Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen materialisti ja hedonisti, kysy pois

Vierailija
15.05.2014 |

Olen materialisti eli pidän arvossa kauniita, toimivia, hyvin tehtyjä, tarkoitukseensa sopivia, kestäviä, hyvin suunniteltuja ja kiinnostavia esineitä. Minulla on sellaisia kelloja, laukkuja, huonekaluja, tuoksuja, vaatteita ja keittiötyökaluja, joiden käyttäminen tuo minulle iloa joka päivä. Monet käyttämistäni esineistä ovat maksaneet paljon, mutta minulle ne ovat hyvinkin rahan arvoisia. Olen harkitseva kuluttaja, jonka mielestä ostopäätöstä edeltävä tutkimustyö ja vertailu on kivaa tekemistä. Siksi teen erittäin harvoin vikaostoksia. Autan myös mielläni ystäviäni, kun he haluavat ostaa laatua.

En pidä ostamista syntinä enkä ymmärrä kauhistelua siitä, että joku haluaa käyttää rahaa itselleen tärkeisiin asioihin. Ihmisen erottaa muista eläimistö juuri kehittynyt materiaalinen kulttuuri. Esineet ovat aina olleet ihmisille tärkeitä.

Olen myös hedonisti eli minulle elämässä on (monen muun asian ohella) tärkeää mielihyvä ja nautiskelu. Elämä on hyvää silloin, kun se on kaunista ja mukavaa. Esimerkiksi taide, luonto ja hyvän ruoan ja juoman kaltaisen arjen ilot tekevät elämästäni syvällisellä tavalla merkityksellistä ja tyydyttävää. En usko kärsimyksen kaunistavan enkä pidä sitä millään lailla toivottavana, ihmistä jalostavana voimana. 

Materialismia ja hedonismia pidetään usein jollakin tavalla epäilyttävinä elämänasenteina, mikä johtuu varmasti osittain tiedon puutteesta ja vääristä käsityksistä. Voin nyt vastailla niitä koskeviin kysymyksiin, jos aihe kiinnostaa. 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla muita arvoja kuin hedonismi ja materia? Voiko noista asioista oikeasti tulla onnelliseksi?

Vierailija
22/29 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saint Laurent ja Vitra kuulostavat oudolta yhdistelmältä. Kuulostat myös sitä ettet ole käynyt ulkomailla. Miksi matkustaisitte Brysseliin ja sen lähistölle maistelemaan hyviä belgialaisia oluita. Belgiassa ei muuta olekaan kuin Brysseli ja lähialueet eikä sinne kukaan mitään hedonismimatkoja tee. Miksette maistele oluita Belgessä, Helsingissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompensoitko kulutustasi länsimaisilla synninpäästötavoilla kuten lahjoittamalla hyväntekeväisyyteen tai ostamalla vain eettisesti tuotettuja tavaroita? Jos kyllä, ajatteletko ikinä että ostamatta jättäminen olisi useimmissa tapauksissa kaikista eettisin vaihtoehto?

Vierailija
24/29 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:25"]

Miksette maistele oluita Belgessä, Helsingissä?

[/quote]

Onneton lambic-valikoima ja naurettavat hinnat nyt varmaan ensimmäisenä syynä. Nimestään huolimatta Belge ei ole kovin hyvä paikka juoda belgialaisia oluita. Plus Bryssel on hieno kaupunki, jossa on kiva käydä. Meillä on tuttujakin siellä. -ap

Vierailija
25/29 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:29"]

Kompensoitko kulutustasi länsimaisilla synninpäästötavoilla kuten lahjoittamalla hyväntekeväisyyteen tai ostamalla vain eettisesti tuotettuja tavaroita?

[/quote]

Olen parin eri hyväntekeväisyysjärjestön kuukausilahjoittaja. "Eettinen tuotanto" voi tarkoittaa mitä tahansa. Olen vähän kyyninen näiden lupausten suhteen. Kun esimerkiksi vaatteita tuotetaan alihankintana Thaimaassa tai Bangladeshissa, oloja on käytännössä hyvin vaikea valvoja. Kun pienen merkin edustaja tulee katsomaan tehdasta ennen tuotannon aloittamista, kulissit saadaan kyllä kuntoon, ja tehtailijat kyllä tietävät, mitä eurooppalaisille kannattaa sanoa. -ap

Vierailija
26/29 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:24"]

Onko sinulla muita arvoja kuin hedonismi ja materia? Voiko noista asioista oikeasti tulla onnelliseksi?

[/quote]

On toki. Arvostan mm. parisuhdettani, ystävieni seuraa, terveyttä ja hyvinvointia, uuden oppimista sekä taidetta ja mielikuvitusta. Kauniit esineet ja arjen nautinnot eivät yksin riitä onneen, mutta kyllä ne ehdottomasti lisäävät onnellisuuttani. Se, että elämässä riittää kauneutta, mielihyvää ja ripaus luksusta on ikään kuin se kirsikka kakun päällä. -ap

Vierailija
27/29 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:04"]

Haluaisin, että nämä sanat lakkaisivat olemasta kirosanoja. -ap

[/quote]

mitä tarkoitat tällä?

[/quote]

Materialismi ja hedonismi ovat monen kielenkäytössä jonkinlaisia luonteen heikkouksia tai oireita "sisäisestä tyhjyydestä" eivätkä arvoja muiden joukossa. Jotkut ajattelevat, että ihminen ei voi oikeasti  olla tyytyväinen materialistina tai hedonistina, vaan niillä pyritään kompensoimaan tai peittämään jotakin. Jonkun mielestä ne ovat myös moraalisesti väärin. -ap

Vierailija
28/29 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisena ihmisenä haluaisit että sinut muistetaan kuolemasi jälkeen?

Vierailija
29/29 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 14:53"]

Halveksitko niitä jotka eivät elä samaan tyyliin kuin sinä itse? Pidätkö omaa tyyliäsi ja elämäntapaasi ainoana oikeana ja parempana kuin muilla?

[/quote]

Minulle tämä elämäntapa on täysin oikea, mutta ihmisillä on erilaiset arvot, ominaisuudet ja elämäntilanteet, ja siksi kaikkien ei ole millään mahdollista elää samoin. Minua ei suuremmin liikuta, mitä muut tekevät, kunhan siitä ei ole minulle haittaa. -ap

[/quote]

Tämän täytyy olla hauskin näkemäni liberalismimuotoilu koskaan. Solipsistiliberalisti?