Epäluotettava haluaa olla kaveri
Mitä teen? Entinen, epäluotettavaksi osoittautunut nainen on alkanut lähetellä minulle meilejä tyyliin mitäs sulle kuuluu ja voi kun en edes muista miksi kaveruutemme meni katkolle. Kyseinen ihminen on sellainen (hänellä on valtaa) etten halua suututtaa häntä ja kääntää häntä täysin itseäni vastaan, mutta en todellakaan halua jatkaa hänen kanssaan yhteydenpitoa/vaihdella kuulumisia.
Olen nyt kaksi kertaa vastannut lyhyesti ja kohteliaasti, mutta kiinnostumattoman oloisesti. Toinen vain jatkaa toinen toistaan pidempiä viestejä, jotka pääasiassa pinnallista soopaa.
Miten saan tämän ihmisen lopettamaan takaisin-kaverustumisyritykset ilman että hän loukkaa itseään/suuttuu minulle?
Kommentit (9)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 08:31"]
Olen paininut saman ongelman kanssa. Päädyin laittamaan facebookissa tämän ihmisen estetyksi niin, että hän ei nähnyt minun olevan paikalla (en kehdannut kavereista poistaa, ettei suuttuisi). Sitä ennen vastailin hänen viesteihinsä todella lyhyesti, "joo, aijaa?, niin, ei"... jne jne ja jos hän kysyi mitä kuuluu, sanoin että kiirettä pitää.
Raukkamaistahan se on, kun ei kehtaa suoraan sanoa, mutta tämä minun tapaukseni on oikeasti vähän henkisesti sairas ihminen, kaverini ovat joutuneet kärsimään välien katkaisusta pitkään suoranaisen vainoamisen muodossa. Tällaisille ihmisille tällainen hidas etäännyttäminen on vain paras keino.
[/quote]
Kiitos.. Olen itse aika samoilla linjoilla ja hyvin samanlaiselta kuulostaa tämä minun tapaukseni kuin tämä sinunkin tapauksesi. Minun mielestänikään se ei ole parasta sanoa suoraan että "en halua olla kaverisi, koska olet epäluotettava ihminen" ei vaan oikein toimisi.. Ikävää, ettei voi vaan repäistä itseään irti kyseisestä ihmisestä!
Ap
Miksi ei voi irtautua lopullisesti, ei vastaa enää yhteenkään viestiin ja jos alkaa häiriköimään, ni ei muuta kuin lähestymiskielto, ja eikös vainoaminen ole tänäpäivänä rikos. Siis oikeesti, eihän sun ole pakko olla tekemisis, ellet haluu.
Sama ongelma on minullakin. Ei tulisi mieleenkään sanoa suoraan etten halua olla kaverisi. Että työkiireitä on pidellyt, ja eläkeläistädin puutarhaa olen kovasti hoidellut... Hän on nyt onneksi löytänyt uuden kaverin, ehkäpä keskittyy siihen enemmän.
Tarviiko sitä sanoa mitään syytä, ei vaan vastaa mitään. Ja jos kyselee, et miksi ei halua vastailla, ni laittaa vaan, et parempi näin vastauksen tai jtn. Miksi, kyselette, että kuinka päästä eroon, jos ette kuitenkaan halua eroon, vaan säälittelette sitä teidän "ystävää" päättäkää nyt jo mitä teette, ihme jengiä taas.
Kynnys tehdä rikosilmoitus on korkea, kun ei oikein tiedä mihin vetää rajan.
Mun tapauksessa kaverini laittoi tähän kaveriin välit poikki ihan suoraan sanomalla että anteeksi, mutten halua olla tekemisissä kanssasi. Ensin alkoi tulemaan vihaisia tekstiviestejä ja soittoja jotka laantuivat parin viikon jälkeen. Sitten alkoi tulemaan välillä erittäin vihaisia välillä itsesäälillä kyllästettyjä pitkiä avautumisviestejä facebookissa. Kun näihinkään ei reagoitu, alkoi uhkailu, valheiden levittäminen (tämä tyyppi mm. minulle jauhoi ihan uskomatonta paskaa kaveristani joka oli hänen kanssaan välit laittanut poikki). Vaikka tuosta on nyt melkein vuosi, kuulema välillä tämä tyyppi edelleenkin yrittää olla kaveriini yhteyksissä koska "haluaa selvittää asioita". En jaksa samaa kohtaloa itselleni, mutta rikosilmoitus tuntuu ylimitoitetulta kun toinen omasta mielestään vain haluaa puhua "asiat selviksi".
t. 2
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 10:05"]Kynnys tehdä rikosilmoitus on korkea, kun ei oikein tiedä mihin vetää rajan.
Mun tapauksessa kaverini laittoi tähän kaveriin välit poikki ihan suoraan sanomalla että anteeksi, mutten halua olla tekemisissä kanssasi. Ensin alkoi tulemaan vihaisia tekstiviestejä ja soittoja jotka laantuivat parin viikon jälkeen. Sitten alkoi tulemaan välillä erittäin vihaisia välillä itsesäälillä kyllästettyjä pitkiä avautumisviestejä facebookissa. Kun näihinkään ei reagoitu, alkoi uhkailu, valheiden levittäminen (tämä tyyppi mm. minulle jauhoi ihan uskomatonta paskaa kaveristani joka oli hänen kanssaan välit laittanut poikki). Vaikka tuosta on nyt melkein vuosi, kuulema välillä tämä tyyppi edelleenkin yrittää olla kaveriini yhteyksissä koska "haluaa selvittää asioita". En jaksa samaa kohtaloa itselleni, mutta rikosilmoitus tuntuu ylimitoitetulta kun toinen omasta mielestään vain haluaa puhua "asiat selviksi".
t. 2
[/quote]Voihan sille mainita, et jos ei lopeta, niin täytyy ottaa virkavaltaan yhteyttä, jospa sit tajuais.
Reilua tietysti jossain mielessä olisi sanoa suoraan, mutta usein se ei kuitenkaan toimi ja toinen suotta pahoittaa mielensä. ja suoraan sanominen ei ole helppoa.
Sellainen etäisyyden ottaminen yleensä toimii. Ei itse ota aktiivisesti yhteyttä. Jos toisen yhteydenotto on viestin lähettäminen, siihen ei tarvitse reagoida ainakaan nopeasti. Jos toinen soittaa ja ehdottaa tapaamista, voi sanoa, että valitettavasti tämä ja ensi viikko on ihan täys kaikkea - lapsella on korvatulehdus ja työt kasautuu töissä, joten joudun tekemään pitkää päivää ja anoppi tarvii apua ikkunoiden pesussa ja lisäksi vielä kesämökin remontti vie kaiken liikenevän ajan. Tai mitä vaan.
Puhelun voi päättää kohtuullisen nopeasti ja sanoa, että nyt on ihan pakko lähteä viemään meidän Maijaa treeneihin, aurinkoista kevättä sulle, heippa.
Kun tätä jatkuu jonkun aikaa, toinenkin ehkä tajuaa jättää rauhaan tai ei ota niin paljon yhteyttä, kun tajuaa, että toisen aika ei nyt tässä tilanteessa vaan riitä mulle ja en saa tilaisuutta valittaa kaikesta tuntia.
Helppoahan se hiipuminen on. Ei vaan koskaan käy, sun täytyy just nyt mennä kun on kiirettä, ei silloin sovi eikä valitettavasti silloinkaan... Sitten on jo jossain toisessa päässä pahasti vikaa, jos ei lukuisien väistelyiden jälkeenkään mene perille. Silloin voinet sanoa ihan suoraan ettet oikein näe perusteita kaveruudellenne, että et koe häntä sillä tavalla likeiseksi ihmiseksi ja tämä todellakin on sinun kantasi asiaan. Mikäs se sellainen valta-asema oikein onkaan, että ihmisten pitää olla tyypin kaveria pitkin hampain? Ota huomioon, että se hänen haalimansa valta voi myös aivan hyvin tulla otetuksi häneltä poiskin, mikäli hän kohtelee muita ihmisiä väärin. Ihan kuin olisit panttivankina kaveruusvaatimusten kera tuossa... Ei sun todellakaan tarvitse olla, mietit sitä liiaksi.
Olen paininut saman ongelman kanssa. Päädyin laittamaan facebookissa tämän ihmisen estetyksi niin, että hän ei nähnyt minun olevan paikalla (en kehdannut kavereista poistaa, ettei suuttuisi). Sitä ennen vastailin hänen viesteihinsä todella lyhyesti, "joo, aijaa?, niin, ei"... jne jne ja jos hän kysyi mitä kuuluu, sanoin että kiirettä pitää.
Raukkamaistahan se on, kun ei kehtaa suoraan sanoa, mutta tämä minun tapaukseni on oikeasti vähän henkisesti sairas ihminen, kaverini ovat joutuneet kärsimään välien katkaisusta pitkään suoranaisen vainoamisen muodossa. Tällaisille ihmisille tällainen hidas etäännyttäminen on vain paras keino.