö lapsi antamaan toisille ja itselleen opiskelurauhan. viisitoista minuuttia on ihan minimi, joka pitäis osata istua rauhallisesti kuunnellen esim. satua.
ope
Hyvä pointti, mutta todella tökerösti ilmaistu. Tosiaankin kun hiljaa istumista voi tietyissä määrin harjoitella, ja monelle sellaiset harjoitukset ovat tarpeen. Tuosta saa kuitenkin tosi ikävän kuvan, ja hiljaa istumisesta tulee ikäänkuin pelottava "peikko". Oman lapseni kouluuntutustumistilaisuudessa päinvastoin sanottiin, että on aivan normaalia, että kaikki eivät vielä syksyllä jaksa istua 45min paikallaan. Kehoitettiin
En kyllä usko, että tämä on totta!!! Missään koulussa ei ajatella noin, että pitäis etenkään ekaluokkalaisten tuota koko aikaa istua hiljaa!! Tai sitten kiireesti vaihtaisin koulua tai luokkaa...
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Näin juuri!!! :) :) Minulla on luokallinen erityisoppilaita ja melkein kaikilla on nauhalenkkarit, mutta kukaan ei osaa niitä sitoa... ;)
Aika hankala alku opintielle on sellaisella lapsella, joka ei kykene istumaan 45 minuuttia paikallaan. Opettaja oli ihan oikeassa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 18:12"]
t. luokanope
[/quote]
Onneksi et ole mun koulussa!